مدیرعامل اسبق سیمان سپاهان:

توسعه صنعت سیمان با ورود به بورس کالا سرعت می گیرد

عصر معدن- مدیرعامل اسبق سیمان سپاهان گفت: قیمت سیمان سال ها سرکوب شده و به دلیل تحمیل نرخ‌های دولتی، زیان انباشته‌ای برای تولیدکنندگان سیمان به وجود آمده که با جهش‌های ناگهانی قیمت نیز جبران نمی‌شود؛ در این میان سیمان همانند بسیاری از محصولات باید بازاری آزاد و شفاف داشته باشد تا تولیدکننده بتواند روی افزایش تولید و ظرفیت کارخانه خود برنامه‌ریزی کند که خوشبختانه در این حوزه عرضه سیمان در بورس کالا رقم خورده است.;

توسعه صنعت سیمان با ورود به بورس کالا سرعت می گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، محمد اسعدی اظهار داشت: بازار سیمان در هفته های گذشته به دلیل قطع برق کارخانجات، دچار تلاطم‌هایی شد و با کمبود محصول در بازار، افزایش قیمت اتفاق افتاد اما با تصمیم بر برقراری برق به نظر می رسد که تا دو هفته آینده، بازار به تعادل خواهد رسید و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

    وی به سرکوب طولانی‌مدت قیمت سیمان طی دهه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: با تحمیل نرخ‌های دولتی به این صنعت، زیان انباشته‌ای برای تولیدکنندگان سیمان به وجود آمده که با جهش‌های ناگهانی قیمت نیز این زیان جبران نمی‌شود؛ در این میان سیمان نیز همانند بسیاری از محصولات باید بازاری آزاد و شفاف داشته باشد تا تولیدکننده بتواند روی افزایش تولید و افزایش ظرفیت کارخانه خود برنامه‌ریزی کند که در این حوزه عرضه سیمان در بورس کالا رقم خورده است.

    دلیل توسعه مستمر صنعت فولاد چیست؟

    اسعدی با اشاره به اینکه محصولات فلزی و فولادی سال‌هاست در بورس کالا عرضه می‌شود، متذکر شد: قواعد بازار آزاد به این صنعت کمک کرده که هر سال، میزان تولید خود را افزایش دهند اما این اجازه به صنایع سیمان هیچ‌گاه داده نشده و تولیدکنندگان سیمانی به دلیل داشتن کمترین حاشیه سود، فقط هدف بقا در چرخه تولید را پیگیری کرده‌اند.

    این فعال بازار سیمان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت جهانی سیمان 50 دلار در هر تن است یادآور شد: این در حالی است که قیمت داخلی سیمان 11 دلار در هر تن قیمت دارد؛ حتی با افزایش قیمت‌های اخیر نیز فاصله قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی زیاد است.

    گپ قیمتی، انگیزه حضور دلالان

    اسعدی عنوان کرد: با توجه به فاصله قیمتی موجود، جذابیت قاچاق کالا بسیار بالاست و دلالانی که بارها از آن‌ها صحبت شده، انگیزه بسیار زیادی برای حضور در این بازار دارند.

    به گفته او، هر کالایی که نرخ‌گذاری دولتی دارد با فسادهای گسترده و ویژه خواری‌هایی مواجه می‌شود. بیش از چهار دهه در بازارهای مختلف دولتی، شاهد بروز فسادهایی از این‌دست بوده‌ایم حال‌آنکه هر بازاری که آزاد شده و تعیین قیمت‌ها به دست خود بازار سپرده شده، رانت‌خواری، به حداقل ممکن کاهش یافته است.

    تغییر قیمت پس از آزادسازی طبیعی است

    مدیرعامل پیشین سیمان سپاهان یادآور شد: طبیعی است، وقتی پس از سال‌ها نرخ‌گذاری، قیمت‌ها به دست بازار آزاد سپرده می‌شود با کمی رشد در جهت واقعی سازی قیمت هم مواجه شویم اما این اتفاق به معنای بی‌ضابطه بودن و رها شدن بازار نیست بلکه حتی امکان نفع مصرف کنندگان به دلیل کنار رفتن واسطه ها نیز وجود دارد.

    اسعدی ادامه داد: با عرضه سیمان در بورس کالا، این کالا از فهرست قیمت‌گذاری دستوری خارج شد تا قیمت ها براساس عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد، کشف ‌شود. در این میان، قیمت‌ها خودبه‌خود با عرضه‌هایی که صورت می‌گیرد، متعادل می‌شود.

    او متذکر شد: دلیل اینکه اکنون، قیمت‌ها دچار جهش‌های نامتعارف شده، صرفاً کمبود عرضه به دلیل قطعی برق است. بنابراین، عدم تعادل بازار که به دلیل سنگینی کفه تقاضا در برابر عرضه است، اتفاق افتاده و در این شرایط رشد قیمت نیز طبیعی است.

    به اعتقاد اسعدی، دولت اگر به دنبال کاهش نرخ است باید زمینه افزایش تولید را فراهم کند زیرا نمی‌توان انتظار داشت، مقابل تولید سد ایجاد کنند، ولی قیمت‌ها هیچ تغییری نکند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر