مدیرعامل سیمان آبیک به عنوان بزرگترین تولیدکننده کشور:

بورس کالا به انحصار خرید سیمان پایان داد

تعداد مشتریان سیمان آبیک از ۲۰ نفر در بازار به ۶۰۰ نفر در بورس رسید

عصر معدن- حمید فرمانی، مدیرعامل شرکت سیمان آبیک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان کشور گفت: سیمان آبیک تا پیش از بورسی شدن سیمان، ۲۰ مشتری در بازار داشت اما اکنون، تعداد مشتری‌ها به ۶۰۰ نفر افزایش یافته و در بورس، متقاضی خرید ۱۰ تنی هم می‌تواند به‌راحتی نیاز خود را به‌طور مستقیم تأمین کند؛ این اتفاق به معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است.;

بورس کالا به انحصار خرید سیمان پایان داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، طی روزهای اخیر افزایش قیمت هر پاکت سیمان در نتیجه قطع برق و خاموشی واحدهای تولیدکننده شوک شدیدی به بازار وارد کرده است. به گفته فعالان بازار، عرضه سیمان پس از قطعی برق 90 درصد کاهش‌یافته، درحالی‌که تقاضای زیادی برای این محصول استراتژیک، تغییری نکرده است. در روزهای اخیر و پس از جهش قیمتی سیمان، مسئولان راهکارهایی همچون فعالیت شبانه کارخانه‌ها ارائه کردند که به گفته تولیدکننده‌ها اجرای این طرح، امکان‌پذیر نیست.

    حمید فرمانی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت سیمان آبیک، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان کشور ضمن اعلام دلایل افزایش قیمت سیمان در بازار، میزان خسارت به این صنعت را تشریح کرد.

    ➢ در هفته‌های اخیر، شاهد افزایش شدید قیمت سیمان در بازار هستیم، علت اصلی این گرانی چیست؟

    همان‌گونه که اطلاع دارید، طی هفته‌های اخیر قطعی برق کارخانه‌های سیمان باعث شد تا عرضه سیمان به‌شدت نزولی شده و این کاهش عرضه، طبیعتاً موجب جهش قیمت‌ها در بازار شده است. در شرایطی که هر پاکت سیمان، پیش‌ازاین 35 تا 40 هزار تومان قیمت داشت، پس از قطعی برق و افت تولید، این نرخ به 100 هزار تومان رسید. البته، همواره زمانی که عرضه کاهش می‌یابد، فرصتی برای دلالان ایجاد می‌شود تا از التهاب بازار، سود ببرند.

    ➢ اگر مشکل قطعی برق برطرف شود و تولید سیمان ازسر گرفته شود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

    متأسفانه، برگشت به شرایط عادی زمان‌بر است و حتی در صورت تولید کامل صنعت سیمان هم، بین یک تا دو ماه، زمان می‌برد. بنابراین به‌سرعت این وضعیت قابل جبران نیست. ضمن اینکه افزایش شدید قیمت‌ها بر روی سایر بخش‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

    ➢ عرضه سیمان در بورس چه تأثیری در تولید و قیمت‌ها داشته است؟

    جالب اینجاست برخی علت رشد قیمت سیمان را به بورسی شدن سیمان ربط می‌دهند که به‌هیچ‌عنوان، درست نیست. ورود سیمان به بورس، نه‌فقط اثر منفی نداشت بلکه بسیار هم مثبت بود. ما تا پیش از بورسی شدن سیمان 20 مشتری داشتیم اما اکنون، تعداد مشتری‌ها به 600 نفر افزایش یافته است. در روش سنتی، عرضه عمده انجام می‌شد و مبنای معاملات، هزار تن بود، اما اکنون، متقاضی خرید 10 تنی هم می‌تواند به‌راحتی، نیاز خود را به‌طور مستقیم تأمین کند؛ این اتفاق به معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است. همان‌گونه که گفته شد، یگانه دلیل رشد قیمت، افت شدید عرضه به علت قطعی برق بوده است.

    ➢ در دوره خاموشی‌ها، چه میزان برق در اختیار شرکت آبیک قرارگرفته است؟

    شرکت سیمان آبیک، دارای دو خط تولید است که هر خط آن با کمترین ظرفیت تولید حداقل به 42 مگاوات برق نیاز دارد. این درحالی است که در هفته گذشته تنها 15 مگاوات برق ما تأمین شده است.

    ➢ تولیدکننده‌های سیمان چه خساراتی به دلیل قطعی برق متحمل شده‌اند؟

    خسارت‌های صنعت سیمان از قطع برق، شامل دو بخش می‌شود. یکی عدم النفع تولید و فروش محصول است و دیگری آسیب تجهیزات و ماشین‌آلات. در بخش تجهیزات زمانی که کوره به دلیل قطع برق خاموش می‌شود، آجرهای نسوز داخل کوره در اثر شوک حرارتی از بین می‌رود. آجرهایی که تعویض آن‌ها دریک مرحله 20 میلیارد تومان هزینه دارد. پیرامون عدم النفع تولید نیز سیمان آبیک به دلیل 15 روز توقف خط تولیدی 2 میلیارد تومان زیان متحمل شده است.

    ➢ آجرهای نسوز را چگونه تأمین می‌کنید؟

    حدود 60 درصد از آجرهای نسوز تولید داخل است و 40 درصد هم وارداتی است. با توجه به اهمیت آجرهای نسوز به‌طور معمول، تولیدکننده‌های سیمان، آجرنسوز در انبار نگهداری می‌کنند. اما درصورتی‌که در انبار موجود نباشد، باید خریداری کنیم که یک پروسه زمانی بسیار طولانی دارد.

    ➢ تأمین آجرنسوز چقدر طول می‌کشد؟

    تأمین آجرنسوز 10 تا 12 ماه زمان می‌برد. برای مثال، اسفندماه سال گذشته برای خرید آجرنسوز با یکی از تولیدکننده‌های داخلی قراردادی منعقد کرده‌ایم و تمام پول را پرداخت کرده‌ایم تا پس از 11 ماه آجرها را تحویل بگیریم. برهمین اساس، کارخانه‌های تولیدی گاهی مجبور می‌شوند برای سرعت بیشتر اقدام به واردات کنند که آن‌هم دو تا سه ماه طول می‌کشد. البته مواد اولیه آجرنسور داخلی هم وارداتی است و از خارج تأمین می‌شود.

    ➢ زمان مشخصی برای حل مشکل قطع برق صنعت سیمان، تعیین شده است؟

    طبق بخشنامه اخیر وزارت نیرو، در تعطیلات شش‌ روزه اخیر، قرار شد 100 درصد برق موردنیاز کارخانه‌های سیمان تأمین شود و در روز پایانی تعطیلات یعنی یکشنبه درباره میزان برق تحویلی دوباره تصمیم‌گیری کنند. این درحالی است که تأمین برق شش‌ روزه، به‌هیچ‌عنوان دردی از صنعت سیمان، درمان نمی‌کند. کارخانه‌ها باید از پایداری برق مطمئن باشند تا کوره‌های خود را روشن کنند، زیرا طبق توضیحاتی که دادم، به دلیل تعویض آجرهای نسوز 20 میلیارد تومان خسارت می‌بینند.

    ➢ در خبرها آمده بود که کارخانه‌های سیمان می‌توانند با بهره‌مندی از تأمین برق شبانه، طی ساعات 12 شب تا 8 صبح فعالیت کنند، آیا اجرای این ایده، مشکل صنایع سیمان را برطرف می‌کند؟

    متأسفانه، کسانی درباره صنایع تصمیم‌گیری می‌کنند که به‌هیچ‌وجه، با ویژگی‌های صنایع آشنا نیستند. بازگشت صنعت سیمان به تولید، فقط با تأمین برق مستمر، امکان‌پذیر است و هر راهکاری که نتیجه آن، فعال شدن بخشی از کارخانه و غیرفعال ماندن سایر بخش‌ها باشد، به معنای حل نشدن مشکلات است. کوره وسط در کارخانه سیمان باید تمام روزهای سال، به‌غیراز زمان تعویض آجر روشن باشد، همچنین فعال بودن سنگ‌شکن، آسیاب سیمان و.. ضروری است. درواقع، تمام واحدها باید باهم فعال باشند و فعالیت کارخانه‌ها، درحالی‌که بخشی از آن‌ها فعال و بخشی دیگر، غیرفعال باشند، ناممکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر