۴ مزیت مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا

عصر معدن- مدیرعامل کارگزاری سی ولکس درباره مزیت‌های مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا میگوید: «امکان خرید طلا با سرمایه های خُرد»، «خرید طلا به عنوان دارایی جذاب و نقدشونده برای پوشش تورم»، «امنیت بالای سرمایه گذاری از نظر کیفیت، کمیت، بیمه، ریسک نگهداری و سرقت» و «کارمزد پایین معاملات به نسبت بازار آزاد» مهمترین مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا است.;

۴ مزیت مهم معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی ولکس با بیان اینکه گواهی سپرده شمش طلا، اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت خواهد داشت، گفت: گواهی سپرده شمش طلا که هر ورقه آن 100 سوت طلا (معادل یک دهم گرم طلای عیار 24) خواهد بود، گواهی است که به پشتوانه طلای موجود در خزانه بانک ها در بورس کالا معامله خواهد شد و دارندگان گواهی به نوعی مالک شمش های طلای استاندارد هستند.

    به گفته الهی فرد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و روند تورمی موجود، سرمایه گذاران تمایل دارند سرمایه و نقدینگی خود را به دارایی های با ثبات و با نقد شوندگی سریع تبدیل کنند که از کاهش ارزش سرمایه آن ها پیشگیری شود.

    او افزود: از طرفی باتوجه به نوسان موجود در قیمت و ارزش برخی دارایی ها که ریسک سرمایه گذاران را بالا می برد، سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه خود را تبدیل به دارایی هایی کنند که ریسک کاهش ارزش در آن ها پایین تر از سایر دارایی ها است؛ در نتیجه اقبال عمومی برای تبدیل نقدینگی سرمایه گذاران به ویژه اشخاص حقیقی (سرمایه گذاران خُرد) به طلا، امری بدیهی و منطقی است.

    الهی فرد در توضیح مزایای مهم و اصلی این ابزار مالی اظهار کرد: امکان تبدیل سرمایه های خُرد اشخاص به طلا به عنوان کالایی با دوام و درجه نقد شوندگی بسیار بالا از طریق خرید اوراق گواهی سپرده شمش طلا به میزان مورد نظر مهیا می شود. همچنین امنیت بالای سرمایه گذاری از دیگر مزایای این ابزار مالی بورس کالا به شمار می رود.

    مدیرعامل کارگزاری سی ولکس تصریح کرد: باتوجه به اینکه معاملات در بستر بورس کالا انجام می شود، لذا کیفیت و کمیت دارایی پایه که همان طلا است، کاملاً تضمین شده و خریدار هیچگونه دغدغه ای از بابت کیفیت، کمیت یا نگرانی از تقلبی بودن کالا نخواهد داشت. همچنین طلای موجود در خزانه بانک ها دارای بیمه است.

    به گفته الهی فرد، حذف ریسک نگهداری کالا از دیگر مزایای این ابزار است. به بیان ساده، باتوجه به اینکه شمش طلا در صندوق بانک ها نگهداری می شود، لذا تامین امنیت از حیث نگهداری و نقل و انتقال بر عهده بانک های طرف قرارداد بورس کالاست و هیچ گونه ریسکی از جمله سرقت متوجه خریدار گواهی سپرده شمش طلا نیست.

    وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: کاهش کارمزد خرید نسبت به انجام معامله به صورت فیزیکی در بازار و همچنین شفاف شدن قیمت های خرید و فروش و کاهش مابه التفاوت قیمت خرید و فروش دیگر مزیت این ابزار به شمار می رود.

    وسعت دایره مشتریان برای عرضه‌کننده
    الهی فرد با برشمردن مزیت های این ابزار برای فروشندگان ادامه داد: برای فروشنده (عرضه کننده) این مزیت را دارد که طیف خریداران و یا مشتریان را گسترده کرده و به تعداد مشتریان خریدار می افزاید. باتوجه به مزایای یاد شده، به نظر می رسد این ابزار مالی که بر مبنای دارایی پایه با ثبات و با نقدشوندگی بالا تضمین شده، از اقبال خوبی بهره برد و به توسعه بازار سرمایه به ویژه در بخش صندوق های سرمایه گذاری بر پایه طلا، کمک کند.

    وی یادآور شد: این ابزار با جذب بخشی از نقدینگی سرگردان کشور، سرمایه های سرگردان را در مسیر تولید و در خدمت اقتصاد کلان کشور به خدمت خواهد گرفت.

    مدیرعامل سی ولکس در پایان پیشنهاد کرد: ابزار دیگری که در همین حوزه می تواند مکمل این ابزار قرار گیرد معاملات قراردادهای آتی شمش طلا است که آن هم پوشش ریسک را برای خریداران و فروشندگان ایجاد و به ثبات بازار در بلند مدت کمک می کند. ضمن اینکه بورس کالا از طریق سازوکارهای اجرایی خود، همواره بازار را رصد می کند و در صورت بروز نوسانات مقطعی که ممکن است بازار را از حالت تعادل خارج کند، با انجام برخی اقدامات اصلاحی بر پایه اصول و دستورالعمل های از پیش تدوین شده در جهت تعادل بهینه بازار اقدام می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر