بازار سیمان روند متعادلی را دنبال می کند

عصر معدن- علی محمد بد از کارشناسان صنعت سیمان درباره روند قیمتی و معاملاتی در بازار سیمان گفت: معاملات سیمان نشان می دهد که تقاضا از میزان عرضه ها کمتر است و افزایش نرخی اتفاق نیفتاده است از این رو معاملات سیمان در بورس کالا روند متعادلی را دنبال می کند.;

بازار سیمان روند متعادلی را دنبال می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از بورس24، در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت سیمان منتشر شد. موضوعی که دبیر انجمن سیمان آن را تکذیب کرد و گفت تقاضا از میزان عرضه ها کمتر است و افزایش نرخی اتفاق نیفتاده است.

    علی محمد بد از خبرگان صنعت سیمان درباره خبرهایی که اخیرا از افزایش قیمت سیمان شنیده شده، ابراز داشت: سیمان در بورس کالا بر اساس دستورالعملی که بورس ابلاغ کرده، عمل می کند و فعلا تغییر ویژه ای اتفاق نیفتاده است.

    او اضافه کرد: همانطور که می دانیم سیمان در برخی از مناطق کشور مانند شیراز و آذربایجان با کمبود مواجه است اما در برخی دیگر از مناطق مانند کرمان و تا حدودی تهران اضافه تولید وجود دارد. بنابراین ممکن است قیمت سیمان برخی از مناطق بالاتر از مناطق دیگر باشد. در بورس کالا نیز شرکت هایی که تقاضای بالاتری داشتند با افزایش قیمت همراه شدند اما سایر شرکت ها بر اساس قیمت پایه خود معامله می شوند.

    وی افزود: فقط شرکت های سیمان صوفیان و سیمان فارس نو به دلیل بالا بودن تقاضا رشد قیمت را تجربه کردند اما در خصوص سایر شرکت ها بر اساس دستورالعمل بورس کالا در حال معامله هستند. اما اگر تقاضا بالاتر رود قیمت ها می تواند تغییر کند.

    بد در ادامه درباره شایعاتی که درخصوص افزایش قیمت قابل توجه سیمان در بازار آزاد مطرح شده اظهار کرد: این شایعات درست نیست. زیرا اگر قیمت ها در بازار آزاد افزایش قابل توجهی یافته بود قطعا تاثیر آن را در بورس کالا نیز می دیدیم. بازار آزاد و بورس کالا با هم رابطه مستقیمی دارند. چنانچه قیمت ها در بازار سیاه افزایش یابد تقاضا در بورس کالا نیز زیاد می شود. اما چنین اتفاقی نیفتاده است.

    این کارشناس صنعت سیمان تاکید کرد: با توجه به اینکه عملا تا 15 فروردین تقریبا همه جا تعطیل بوده و حدود یک هفته است که بازار از تعطیلی خارج شده، بنابراین اکنون زود است که درباره تحولات بازار سیمان اظهارنظر کنیم. البته در سال گذشته تقاضای مصرفی سیمان افت داشته اما اینکه بگوییم آیا همان شرایط سال قبل در سال جاری نیز ادامه یافته یا تغییر کرده، هنوز خیلی زود است. باید منتظر وضعیت بازار تا انتهای فروردین و حتی اردیبهشت بمانیم تا بررسی و تحلیل درستی از آن داشته باشیم.

    وی بیان داشت: توجه داشته باشیم که طرح ها و پروژه های عمرانی کشور به آرامی راه می افتد. از سوی دیگر با توجه به تغییرات ارزی که در بودجه دولت اتفاق افتاده هنوز وضعیت پروزه های عمرانی مشخص نیست. بنابراین اکنون خیلی زود است که در مورد وضعیت تقاضای بازار در سال جاری پیش بینی داشته باشیم. از طرفی باید ببینیم امسال دولت برای مشکل کمبود برق صنعت سیمان چه تمهیداتی می اندیشد. سال گذشته دولت موفق شد کمبود سوخت گاز و قطعی آن را از طریق مازوت مدیریت کند. اگر امسال برق را نیز بر همان منوال مدیریت کنند وضعیت سیمان با مشکل مواجه نخواهد شد اما اگر برق صنعت قطع شود احتمال بالا رفتن قیمت ها وجود دارد. این موضوع به نحوه مدیریت کردن دولت بستگی دارد. اما آنچه مسلم است تا کنون بورس کالا متعادل عمل کرده و سیمان بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده پیش رفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر