کارشناس بازارهای کالایی مطرح کرد:

عرضه مواد معدنی در بورس کالا در راستای تحقق افق ۱۴۰۴

عصر معدن- یک کارشناس بازارهای کالایی می گوید عرضه محصولات معدنی و زنجیره بالادستی فولاد شامل سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا سبب می شود قیمت ها از همان ابتدای زنجیره طبق سازوکار بازار تعیین شود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه طبق برنامه‌ افق ۱۴۰۴ قرار است تولید فولاد افزایش یابد و به ۵۵ میلیون تن برسد؛ افزایش تولید مواد اولیه فولاد از ضروریات است. لذا با حذف قیمت‌های غیر منطقی محصولات معدنی و اجازه دادن به این صنایع برای کسب سود منطقی، زمینه افزایش تولید در این شرکت‌ها به همراه فولادی ها را برای تحقق هدف‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور یعنی رشد تولید را فراهم خواهیم کرد.;

عرضه مواد معدنی در بورس کالا در راستای تحقق افق ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از کالاخبر، محسن بشردوست اظهار داشت: حکایت عرضه محصولات بالادستی فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا، مانند سنگ بنای یک ساختمان است. هرچقدر شفافیت و اصول معاملات در بازار از ابتدایی‌ترین مراحل بیشتر باشد، این شفافیت به مراحل بعدی خرید و فروش تسری یافته و به حلقه‌های بعدی نیز منتقل می شود و این معاملات شفاف تر، اثر مثبت‌تری در بازار ایجاد خواهد کرد و بازار تعادل بیشتری خواهد داشت.

    او افزود: در این شرایط اگر نرخ‌گذاری‌ها صحیح به وسیله عرضه محصولات در بورس صورت گیرد، قطعاً رانتی که در بازار و گاه در خلال خریدوفروش‌ها در بازار آزاد اتفاق می‌افتد نیز از بین خواهد رفت.

    بشردوست تأکید کرد: ما پیش‌ از این شاهد بودیم که برخی کالاها با قیمت‌های متعادل‌تر فروخته می‌شد ولی برخی کالاها به‌طور غیرکارشناسی و جهشی، قیمت‌هایی بالا را در بازار آزاد تجربه می‌کرد. این افزایش پی‌درپی قیمت در برخی گروه کالاها سبب می‌شد که سودهای نامتعارفی نصیب برخی از بخش‌ها شود؛ این در حالی است که این سودها نه به صنایع بالادست منتقل می‌شد و نه صنایع پایین‌دست از آن بهره می‌بردند. درنهایت نیز مصرف‌کننده نهایی باید کالایی گران خریداری می‌کرد و نفعی از قیمت‌های کنترل‌شده در برخی بخش‌ها نمی‌برد.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: این مسئله، نشات گرفته از نظارت موردی دولت در بازار است. به این صورت که دولت گاه با اعمال مقررات در برخی بخش‌ها سعی می‌کند قیمت‌ها را تحت کنترل درآورد تا نهایتاً کالای نهایی دچار جهش قیمت نشود اما در عمل اتفاق دیگری در بازار می‌افتد. این قیمت پایین باعث زیان گروهی از تولیدکنندگان می‌شود و نفع قیمت‌های پایین در اواسط کار به گروهی دیگر از تولیدکنندگان می‌رسد و آن‌ها اجازه نمی‌دهند این نفع به حلقه‌های بعدی انتقال یابد.

    به اعتقاد او از آنجاکه نظارت دولت در همه حلقه‌های زنجیره فولاد یکسان نیست و در بخش‌هایی از کار، بازار بدون نظارت دولت کار می‌کند؛ لذا این یارانه موردنظر دولت به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد.

    مزیت ورود به بورس کالا

    بشردوست متذکر شد: در این شرایط عرضه محصولات معدنی در بورس سبب می شود قیمت‌ها از همان ابتدای زنجیره طبق سازوکار بازار تعیین شود و بنابراین با این اتفاق رانتی ایجاد نمی‌شود که برخی گروه‌ها بخواهند از آن استفاده کنند.

    این کارشناس بازار کالایی ادامه داد: نفع دیگر این عرضه‌ها این است که شرکت‌های معدنی، با سود منطقی که از نظام قیمتی جدید و رقابتی به دست می‌آورند، برنامه‌های توسعه‌ای خود را می‌توانند به‌خوبی پیش ببرند. حاشیه سود منطقی موجب به حرکت درآمدن چرخ‌های تولید می‌شود و می‌تواند باعث افزایش ظرفیت و بالا رفتن سطح تولید شود.

    بشردوست توضیح داد: با توجه به اینکه طبق برنامه‌ افق 1404 قرار است تولید فولاد افزایش یابد و به 55میلیون تن برسد؛ افزایش تولید مواد اولیه از ضروریات است. لذا با حذف قیمت‌های غیر منطقی محصولات معدنی و اجازه دادن به این صنایع برای کسب سود منطقی، زمینه افزایش تولید در این شرکت‌ها به همراه فولادی ها را برای تحقق هدف‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور یعنی رشد تولید را فراهم خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر