یک قدم تا عرضه سیمان کل کشور در بورس کالا

عصر معدن- مدیر عملیات بازار بورس کالا از انجام تمهیدات لازم برای عرضه کل سیمان تولیدی کشور در این بازار خبر داد.;

یک قدم تا عرضه سیمان کل کشور در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، عباس یعقوبی با بیان اینکه عرضه محصولات کل کشور در بورس کالا در کارگروه تنظیم بازار مطرح شده است، اظهار کرد: همچنان در جلسات کارشناسی بورس کالا بر این موضوع تاکید شده که همه عرضه ها از بستر این بازار انجام شود. یعنی همه شرکت ها موظف شوند که همه سیمان تولیدی خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند.

    وی افزود: نکته‌ای که بورس کالا بر آن تاکید دارد این است که برای همه شرکت‌های سیمانی کف عرضه تعیین شود تا مشخص شود چقدر باید عرضه کنند. در این شرایط تکلیف شرکت‌ها در عرضه هفتگی روشن است.

    آمادگی بورس کالا برای میزبانی کل سیمان کشور

    مدیر عملیات بازار بورس کالا با تاکید بر اینکه بستر این بازار برای همه عرضه ها فراهم است، گفت: تا کنون 56 شرکت از 78 شرکت سیمان در بورس کالا پذیرش شده اند. سایر شرکت ها نیز باید نسبت به پذیرش و ارائه مدارک اقدام کنند، چراکه زمانی که عرضه‌ها از یک کانال انجام می‌شود کنترل آن برای نهادهای نظارتی هم راحت‌تر است. این نکته که همه عرضه ها باید از طریق بورس کالا صورت بگیرد هم در کارگروه تنظیم بازار مطرح شده است، هم در مجلس.

    یعقوبی با تاکید بر اینکه عرضه یک محصول از دو کانال باعث می‌شود از قیمت های کشف شده در بورس کالا سوءاستفاده شود، اظهار کرد: به همین دلیل تاکید شده است همه شرکت‌ها سیمان را از طریق بورس کالا عرضه کنند. حتی انجن سیمان طی مکاتباتی به شرکت‌هایی که اقدام نکرده‌اند، توصیه کرده است که کالای تولیدی خود را در بورس عرضه کنند.

    تسهیل در پذیرش شرکت‌های سیمانی در بورس کالا

    وی در ادامه درمورد وضعیت عرضه سیمان در بورس کالا توضیح داد: روند عرضه سیمان در بورس کالا رو به رشد است. عرضه سیمان در این بازار از حدود 100 هزار تن در هفته آغاز شد و به یک میلیون تن در هفته رسیده است. سعی می‌شود عرضه‌های یک میلیون تنی در هفته حفظ شود و افزایش یاد تا بتوان نیاز کشور را برطرف کرد.

    مدیر عملیات بازار بورس کالا در ادامه با اشاره به قطعی برق صنایع سیمانی گفت: قطعی برق در روند تولید شرکت‌ها تاثیر گذاشت و اگر کنترل شود میزان تولید سیمان طوری نیست که عرضه آن نیازی به محدودیت داشته باشد. هزینه حمل سیمان بالا است. این درحالی است که در برخی مناطق کارخانجات تولیدی کمتر و در برخی مناطق بیشتر است. روند قیمتی در بورس کالا به تعادل بخشی این موضوع کمک خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر