یکشنبه هفته آینده رقم می خورد؛

عرضه آهن اسفنجی در قالب ۱۵ قرارداد بلندمدت در بورس کالا

عصر معدن- انعقاد قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان زنجیره فولاد با هدف رفع دغدغه های تولید و فروش و امکان برنامه ریزی تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین دست از ظرفیت های مهم بورس کالای ایران است؛ از این رو یکشنبه هفته آینده ۲۰ اسفند ماه ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تن آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان در قالب ۱۵ قرارداد کشف پریمیوم روی تابلو می رود.;

عرضه آهن اسفنجی در قالب ۱۵ قرارداد بلندمدت در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند. این قرارداد از ابزارهای کارآمد در جهت برنامه ریزی تولید به شمار می رود که یکشنبه هفته آینده در حوزه یک محصول معدنی در بورس کالا به کار گرفته می شود.

    طبق اطلاعیه عرضه، یکشنبه هفته آینده 20 اسفند ماه 2 میلیون و 110 هزار تن آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان در قالب 15 قرارداد کشف پریمیوم روی تابلو می رود.

    تاریخ معامله نهایی این قراردادها از 7 فروردین 1403 آغاز و تا 30 بهمن سال 1403 ادامه دارد.

    براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم آهن اسفنجی، 2 قرارداد 100 هزار تنی در فروردین سال آینده، یک قرارداد 250 هزار تنی در اردیبهشت، یک قرارداد 245 هزار تنی در خرداد، یک قرارداد 245 هزار تنی و یک قرارداد 70 هزار تنی در تیر، یک قرارداد 240 هزار تنی و یک قرارداد 70 هزار تنی در مرداد، یک قرارداد 170 هزار تنی و یک قرارداد 70 هزار تنی در شهریور، یک قرارداد 150 هزار تنی در مهر، یک قرارداد 100 هزار تنی در آبان، یک قرارداد 75 هزار تنی در آذر، یک قرارداد 75 هزار تنی در دی و یک قرارداد 150 هزار تنی در اسفند نهایی می شود.

    همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، 14 فروردین 1403 اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا 5 اسفند 1403انجام می شود.

    نوع تسویه معاملات در این قراردادها برخی نقدی/اعتباری و برخی دیگر نقدی بوده و طبقه روال عرضه ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم کشف شده در فرایند عرضه خواهد بود.

    فرمول محاسبه قیمت مبنا در معاملات آهن اسفنجی بیشترین مقادیر دو مورد زیر است.

        اول: میانگین موزون هفتگی معاملات 4 هفته آخر آهن اسفنجی قبل از معامله نهایی در بورس کالا
        دوم: میانگین موزون هفتگی معاملات 4 هفته آخر گندله قبل از معامله نهایی در بورس کالا ضربدر ضریب

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر