سخنگوی وزارت صمت خبر داد:

افزایش قیمت محصولات فولادی توجیه ندارد

اجرای سیاست جدید در کنترل قیمت از ١٣ اسفند

عصر معدن- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه مبنای قیمت زنجیره فولاد، قیمت ارز نیمایی است و تمام عرضه‌ها از مسیر بورس کالا خواهد بود، دلیلی برای افزایش قیمت محصولات زنجیره فولاد ندیده و از تعریف سیاستی جدید توسط وزارت صمت با توجه به شرایط پیش آمده، خبر داد که این سیاست از شنبه هفته آینده( ١٣ اسفند ماه) اجرایی می‌شود.;

افزایش قیمت محصولات فولادی توجیه ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، امید قالیباف ضمن اشاره به افزایش قیمت محصولاتی نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی و سایر محصولات این زنجیره در بازار، تصریح کرد: به هیچ وجه دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد؛ لذا با توجه به شرایط به وجود آمده، وزارت صمت سیاستِ جدیدی برای کنترل محصولات زنجیره فولاد در پیش گرفته است.

    سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بر اساس این شیوه جدید که از شنبه هفته آینده (13  اسفند ماه) اجرایی می‌شود، تمام محصولات زنجیره فولاد که در بورس کالا عرضه می‌شوند و از یکدیگر ماده اولیه دریافت خواهند کرد، مکلف هستند قیمت پایه محصولات خود را بر اساس ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند.

    وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شود، تولیدکننده این محصول قطعاً شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری می‌کند و براین اساس تولیدکننده شمش مکلف است که در درجه اول 100 درصد تولید را در تالار داخلی بورس عرضه کند و در درجه دوم،  قیمت پایه شمش را بر اساس ارز نیمایی قیمت‌گذاری و اعلام کند.

    این مقام مسئول در وزارت صمت ادامه داد: از سوی دیگر، تولیدکننده شمش از آنجایی که آهن اسفنجی مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می‌کند و تولیدکننده آهن اسفنجی نیز محصول خود را با ارز نیمایی عرضه کرده است، بنابراین تولیدکننده شمش نیز بایستی بر اساس ارز نیمایی قیمت پایه را به بورس کالا ارائه کند؛ بدین ترتیب کل زنجیره فولاد بر اساس نرخ سامانه نیما در بورس کالا از همدیگر ماده اولیه را خریداری می‌کنند و محصول تولیدی را در بورس عرضه می‌کنند.

    سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه بر اساس تصمیم وزارت صمت تولیدکنندگان تمام محصولات زنجیره فولاد مکلف شدند 100 درصد عرضه خود را در تالار داخلی بورس انجام دهند و قیمت پایه محصولاتی را که در بورس عرضه می‌کنند، بر اساس ارز نیمایی باشد، تصریح کرد: بنابراین در نهایت قیمت کشف شده نیز تابعی از قیمت پایه بر اساس ارز نیمایی خواهد بود.

    با اعمال سیاست جدید؛ منتظر کاهش قیمت‌ محصولات زنجیره فولاد هستیم

    قالیباف افزود: از طرفی با توجه به رفع محدودیت قطعی گاز برای صنعت فولاد، تولید این زنجیره رو به افزایش است و بر این اساس انتظار ما با توجه به اعمال این سیاست، کاهش قیمت محصولات زنجیره فولاد است.

    سخنگوی وزارت صمت خاطرنشان کرد: طی همین دو روز گذشته، قیمت میلگرد 6۰۰۰ تومان در بازار کاهش یافت که به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد.

    مشاور وزیر صمت متذکر شد: در ساز و کار جدید مقرر شده تا  100 درصد عرضه این محصولات نظیر شمش، ورق، میلگرد و... ابتدا در تالار داخلی بورس کالا عرضه شود و تنها در صورتی که مازاد بر مصرف صنایع داخلی ایجاد شد، این مازاد در تالار صادراتی بورس برای تولید کننده محصول قابلیت صادرات داشته باشد.

    وی ضمن اشاره به توافق صورت گرفته با گمرک، گفت:  در توافقی که با گمرک صورت گرفته است، همزمان با درج مازاد محصول توسط شرکت تولیدکننده در تالار صادراتی بورس،  این اطلاعات به صورت بر خط برای سامانه گمرک نیز ارسال می‌شود و گمرک بر اساس داده‌های دریافتی از تالار صادراتی بورس کالا می‌تواند مجوز صادرات بدهد. البته اگر خود تولیدکننده قصد صادرات ندارد، می‌تواند امتیاز صادرات محصول را  به غیر واگذار کند.

    وی افزود: با اجرای این سازوکار و کنترل قیمت محصولات فولادی از جمله ورق می‌توان انتظار داشت قیمت محصولاتی مانند لوازم خانگی و خودرو تحت کنترل قرار گیرد و همچنین با کنترل قیمت میلگرد، تیرآهن و ... قیمت محصولات مورد نیاز ساختمان سازی نیز تحت کنترل قرار می‌گیرد و در نهایت کل محصولات زنجیره فولاد از نوسانات ارزی مصون خواهد ماند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر