یک فعال صنعت سیمان:

مصرف کنندگان خرد سیمان اقدام به خرید از بورس کنند

عصر معدن- یک کارشناس صنعت سیمان گفت: تاکنون ۵۹ کارخانه سیمانی وارد بورس کالا شده‌اند و با حمایت‌های انجام‌شده، به‌زودی کارخانه های باقی مانده صنعت سیمان نیز بورسی خواهند شد. علی‌محمد بُد با بیان اینکه همه مصرف کنندگان به خرید محصول از بورس کالا اقدام کنند، گفت: افراد با مراجعه به کارگزاری‌ها، می‌توانند کد بورسی گرفته و محموله‌های مورد نیاز خود را پس از خرید از کارخانه مدنظرشان روی تابلوی بورس، تحویل بگیرند.;

مصرف کنندگان خرد سیمان اقدام به خرید از بورس کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، علی‌محمد بُد یادآور شد: توزیع‌کنندگان اصلی سیمان در ماه‌های گذشته بسیار تلاش کردند تا جلوی عرضه سیمان در بورس را بگیرند اما تلاش‌های آن‌ها نتیجه‌بخش نبود و عرضه‌ها، نه‌تنها کم نشد، بلکه حجم بیشتری از سیمان به بورس راه یافت.

    او با تأکید بر اینکه این افراد، هرگونه فعالیتی انجام دادند تا سیمان در بازار سنتی و غیر شفاف بماند متذکر شد: بورس را رانتی خواندند و افزایش قیمت‌های غیرمتعارف در بازار سیمان که به دنبال قطعی برق و کمبود محصول در بازار اتفاق افتاد را به بورس نسبت دادند؛ با این حال تلاش‌های آن‌ها برای تخریب چهره بورس مثمر ثمر نبود و امروز اثرات مطلوب عرضه های پر حجم سیمان را در تعادل بازار و قیمت ها مشاهده می کنیم.

    دست‌کوتاه دلالان با عرضه بورسی سیمان

    بُد با اشاره به اینکه وزارت صمت نیز از عرضه سیمان در بورس حمایت کرد گفت: معاونت امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی بخشنامه ای عرضه سیمان در بازار سنتی را ممنوع اعلام کرد و هرگونه معامله خارج از بورس را غیرمجاز دانست.

    او افزود: واقعی شدن قیمت‌ها، خودبه‌خود، دلالان را از بازار سیمان بیرون می‌راند و بازار با نرخ‌های آزاد و واقعی به تعادل خواهد رسید. در حال حاضر با عرضه 80 درصد تولیدات سیمان در بورس، انتظار می‌رود بازار این محصول به‌زودی به تعادل برسد و دست دلالان از این بازار کوتاه شود.

    این کارشناس صنعت سیمان اظهار کرد: از این به بعد مصرف‌کنندگان سیمان نیز می‌توانند با گرفتن کد بورسی، خرید خود را از بورس انجام دهند. بورس مقابل هیچ خریدار حقیقی را نگرفته و افراد چه به‌صورت حقوقی و چه حقیقی می‌توانند نیاز خود را از طریق بورس، تأمین کنند.

    مصرف‌کنندگان خرد نیز می‌توانند وارد بورس شوند

    بُد با بیان اینکه افراد با مراجعه به کارگزاری‌ها، می‌توانند ثبت‌نام کنند و محموله‌های مورد نیاز خود را از بورس تحویل بگیرند یادآور شد: برعکس بازار سایر کالاها، حجم‌های کوچک نیز در بورس مورد پذیرش قرار می‌گیرد و مصرف‌کنندگان خرد نیز می‌توانند به بورس وارد شوند.

    به گفته این فعال بازار سیمان، چنین رخدادی، موجب می‌شود واسطه گران در بازار سیمان نتوانند حضور گسترده مانند قبل داشته باشند. در این بازار، نخست، همه‌چیز شفاف است و اگر افرادی غیر از مصرف‌کنندگان حقیقی وارد بازار شوند، قابل‌شناسایی خواهند بود. دوم اینکه قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضای صورت گرفته در بازار تعیین می‌شود. تعیین قیمت دیگر مانند قبل نیست که از درب کارخانه تا خرده‌فروشی، فاصله قیمت زیادی داشته باشد. قیمت‌ها با رقابتی که در بازار وجود دارد، کشف و محصول معامله می‌شود. بنابراین رانت قیمتی که در گذشته وجود داشت در این بازار از بین می‌رود و واسطه گران سودی در بازار سیمان نخواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر