معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران:

شوک برق به بازار سیمان با برنامه منظم عرضه شرکت ها در بورس مرتفع می شود

اطمینان از ثبات بازار در آینده با آغاز عرضه های سلف

عصر معدن- معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: تلاش بورس کالا این است که با همکاری متولیان، شوک و کاهش عرضه سیمان که ناشی از قطعی برق بود را از طریق ثبات در عرضه و پرحجم کردن آن کاهش دهد؛ لذا به زودی برنامه عرضه از شرکت های سیمانی اخذ می شود و این اطمینان به بازار داده می شود که هر هفته میزان مشخصی سیمان در بورس کالا عرضه می شود؛ در کنار این اقدام رایزنی ها برای رفع مشکل برق صنایع به ویژه صنعت سیمان و همچنین موضوع عرضه های سلف سیمان دنبال می شود تا تقاضای بازار و نگرانی شرکت ها از آینده بازار و قیمت ها، کنترل و رفع شود.;

شوک برق به بازار سیمان با برنامه منظم عرضه شرکت ها در بورس مرتفع می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: از ابتدای سال تا هفته منتهی به 25 تیر ماه در مجموع 12 میلیون و 800 هزار تن محصول در بورس کالای ایران معامله شده که رشد 25 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ حجم شاهد هستیم.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران اظهار داشت: عمده رشد صورت گرفته معاملات بورس کالا در حوزه محصولات صنعتی و معدنی بود که شامل محصولات زنجیره فولاد و از خرداد ماه محصولات سیمانی است.

    عرضه کالاهای شرکت های بورسی

    وی ادامه داد: از ابتدای سال با توجه به سیاست های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد کالای تولیدی شرکت هایی که سهام آنها در بورس و فرابورس عرضه شده، برای حمایت از سهامداران آن ها در بورس کالا و انرژی مورد معامله قرار گیرد. بر این اساس بررسی های لازم در صنایع مختلف ازجمله خودرو، سیمان، محصولات بالادست صنعت فولاد و همینطور دیگر صنایعی که محصولات آنها مشمول قیمت گذاری بود یا در خارج از بورس کالا و انرژی معامله می شد، صورت گرفت؛ این محصولات شناسایی و طبقه بندی لازم درمورد آنها انجام شد.

    وزیر صمت و اعلام خروج سیمان از نظام قیمت گذاری

    جهرمی افزود: با پیگیری های صورت گرفته از سوی رئیس سازمان بورس و موافقت وزیر صمت و اظهارات ایشان در این باره که در حوزه سیمان قیمت گذاری وجود ندارد و بحثی که سازمان حمایت درخصوص نظارت بر فروش شرکت ها مطرح کرد، لذا مقرر شد شرکت های سیمانی در بورس کالا پذیرش شده و اقدام به عرضه کنند و در این مسیر هلدینگ شستا پیش قدم شد و شرکت های این گروه مورد پذیرش قرار گرفت.

    قطعی برق و کاهش عرضه سیمان

    به گفته جهرمی از خرداد ماه که عرضه های سیمان در بورس کالا آغاز شد تاکنون 2.6 میلیون تن سیمان عرضه شده که از این میزان 1.8 میلیون تن مورد معامله قرار گرفته است؛ بدین ترتیب بالغ بر 70 درصد محصولات عرضه شده مورد معامله قرار گرفته است.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: روند هفتگی معاملات سیمان در بورس کالا نشان می دهد این معاملات با عرضه کم و حدود 75 هزار تنی در 14 خرداد آغاز شد اما در ادامه روند عرضه ها صعودی شد به گونه ای که این عدد در 18 تیر ماه به 645 هزار تن رسید که خوشبختانه 476 هزار تن آن معامله شد. اما متاسفانه در هفته منتهی به 25 تیر ماه و هفته جاری شاهد قطعی برق و مشکلات ناشی از آن در شرکت های سیمانی و به تبع آن کاهش حجم عرضه سیمانی ها بودیم.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه تاکنون 37 شرکت سیمانی در بورس کالای ایران پذیرش شده اند گفت: از میان شرکت های پذیرش شده 34 شرکت اقدام به عرضه کردند و اتفاق مثبتی که رخ داد این بود که 1391 مشتری اقدام به خرید محصول سیمان از بورس کالا کردند.

    مشتریان خرد هم امکان خرید دارند

    وی تاکید کرد: با توجه به تدابیری که اندیشیده شد و همکاری که شرکت ها داشتند حداقل تناژ خرید در بورس تا 10 تن کاهش یافت تا از این طریق مشتریان خرد نیز قادر به تامین نیاز خود از مسیر بورس کالا باشند. لذا اکنون نه تنها مشتریان بزرگ نظیر انبوه سازان و شهرداری ها امکان خرید سیمان از بورس کالا را دارند بلکه مشتریان کوچک هم قادر به خرید هستند. این تصمیم با این هدف اتخاذ شد که انحصاری در خرید ایجاد نشود و از سوی دیگر نیاز تمامی مشتریان پاسخ داده شود. در این میان علیرغم تعداد کم تر مشتریان در بخش های پتروشیمی یا فولاد، سیمان در این مدت کم، مشتریان زیادی داشت و تعداد آنها نیز رو به رشد است.

    تسهیل خرید با تدبیر سازمان بورس

    وی خاطرنشان کرد: البته اقداماتی نیز برای تسهیل اخذ کد از جانب سازمان بورس تدارک دیده شده برای مثال بحث های صورت های مالی حذف خواهد شد یا شرایطی فراهم می شود تا افرادی که در بورس اوراق کد دارند قادر به خرید سیمان از بورس کالا باشند؛ این اقدامات در مرحله تصمیم و ابلاغ هیئت مدیره سازمان بورس است.

    به گفته جهرمی از زمان آغاز معاملات سیمان در بورس کالا عمده سیمان معامله شده در بورس کالا سیمان تیپ2 به میزان 1.4 میلیون تن بوده است. این نوع سیمان 87 درصد معاملات این حوزه را به خود اختصاص داده است؛ همچنین روند عرضه و معاملات از ابتدا تا 18 تیر ماه رو به رشد بود اما به یکباره در هفته منتهی به 25 تیر حجم عرضه کاهش و منجر به افزایش قیمت ها شد و قیمت را به 477 تومان رساند و در هفته جاری نیز معاملات عدم تایید و بخشی از آنها ابطال شد.

    وی ادامه داد: تا هفته منتهی به 18 تیر ماه و در محصول سیمان تیپ2 به 85 درصد نسبت معامله به عرضه رسیده بودیم.

    جهرمی تصریح کرد: در این مدت که بازار سیمان در بورس کالا شروع شد و گام به گام اصلاح گردید، تلاش شد عرضه کنندگان با سازوکار بورس و ساختار آن آشنا شوند و در این بین علاوه بر جلسات با سیمانی ها و عرضه کنندگان، میز سیمان در سازمان بورس تشکیل شد و جلساتی نیز با هلدینگ ها و انجمن سیمان شکل گرفت. تغییراتی که در بازار شکل گرفته، خرد شدن عرضه ها بود و از هفته های آتی قرار است برنامه ریزی صورت گیرد تا تناژ مشخصی از سوی شرکت ها عرضه شود تا بتوان بازار را به نحو مطلوب کنترل کرد.

    وی با بیان اینکه گره زدن بحث افزایش قیمت سیمان به عرضه های این محصول در بورس کالا امری غیر منطقی است گفت: بورس مکانیزمی برای کشف قیمت است و نسبت معامله به عرضه ها هم نشان دهنده استقبال خوب مشتریان از عرضه های صورت گرفته است. عرضه اول سیمان در بورس کالا همان نرخ مصوب ابلاغ شده از سوی سازمان حمایت بود اما از عرضه های بعدی بر مبنای کشش تقاضایی که شکل گرفته بود قیمت ها کشف شد. البته در ادامه مسیر فرمول های جدیدی برای تعیین قیمت های سیمان در نظر گرفته خواهد شد. این فرمول متناسب با عرضه شرکت ها در بورس، میزان تقاضا و معامله ای که شکل می گیرد، تعیین خواهد شد.

    رشد سود تولیدکنندگان و سهامداران

    جهرمی مشکلات موجود در بازار و افزایش قیمت ها در بازار آزاد را ناشی از شوک عرضه خواند و گفت: با عرضه سیمان در بورس اختلاف قیمت بورس و خارج از بورس کاهش یافت و در بازار آزاد روند نزولی به خود گرفت. در این بین منافعی که تا پیش از این به عاملین توزیع و سوداگران می رسید، به تولیدکننده منتقل شد و سهامداران نیز از این شفافیت منتفع شدند. تلاش بورس کالا این است که شوک عرضه که ناشی از قطعی برق بود را از طریق ثبات در عرضه و پرحجم کردن آن کاهش دهد. لذا برنامه عرضه از شرکت های سیمانی اخذ خواهد شد و این اطمینان به بازار داده می شود که هر هفته میزان مشخصی سیمان در بازار عرضه خواهد شد.

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران ادامه داد: برای رفع مشکل برق صنایع به ویژه صنعت سیمان هماهنگی ها و مذاکرات خوبی با وزارت نیرو و دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درحال انجام است تا این مشکل به زودی حل شود. از سوی دیگر موضوع عرضه های سلف سیمان را دنبال می کنیم تا تقاضای بازار و همینطور نگرانی شرکت ها از تقاضای آتی شرکت ها را بتوانیم کنترل کنیم. در بازار سیمان و فولاد زمانی که با شوک عرضه مواجه می شویم انتظاراتی در بازار به این سمت سوق می یابد که کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت خواهد شد از این رو اولین گام این است که افزایش عرضه را به بازار باز گردانیم.

    مدیریت بازار با ورود کل سیمان به بورس

    جهرمی  گفت: در هفته های آینده با توجه به عملکرد شرکت ها در معاملات و فروش هایی که از سوی آنها صورت گرفته تعدیل هایی در قیمت های پایه صورت خواهد گرفت.

    وی افزود: بورس کالا محدودیتی برای کاهش قیمت در تالار ندارد در این میان برای مدیریت بازار سیمان باید الزام عرضه در بورس دنبال شود. کمااینکه این سیاست در برخی محصولات دنبال شد و موفقیت آمیز بود. البته این الزام هنوز در امر سیمان اتفاق نیفتاده است و توافقی از سوی سازمان بورس با هلدینگ های سیمانی شامل شستا، غدیر و سیدکو بوده و هدف حفظ شفافیت در بازار و حفظ حقوق سهامداران را دنبال می کرده است.

    او در پایان گفت: میزان مصرف سیمان در کشور 50 میلیون تن برآورد شده و بر این اساس باید ماهانه 4 میلیون تن سیمان در بورس عرضه شود و تا پیش از قطع برق و مشکلات عرضه، 2 میلیون تن در ماه در حال تحقق بود که متاسفانه رخ نداد. گروه شستا به صورت کامل در بورس کالا فروش دارد و غدیر و بانک ملی هم عرضه ها را آغاز کرده اند و عرضه آنها هم کامل خواهد شد. شستا فروش خارج از سیمان را حذف کرده و از این رو بهتر است از طریق حاکمیت شرکتی موضوع عرضه در بورس و الزام آن دنبال شود و امیدوار بود سایر شرکت ها نیز ورود نمایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر