دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مطرح کرد:

موفقیت عرضه سیمان در بورس کالا

عصر معدن- عبدالرضا شیخان تجربه ورود سیمان به بورس را موفق خواند و گفت: در حال حاضر سیمان در بورس کالا معامله می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.;

موفقیت عرضه سیمان در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه صنعت سیمان نیاز به سوخت پاک دارد گفت: استفاده از مازوت در زمان قطعی گاز نه تنها هیچ مزیتی برای صنعت سیمان ندارد و هزینه زیادی به خصوص در زمینه حمل و نقل ایجاد می کند بلکه این سوخت تولید سیمان را به خصوص در مرحله پخت با مشکلاتی رو به رو می کند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر حدود 16 کارخانه به گاز متصل هستند و بقیه کارخانه‌ها که حدود 60 کارخانه هستند، به دلیل قطعی گاز از مازوت ذخیره شده استفاده می کنند، البته مازوت ذخیره شده برای 15 روز کاری است.

    عبدالرضا شیخان افزود: تدابیر لازم برای این صنعت صورت گرفته تا در مواقعی که گاز قطع می‌شود از مازوت ذخیره شده استفاده شود. براین اساس، 600 میلیون تن در مخازن ظرفیت سازی شده، اما متأسفانه مازوت به اندازه کافی از ابتدای سال به کارخانجات سیمان داده نشده و در این زمینه بروکراسی‌های اداری سد راه است.

    افزایش تولید و واردات گاز؛ اقدام لازم

    وی در خصوص راه حل این مشکل گفت: دولت‌ها همراه با اجازه تأسیس صنایع، مکلف به تامین گاز و سوخت کارخانه‌ها هستند. در این میان به نظر می رسد، افزایش «تولید» گاز تنها راه حل پیشرو برای ممانعت از قطعی گاز است.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در خصوص واردات گاز نیز اظهار کرد: پیش از این هم در فصل زمستان از ترکمنستان گاز وارد می شد و موضوع واردات گاز، اتفاق جدیدی نیست، اما دولت در سال جاری هنوز به نتیجه ای در این زمینه نرسیده، اگر این اتفاق عملی شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

    شیخان بیان کرد: دولت و وزارت نفت باید تمام تلاش خود را برای به سرانجام رساندن توافق گازی با ترکمنستان داشته باشند تا علاوه‌بر تامین گاز زمستانی، موقعیت ایران در موضوع هاب انرژی منطقه حفظ شود.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: دولت وظیفه دارد بر اساس اجازه تاسیسی که به کارخانجات داده است، برق و گاز صنایع را تامین کند. حال اگر این برق و گاز از طریق بورس انرژی معامله شود، در شرایط نرمال باشد اتفاق خوبی است، اما در غیر این صورت و در شرایطی مانند وضعیت فعلی، به نظر من با مشکلاتی رو به رو خواهیم شد.

    نهضت ملی مسکن و تامین سیمان

    وی با اشاره به توانمندی صنعت سیمان در تولید، تصریح کرد: در دهه های گذشته توان ظرفیت کشور در تولید سیمان، جوابگوی نیاز کشور برای تولید مسکن بوده و هست، اما تمام این اتفاقات منوط به وجود برق و سوخت پایدار است. در چنین شرایطی به طور قطع توان تامین نیاز سیمان برای طرح‌های بزرگی مانند نهضت ملی مسکن وجود دارد.

    شیخان در ادامه با اشاره به عرضه موفق سیمان در بورس کالا گفت: در حال حاضر سیمان در بورس کالا معامله می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر