معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اعلام کرد؛

دلایل لغو معاملات شمش فولاد و لزوم رشد عرضه های سلف فولاد و سیمان

عصر معدن- سید جواد جهرمی در خصوص لغو معاملات شمش فولاد در دو هفته گذشته، شرایط معاملات فولاد و سیمان و راهکارهای بازگشت آرامش و تعادل به بازار توضیحاتی ارایه داد که در ادامه می خوانید.;

دلایل لغو معاملات شمش فولاد و لزوم رشد عرضه های سلف فولاد و سیمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: در هفته قبل حدود 10 هزارتن شمش برای عرضه به بورس کالا ارسال شده بود که قطعا این حجم از عرضه نمی توانست به بازار کمک کند؛ در روز جاری نیز بالغ بر 11 هزارتن شمش ارسال شده بوده که طبیعتا این عرضه نیز نمی توانست به بازار کمک کند؛ ضمن اینکه این حجم از عرضه طبعاً منجر به کشف نرخ منصفانه نمی شود.

    جهرمی ادامه داد: در هر دو هفته مکاتباتی با وزارت صمت صورت پذیرفته است که با توجه به اینکه وزارت صمت اعلام می کند بر وضعیت تولید و موجودی انبار شرکت ها اشراف دارد، انتظار می رفت به سرعت ظرف یک هفته گذشته نسبت به برنامه ریزی عرضه ها اقدام عاجل صورت می گرفت.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در حال حاضر بازار با یک شوک در طرف عرضه مواجه است و باید نسبت به برطرف کردن آن، با انجام عرضه های مدت دار و سلف نسبت به اطمینان عرضه در آینده اقدام کرد.

    اوضاع معاملات سیمان چگونه است؟

    او گفت: در حوزه سیمان نیز علی رغم اینکه روند عرضه های مناسبی در حال شکل گیری بود و بیش از 600 هزار تن عرضه و 470 هزار تن معامله ثبت شده بود و بیش از 1300 مشتری تاکنون سیمان خریداری کرده اند اما به علت چالش قطع برق با کاهش عرضه مواجه شدیم؛ البته معاملات روز شنبه عدم تایید شد که در تلاشیم عرضه ها تجمیع شده و به صورت عرضه های دو هفته ای صورت پذیرد.

    جهرمی تصریح کرد: در این شرایط کاهش عرضه ها و عدم اطمینان از عرضه های با ثبات در آینده سبب افزایش تقاضا می شود. لذا مهم ترین اقدامی که باید صورت پذیرد این است که بتوان اطمینان عرضه در آینده را به بازار داد که عرضه های سلف می تواند به این موضوع کمک کند؛ همچنین این مساله می تواند بخشی از تقاضای فعلی را نیز کاهش دهد.

    به گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در حال حاضر امیدواریم تمامی ذینفعان به سرعت نسبت به موضوع در حیطه وظایف و اختیارات خود اقدام کنند. در این میان با توجه به اینکه اختلال ایجاد شده در بازار از محل عرضه است باید به جای ایجاد بحث های فرعی، تمام سیاست ها بر افزایش عرضه متمرکز شود.

    جهرمی اظهار داشت: در شرایط فعلی نیز با توجه به کمیابی محصولات، خریداران مجبور به خرید با هر قیمتی خواهند بود که بتوانند جلوی بخشی از ضررهای آتی خود را بگیرند. در برخی از موارد مدیران پروژه ها به ما مراجعه و اعلام کردند با توجه به عدم وجود دورنمای مناسب از عرضه محصولات و امکان تاخیر و تعویق پروژه هایشان، تلاش دارند تا به هر قیمتی محصول خود را خریداری نمایند؛ لذا بازهم تاکید می شود کنترل انتظارات در شرایط فعلی بیش ترین کمک را به بازگشت بازار خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر