با عرضه در بورس کالای ایران؛

سیمان از حصار قیمت گذاری دستوری خارج شد

معامله بالغ بر ۲۵۸هزار تن سیمان در خردادماه

عصر معدن- رشد عرضه و معاملات سیمان در بورس کالای ایران حاکی از آن است که صنعت استراتژیک سیمان همچون صنایع معدنی به مرور و با گام های بلند در حال خروج از حصار قیمت گذاری دستوری است؛ براساس آمار معاملات بورس کالا از ۹ خرداد ماه که عرضه های سیمان آغاز شده، حجم معاملات تا امروز بالغ بر ۲۵۸ هزار تن بوده است.;

سیمان از حصار قیمت گذاری دستوری خارج شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، بررسی روند معاملات سیمان در بورس کالای ایران بیانگر سیر صعودی معاملات و پذیرش شرکت های جدید در بورس است به طوریکه سیمانی ها از تاریخ 9 خرداد ماه عرضه های خود در بورس را آغاز کردند و در هفته نخست این عرضه ها (منتهی به 14 خرداد ماه) در مجموع 36 هزار و 600 تن سیمان مورد معامله قرار گرفت. در هفته بعد یعنی هفته منتهی به 21 خرداد ماه و در استقبال خریداران، حجم فروش به 45 هزار و 930 تن رسید و در نهایت طی هفته جاری رقم قابل توجه 176 هزار تن در مقابل نام شرکت های سیمانی در جدول معاملات بورس کالا حک شد؛ سیری که بیانگر نگاه ویژه سیاست گذاران به سازوکار رقابتی بورس کالا و لزوم خروج صنایع مهم و تولیدی کشور از رویکرد قیمت دستوری است.

    همچنین براساس آمار، طی سال جاری 19 شرکت سیمانی از جمله سیمان بجنورد، تهران، خاش، خزر، درود، شاهرود، فارس، فارس نو، مازندران، غرب، لامرد، ارومیه، بهبهان، خوزستان، ساوه، شرق، شمال، صوفیان و قائن در بورس کالای ایران پذیرش شدند. 

    *تاثیر خروج از نظام قیمت گذاری بر بازدهی شرکت های سیمانی

    به گفته محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه محصولات معدنی و سیمانی در بورس کالا و خروج این محصولات از نظام قیمت گذاری دستوری، در میزان بازدهی این شرکت ها تاثیر مثبت داشته و بازدهی بالاتری را برای شرکت ها رقم می زند.

    وی با بیان اینکه هر کالایی که بتواند وارد بورس کالا شود دیگر قیمت گذاری دستوری بر روی آن معنایی ندارد اظهار داشت: به طور طبیعی به هر میزان که شرکت ها بتوانند محصولات خود را در شرایطی آزادتر و به دور از مداخلات قیمتی به فروش برسانند به معنای تاثیر مثبت بر روند قیمت سهام آن شرکت ها خواهد بود.

    *پایانی بر قیمت گذاری دستوری سیمان

    عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز ورود سیمان به بورس کالا را نقطه عطف این صنعت 88 ساله می داند و می گوید: عرضه سیمان در بورس کالا به قیمت گذاری دستوری پایان می دهد و این خواسته چندین ساله ما بوده است.
    وی عنوان کرد: اقدام بعدی سیمانی ها، در ماه‌های آینده و پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق، احتمالا تقاضای ورود صادرات سیمان در بورس کالا است.

    *بازار سیاه سیمان برچیده می شود

    علی‌محمد بد کارشناس صنعت سیمان هم ورود این محصول به بورس کالا را اتفاق بسیار مثبتی برای صنعت سیمان عنوان می کند و می گوید: این رویداد از شکل‌گیری بازار سیاه سیمان در بعضی مناطق جلوگیری می کند.

    این کارشناس سیمانی معتقد است: ورود سیمان به بورس منجر به واقعی شدن قیمت و البته در صورت وجود تقاضا، رشد قیمت محصول شرکت‌های سیمانی در مناطق پر تقاضا شود اما با این اقدام نیز سودی که سال ها به جیب دلالان می رفته، نصیب تولیدکنندگان خواهد شد.

    * توان بالقوه بازار آزاد در شفافیت قیمت

    وحید حسن پور دبیر مدیرعامل کارگزاری صبا تامین نیز درباره رشد معاملات گروه سیمانی ها در بورس کالا و رقابت صورت گرفته در معاملات سیمان اظهار داشت: این مسئله بیانگر توان بالقوه ساختار بازار آزاد به منظور شفافیت و قیمت‌گذاری آزاد است.

    وی گفت: این موضوع باعث رضایت طرفین معاملات خواهد شد و تداوم چنین عرضه‌هایی سبب مشاهده آثار مالی مثبت ناشی از آن در گزارشات آتی شرکت‌های عرضه کننده می شود و همچنین مشتریان توان دستیابی به کالای مورد نیاز خود را در بستر بازار آزاد کسب می کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر