سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد:

عرضه های مستمر در بورس کالا، راهکار تعادل بازار سیمان

عصر معدن- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه طبق اعلام وزارت نیرو و وزارت صمت، مشکل برق واحدهای تولیدی و روند عرضه محصول سیمان به بازار در حال برطرف شدن است، گفت: وقتی از عرضه محصولات در بورس کالا سخن می گوییم یعنی به دنبال جلوگیری از رانت و فساد در بازار، ایجاد تعادل قیمتی، تنظیم بهینه بازار و تامین نیاز مصرف کننده هستیم که در این زمینه عرضه های مستمر سیمان در بورس کالا، راهکار تعادل بازار است.;

عرضه های مستمر در بورس کالا، راهکار تعادل بازار سیمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به حاشیه های ایجاد شده در صنعت سیمان و فولاد و افزایش قیمت این محصولات اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل قطعی مستمر برق، میزان تولید کارخانجات سیمان و فولاد کاهش پیدا کرد که همین امر موجب عدم پاسخگویی به تقاضای جامعه و افزایش شدید نرخ محصولات در بازار به خصوص سیمان شد.

    او اظهار داشت: بعد از حاشیه های ایجاد شده در مصرف برق، اکنون قیمت یک پاکت سیمان از ٣۰ هزار تومان به ١١۰ هزار تومان رسیده است، این موضوع به مراتب بر قیمت سایر کالاها تاثیرگذار است و شاهد اثر آن بر قیمت ساختمان خواهیم بود.

    فیروزی به برگزاری جلسات مختلف با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو به منظور تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: وزارت صمت مدعی است، به دلیل کاهش میزان برق مصرفی واحدهای صنعتی و تولیدی، تولید آنها با کاهش همراه شده است و در وضعیت فعلی امکان پاسخگویی به تقاضای جامعه وجود ندارد.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه همزمان با مطرح شدن چنین صحبت هایی،  روز دوشنبه هفته گذشته جلسه ای با وزیر صمت و وزیر نیرو برای بررسی دقیق وضعیت موجود در بازار سیمان و فولاد برگزار شد، ادامه داد: وزیر نیرو توضیحاتی را در خصوص عواملی که منجر به کاهش تولید برق یا افزایش مصرف آن در کشور شده است، ارائه داد و به دنبال آن گرمای شدید هوا در کشور و افزایش دمای شدید هوا نسبت به سال های گذشته، افزایش واحدهای صنعتی، فعالیت بدون مجوز رمز ارزها که نیازمند مصرف شدید برق بودند را به عنوان اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در به هم ریختگی صنعت برق کشور اعلام کرد.

    وی ادامه داد: در این جلسه وزیر صمت اعلام کرد، وزارت نیرو تعیین کننده میزان سهمیه برق است؛ بنابراین با توجه به کاهش سهمیه برق واحدهای تولیدی به تبع تولید محصولات کاهش پیدا کرده که همین امر سبب روند نزولی عرضه محصولات به بازار و افزایش قیمت ها شده است.

    به گفته فیروزی، در کنار این مسایل معاون معدنی وزارت صمت در این جلسه به دو موضوع بسیار مهم اشاره کرد که رفع آن ها نیازمند بررسی هایی است و باید به طور حتم در دستور کار قرار بگیرند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: نخستین بحث مطرح شده از سوی معاون معدنی وزیر صمت این بود که واحدهای تولید سیمان از گذشته با میزان تولید بسیار خوبی همراه بودند و اکنون انبارها پر از محصول سیمان هستند اما به دلیل وجود فاصله زیاد بین این واحدها با نقاط مختلف کشور و نیز افزایش قیمت شدید واحدهای حمل و نقل، مقرون به صرفه نیست سیمان در نقاط مختلف کشور جابجا شود که همین موضوع باعث ایجاد مشکل در بازار سیمان شده است.

    معاملات سیمان در بورس کالا باید بدون هیچ دخالتی انجام شود

    او خاطرنشان کرد: نکته دیگر مطرح شده از سوی معاون معدنی وزارت صمت این بود که دولت نمی تواند دخل و تصرفی در حوزه محصولات سیمان داشته باشد، زیرا این محصول در بورس کالا عرضه می شود و قیمت ها در این بازار و براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهند شد؛ قانون هم به صراحت این موضوع را اعلام کرده است که هر محصولی در بورس کالا عرضه می شود، معاملات آن باید بدون هیچ دخالتی قیمتی و براساس عرضه و تقاضا انجام شود.

    فیروزی با بیان اینکه این نکته به عنوان مسایلی مهم برای بازتعریف عرضه محصولات در بورس کالا صورت می گیرد، افزود: باید به فلسفه برخی از موضوعات دقت شود، زمانی که صحبت از عرضه محصولی در بورس کالا مطرح می شود، این موضوع برای تنظیم بازار، تعیین شفاف قیمت ها و در نهایت ایجاد تعادل در قیمت ها و معاملات عنوان شده است.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قرار نیست با عرضه محصولات در بورس کالا، اقدامی را فقط به صورت شکلی انجام دهیم بلکه ماهیت و هدف از این اقدام به عنوان مساله ای مهم برای ما تلقی می شود، گفت: فلسفه عرضه محصولات در بورس کالا ایجاد تعادل در قیمت، تنظیم بازار، جلوگیری از رانت و فساد در بازار است، همچنین از طریق بورس کالا می توان محصول را به راحتی در اختیار مصرف کننده قرار داد.

    به گفته او، اگر این فلسفه که به عنوان اقدامی درست تلقی می شود مورد قبول همه مسوولان باشد به مرور می توان شاهد بهبود وضعیت بازار سیمان در کشور باشیم.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به حاشیه های ایجاد شده در زمینه خروج سیمان از بورس کالا اشاره کرد و گفت: مسؤولان مجوزی برای قطع عرضه سیمان در بورس کالا دریافت نکردند، روز چهارشنبه گزارشی وزیر نیرو ارائه داده که بر اساس آن هوا در حال حرکت به سمت کاهش دما است.

    وی اعلام کرد: با توجه به صحبت مطرح شده از سوی وزیر نیرو  امیدواریم با خنک شدن هوا و کاهش مصرف برق سهمیه مصرفی برق در واحدهای صنعتی و تولیدی را افزایش دهند.

    فیروزی به برنامه های ارائه شده از سوی وزارت صمت مبنی بر افزایش سهمیه مصرف برق در واحدهای صنعتی و تولیدی اشاره کرد و گفت: وزارت صمت به عنوان متولی واحد صنعتی و تولیدی به دنبال تنظیم گری برای عرضه بیشتر محصولات به بازار است.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اکنون به کارخانه های سیمان این مجوز ارائه شده است تا ٣۰ درصد از ظرفیت خود را برای فعالیت در روز و ٧۰ درصد را برای شب بگذارند، امیدواریم با توجه به کاهش دما سهمیه مصرف برق در این واحدها به میزان بیشتری افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر