مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن سرب و روی ایران :

نبض حیات سرب و روی به شماره افتاده است/ خودتحریمی در این صنعت بیداد می‌کند

عصر معدن- مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن سرب و روی ایران درباره برنامه کلی هالدینگ و هدف‌گذاری برای ۶ ماه دوم سال اظهار کرد: هلدینگ توسعه معادن روی ایران حدود ۷۰ درصد شمش روی ایران و تقریبا تمامی سرب ایران را تامین می‌کند.;

نبض حیات سرب و روی به شماره افتاده است/ خودتحریمی در این صنعت بیداد می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، علی اسکندری نسب با بیان این مطلب در ادامه افزود: عمده محصولات مرتبط با شمش سرب و روی صادراتی است که حدود 80درصد از آن به خارج از کشور صادر می‌شود و اکنون تولید متوسط روی حدود 90هزارتن و پیش‌بینی ما برای امسال حدود 100 هزار تن شمش روی است. حال اینکه هر تن به چه قیمتی ارزیابی شود یکی از مشکلاتی است که امروز با آن روبرو هستیم.

    مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن سرب و روی ایران افزود: کل سرب ایران حدود 15هزار تن است که در اختیار ما است، اما برنامه ما افزایش تولید از 90هزارتن به 100 هزار تن و توسعه فرآیندها و بهینه‌سازی و به روز کردن این بخش است. به عنوان مثال یکسری افزودنی‌ها در مجموعه وجود دارد که هزینه سنگین برای  شرکت به همراه دارد و عمدتا وارداتی است؛ از این رو برنامه هایی در جهت حذف این مواد و تغییر در فرآیند تولید داریم.
    اسکندری نسب در ادامه یکی از معضلات اساسی پیش روی صنعت سرب و روی را تامین خاک دانست و گفت: متاسفانه عمده خاکی که ما استفاده می‌کنیم عمدتا از ترکیه وارد کشور می شود، البته جزو برنامه های جدید شرکت این است که از کشورهای آفریقایی خاک وارد کنیم. از سویی دیگر، با وجود اشتغال بالا در هلدینگ توسعه معادن سرب و روی ایران، در کشور معادنی همچون معدن سرب و روی انگوران و مهدی آباد که معادن بزرگ کشور هستند، هیچ کدام در اختیار هلدینگ قرار ندارند.
    وی خودتحریمی را یکی دیگر از معضلات در صنعت سرب و روی  دانست و عنوان کرد: از سه ماه پیش ما هیچ‌گونه صادراتی نداشتیم. زیرا طبق قوانین و دستورات جدید، ما باید محصول را در بورس با قیمت دلار 4200 عرضه کنیم؛  به این مفهوم که هر تن شمش را با قیمت 11 تا 12 میلیون تومان فروخته شود و این در حالی است که  قیمت تمام شده این شمش اکنون و در سه ما گذشته حدود 18 تا 20 میلیون تومان است.
    به گفته وی، فروش شمش با دلار 4200 تومانی، به معنای ضرر مطلق و ورشکستگی است. این نوع تصمیم بسیار غیر کارشناسی است. در واقع  هر اندازه که ما از تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسانه لطمه می‌خوریم از تحریم‌های بین المللی آسیب ندیده ایم. متاسفانه افرادی رانت‌خواری وجود دارند که با قیمت 12 میلیون تومان در بورس شمش را از ما خریداری می‌کنند و سپس از راه‌های غیرقانونی آن را صادر و با قیمت 40 میلیون تومان می‌فروشند. اکنون نزدیک به هزار میلیارد تومان شمش ما در انبارها باقی مانده اند.
    اسکندری نسب بیان کرد: با وجود این مشکلات تاکنون سعی در حفظ مجموعه و عدم تعدیل نیروی انسانی داشته‌ایم اما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در وضعیت بحران قرار داریم.
    وی همچنین گفت: ما بازارهایی در خارج از ایران داشتیم که محل فروش شمش های مجموعه بود، اما در عرض سه ماه گذشته که به ما اجازه صادرات داده نشده بسیاری از کشورهای دنیا جای ما را خواهند گرفت.
    اسکندری نسب در خصوص راهکار برای تامین خاک مورد نیاز این صنعت توضیح داد: تا پیش از شرایط امروز، هلدینگ شمش را صادر و با ارز حاصل از آن خاک خریداری می‌کرد اما از آنجایی که فروش و صادرات شمش به نوعی متوقف شده، امکان خرید خاک نیز وجود نداشته و اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که با کمبود خاک هم مواجه هستیم. البته مذاکراتی با طرف‌های خارجی داشتیم که بتوانیم راهکارهایی را در نظر بگیریم. متاسفانه برای خاکی که نقطه حیات صنعت سرب و روی است ارز نیمایی و ثانویه در نظر گرفته نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر