دبیر انجمن سیمان اعلام کرد:

حذف دلالان با ورود سیمان به بورس کالا

عصر معدن- عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان ضمن اشاره به متعادل شدن قیمت سیمان گفت: جا به جایی خریداران از سمت دلالی به سمت مصرف کننده واقعی و از بین رفتن تقاضای کاذب، یکی از مزایای اصلی ورود سیمان به بورس کالاست.;

حذف دلالان با ورود سیمان به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مهر، طی نیمه نخست سال جاری وزارت صمت برای پیش برد سیاست‌های مربوط به اصلاح ساختار و الزام همه واحدهای تولیدکننده سیمان به عرضه محصول در بورس کالا، در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که هرگونه خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا ممنوع بوده و همه واحدهای تولیدکننده سیمانی که تاکنون در بورس پذیرش نشده‌اند باید ظرف دو هفته در بورس پذیرش و اقدام به عرضه محصول خود کنند. به دنبال این اقدام، به‌تدریج قیمت سیمان که تا مرز 100 هزار تومان در هر کیسه رسیده بود، سیر نزولی به خود گرفت.

    در این رابطه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: قبل از ورود سیمان به بورس کالا، قیمت این کالا به شدت بالا رفته بود که بخشی از این افزایش قیمت ناشی از قطعی برق در اوخر سال 99 بود که اثراتش در اوایل سال 1400 خود را نشان داد.

    وی افزود: مجدد در خرداد ماه سال جاری مشکلات مربوط به برق رسانی به وجود آمد و تولید سیمان کاهش یافت؛ وقتی گاز قطع می‌شود کارخانجات سیمان می‌توانند سوخت دوم را جایگزین کنند اما برق این‌طور نیست و نمی‌توان چیزی را جایگزین آن کرد.

    شیخان ادامه داد: بر همین اساس قیمت سیمان در اوایل سال جاری به شدت بالا رفت اما ورود این کالا به بورس کالا کمک کرد که قیمت‌ها متعادل شوند؛ در ادامه نیز برق وصل شد و مکانیزم بورس کالا نیز در حوزه سیمان جا افتاد و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: در حال حاضر هر کسی بخواهد می‌تواند از بورس کالا سیمان بخرد و دلال بازی در این حوزه کمرنگ شده است.

    وی تصریح کرد: از سویی دیگر نیز ورود سیمان به بورس کالا، موجب شد سیمان تا حدودی از حیطه قیمت گذاری دستوری خارج شود و فروش‌ها نیز نقدی شد. نقدی شدن فروش‌ها موجب می‌شود که دیگر خرید اعتباری انجام نشود و دلالان در این فرایند حذف شوند و مصرف کنندگان واقعی همچون مصالح فروشان واقعی و بتن سازان سیمان بخرند.

    شیخان گفت: جا به جایی خریداران از سمت دلالی به سمت مصرف کننده واقعی و از بین رفتن تقاضای کاذب، یکی از مزایای اصلی ورود سیمان به بورس کالاست.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به قیمت سیمان، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت سیمان تیپ 2 پاکت 50 کیلوگرمی درب کارخانه 26 تا 27 هزار تومان شده است و پس از اعمال مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های حمل، تخلیه، بارگیری و … قیمت به 35 تا 37 هزار تومان می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر