مدیرعامل سیمان صوفیان:

دیوار محکم رانت و دلالی سیمانی در حال تخریب است

عصر معدن- مدیرعامل سیمان صوفیان با بیان اینکه تنها دلیل رشد قیمت سیمان در روزهای گذشته، قطع برق کارخانه‌های سیمان و کاهش تولید و عرضه بوده است، گفت: عرضه سیمان در بورس کالا، نفسی تازه به کالبد نیمه‌جان صنعت دمید زیرا پس‌ از سال ها بخشی از سود تولید به کارخانه ها رسید و در مقابل قیمت سیمان برای مصرف کنندگان نیز کاهش داشت. در این میان دلالان سیمان دست بکار شدند تا از حذف رانت بزرگ سیمانی جلوگیری کنند که خوشبختانه دیوار دلالی با کمک بورس کالا و شفافیت معاملات در حال تخریب است.;

دیوار محکم رانت و دلالی سیمانی در حال تخریب است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از کالاخبر، ولی‌الله اخلاقی فرد  افزود: همانند هر کالای دیگری که توقف تولید یا کاهش تولید آن باعث افزایش قیمت می‌شود در صنعت سیمان هم افت شدید تولید واحدهای تولیدکننده به دلیل بی‌برقی موجب التهاب بازار شده است.

    به گفته وی، از 17 تیرماه سال جاری برق کارخانه سیمان صوفیان قطع شد و پس از گذشت 10 روز با پیگیری‌های زیاد از استاندار و مقامات محلی، تنها به‌اندازه یک خط تولیدی، برق در اختیار کارخانه قرار داده شد.
    وی ادامه داد: بدین ترتیب از ظرفیت 7 هزارتنی سیمان صوفیان در دو هفته اخیر تنها در حدود 2 هزار و 700 تن تولید داشته‌ایم که کاملاً طبیعی است که توقف کامل تولید در 10 روز نخست و یک‌سوم شدن ظرفیت طی دو هفته اخیر در بازار سیمان منطقه، اثر منفی داشته باشد.

    بورس کالا قیمت‌ها را کاهش داد
    مدیرعامل شرکت سهامی عام کارخانجات سیمان صوفیان در ادامه تأکید کرد: برخلاف کسانی که بورس را عامل گرانی سیمان می‌دانند، به‌عنوان تولیدکننده این محصول تأکید می‌کنم که ورود سیمان به بورس کالا نه‌تنها موجب افزایش قیمت نشد، بلکه قیمت‌ها را کاهش هم داد.
    وی توضیح داد: قبل از این‌که سیمان در بورس کالا پذیرش شود، هر پاکت سیمان را درب کارخانه 22 هزار تومان عرضه می‌کردیم که این نرخ در بازار به 55 تا 60 تومان به مصرف کننده می‌رسید و این شکاف قیمت، فقط نصیب دلالان می‌شد.
    اخلاقی فرد اضافه کرد: اما با ورود سیمان به بورس کالا شاهد کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها برای مصرف کننده هستیم، به‌طوری‌که هر پاکت سیمان را با قیمت 30 تا 32 هزار تومان در بورس عرضه می‌کنیم و در نهایت این قیمت در بازار تبریز یعنی منطقه فعالیت سیمان صوفیان به 39 تا 42 هزار تومان رسیده است که در مقایسه با قیمت 55 تا 60 هزار تومان به بالا قبل از بورسی شدن، اختلاف بسیاری دارد؛ پس ورود سیمان قطعا به نفع مصرف کننده واقعی بوده است.

    دلالان دست بکار شده‌اند
    مدیرعامل سیمان صوفیان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته دلالان برای مخالفت با بورس کالا به میدان آمده اند، گفت: تمام دلالانی که پیش ‌از این به طور انبوه سیمان خریداری می‌کردند و از رانت کلانی برخوردار بودند، هم‌اکنون که این رانت به دلیل بورسی شدن سیمان قطع‌شده، تلاش می‌کنند تا بورس را عامل افزایش قیمت معرفی کنند.
    وی ادامه داد: عرضه سیمان در بورس کالا نفسی تازه به کالبد نیمه‌جان صنعت دمید چراکه تا پیش از آن، سود اصلی این صنعت به جیب دلالان سرازیر می‌شد، اما اکنون این صنعت هم از سود تولید خود بهره‌مند می‌شود ضمن اینکه قیمت نهایی نیز نزولی شده است.
    به گفته وی، عده‌ای دوباره می‌خواهند قیمت‌گذاری دستوری را به بازار سیمان بازگردانند تا از رانت کلان آن برخوردار شوند که نباید در برابر این افراد سکوت کرد تا دلالی در این صنعت از بین برود.

    فرصتی برای احیای صنعت
    نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت سهامی عام کارخانجات سیمان صوفیان، اعلام کرد: ارزش جایگزینی کارخانه سیمان صوفیان 5 هزار میلیارد تومان است که تا پیش از ورود سیمان به بورس تنها 3 درصد سوددهی داشت که با توجه به هزینه‌های مختلف به‌هیچ‌عنوان، صرفه اقتصادی نداشت.
    وی افزود: این در حالی است که طبق عرف، این صنعت با چنین ارزشی باید 20 درصد سودآوری داشته باشد تا علاوه بر پوشش هزینه‌های جاری و دستمزد، امکان نوسازی و بهینه‌سازی ماشین‌آلات هم فراهم شود و صنعت توسعه یابد. اما فشار قیمت‌گذاری دستوری بر روی بخش تولید باعث شده است تا بخشی از سرمایه و نقدینگی جامعه به‌جای فعالیت‌های مولد تولیدی به سمت فعالیت‌های سفته بازانه مانند طلا و ارز حرکت کند و باعث مشکلات بسیاری شود.
    اخلاقی فرد در پایان تأکید کرد: اگر سود این صنعت به‌جای دلالان به خود صنعت برسد، ضمن توسعه صنعت، اشتغال‌زایی بیشتری نیز صورت می‌گیرد و در این راستا باید عرضه سیمان در بورس کالا را فرصتی برای احیای صنعت قلمداد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر