کارشناس بازار سرمایه:

بازار سیمان با حذف قیمت‌گذاری دستوری، منصفانه و شفاف می شود

عصر معدن- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌گذاری غیر دستوری و مبتنی بر عرضه و تقاضا باعث می شود تا سیمان با قیمت واقعی به دست خریداران واقعی برسد و منجر به کوتاهی دست دلالان از این بازار مانند دیگر حوزه های پتروشیمی و فلزات می شود. علی بخشنده افزود: صنعت سیمان به دلیل اینکه جزو صنایع بزرگ در کشور و کالاهای استراتژیک در بخش مسکن محسوب می شود، نیازمند شفافیت است تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با قیمت تعادلی مشخص شده در بورس به تفاهم برسند.;

بازار سیمان با حذف قیمت‌گذاری دستوری، منصفانه و شفاف می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، عضو کمیته تخصصی بورس کالا در کانون کارگزاران درباره خروج سیمان از قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت گفت: قیمت‌گذاری دستوری اقدامی اشتباه است. حضور تولیدکنندگان سیمان در بورس کالا و خارج شدن این محصول از قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند نوید خوبی برای این شرکت‌ها باشد تا مانند دیگر محصولات عرضه‌شده در بورس، نفعی را با یک فرمول خاص به تولیدکننده و مصرف‌کننده برسانند.

    علی بخشنده به حذف دلالان بازار سیمان با ورود این محصول به بورس کالا اشاره کرد و گفت: به طور قطع با حذف قیمت‌گذاری دستوری، محصول سیمان نیز از دست دلالان و واسطه‌ها خارج می‌شود و خریدار بدون واسطه می‌تواند از امکانات بورس کالا استفاده کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حذف قیمت‌گذاری دستوری تا چه میزان به نفع سهامداران خرد شرکت‌های سیمانی خواهد بود، عنوان کرد: با این اقدام صنعت سیمان به ساحل آرامش می‌رسد و شرکت‌ها می توانند محصولات خود را با قیمت شفاف به فروش برسانند که این اتفاق به دنبال خود بهبود وضعیت شرکت‌های سیمانی و سهامداران را به همراه خواهد داشت.

    به گفته بخشنده، با این اتفاق نمایندگی‌هایی که در این میان به‌عنوان واسطه حضور دارند از بین می رود که سود حاصل از این شفافیت به جیب تولیدکنندگان و خریداران واقعی خواهد رفت.

    او ادامه داد: صنعت سیمان به دلیل اینکه جزو صنایع بزرگ در کشور و کالاهای استراتژیک در بخش مسکن محسوب می شود؛ بنابراین نیازمند شفافیت است تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با قیمت تعادلی مشخص شده در بورس به تفاهم برسند.

    عضو کمیته تخصصی بورس کالا در کانون کارگزاران همچنین به مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت ساختمان‌سازی و انبوه‌سازی اشاره کرد و گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری باعث منصفانه شدن قیمت آپارتمان و مسکن نیز می شود.

    او افزود: قیمت سیمان در بازار آزاد بسیار بیشتر از قیمتی است که در بورس کالا معامله می‌شود که متأسفانه این مابه‌التفاوت به جیب واسطه‌ها می رود؛ بنابراین از یک سو شرکت‌های سیمانی با حضور در بورس کالا و فروش مستقیم سود بیشتری کسب خواهند کرد و از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز محصولات را با قیمت منصفانه تر تهیه می کنند.

    عضو کمیته تخصصی بورس کالا در کانون کارگزاران با بیان اینکه بازار سیمان نیز می‌تواند بازاری منسجم مانند بازار پتروشیمی راه‌اندازی کند، گفت: این تحول نیازمند قانونمند شدن شرایط است، درواقع باید قوانینی در مجلس مصوب شود تا رفتن و آمدن دولت‌ها نتواند شرایط را تغییر دهد؛ همچنین امیدوارم تا در دولت جدید بتوانیم با قدرت بیشتر شاهد معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا و اصلاح ساختارهای این بخش به کمک بازار سرمایه باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر