مدیرعامل شستا:

۳۰ میلیون تن سیمان گروه شستا به بورس کالا می آید

عصر معدن- محمد رضوانی فر مدیرعامل شستا در آیین راه اندازی قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا و معاملات سیمان در بورس کالا گفت: بیش از ۳۰ میلیون تن سیمان هلدینگ های شستا در راه بورس کالاست و سایر کالاها از جمله تایر نیز به زودی با ورود گسترده به بورس کالا از مشکلات قدیمی بازار از جمله فاصله قیمت بازار آزاد و شرکت ها رهایی پیدا می کند.;

۳۰ میلیون تن سیمان گروه شستا به بورس کالا می آید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، مدیرعامل شستا در بخشی از سخنان خود گفت: در مسیر شفافیت و ورود کالاها به بورس کالا با افرادی مواجه هستیم که با پول خرج کردن در تریبون های رسمی و غیر رسمی هیاهو ایجاد کرده و موضوعات خلافی را مطرح می کنند، در این زمینه انتظار داریم با ورود دستگاه قضا، با مخالفان شفافیت اقتصادی برخورد قاطع شود.

     مدیرعامل شستا در ابتدای این مراسم به عبور حجم معاملات سیمان در بورس کالا طی یک ماه اخیر از یک میلیون تن اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید 70 میلیون تنی کشور، این حجم برای شروع قابل قبول بوده و به زودی افزایش می یابد.

    رضوانی فر ادامه داد: حدود 35 درصد عرضه های اولیه سال 98 و 99 از نظر تعداد و هم از نظر ارزش متعلق به شستا بود و نتیجه آن این بوده که بیش از 92 درصد پورتفو شستا بورسی است.

    مدیرعامل شستا گفت: ما به معجزه شفافیت نه تنها به عنوان تعهد اعتقاد داریم بلکه معتقدیم موضوع شفافیت، کارایی و سود اقتصادی را بالا می برد و با همین نگاهی که به بازار سهام داشتیم، از ظرفیت های بورس کالا نیز در این راستا مبادلات کالایی استفاده کرده ایم.

    افزایش حاشیه سود با ظرفیت بورس کالا

    یکی از بزرگترین موضوعاتی که در بررسی های اولیه شستا مشخص شد پایین بودن حاشیه سود ناخالص ما در صنایع مختلف نسبت به رقبای بخش خصوصی بود و عمدتا ناشی از مشکلاتی بود که در خرید و فروش داشتیم.

    وی تصریح کرد: بهترین جایی که می توانستیم کمک بگیریم برای اصلاح این معضل، ظرفیت بورس کالا بود و به همین جهت تفاهم نامه ای را با بورس کالا منعقد کردیم تا پذیرش شرکت های زیر مجموعه شستا در بورس کالا تسهیل شود که اثرات اقدامات ماه های گذشته را امروز در حجم معاملات مشاهده می کنیم.

    رضوانی فر اظهار داشت: در مسیر ورود شرکت های زیر مجموعه شستا به بورس کالا، کارگروهی با مدیران بورس کالا و مدیران هلدینگ های مختلف تشکیل دادیم و سه محور پذیرش شرکت ها و کالاها، رشد حجم معاملات و روان سازی معاملات را در دستور کار قرار دادیم.

    130 هزار تن تایر، بورسی می شود

    او افزود: در حوزه اول که وارد کردن محصولات بیشتر و جدید به بورس کالا بود سخت ترین و پیچیده ترین محصول سیمان بود که 17 شرکت ما قابلیت عرضه پیدا کرده است؛ البته عرضه محصولات سخت تر از سیمان هم در دستور کار داریم و یکی از محصولاتی که مشکلاتی در حوزه قیمت و رانت داشت، لاستیک و تایر است.

    مدیرعامل شستا ادامه داد: 120 تا 130 هزار تن تولید تایر در اختیار شستا است و تفاوت قیمتی میان بازار آزاد و شرکت ها وجود دارد و رانت بزرگی در این حوزه وجود دارد که درصدد رفع آن هستیم؛ بنابراین در ادامه تمرکز ما در بورس کالا بر تایر و سایر محصولات شیمیایی گروه خواهد بود.

    به گفته رضوانی فر، در بخش دوم که افزایش عرضه و حجم معاملات بود در سال گذشته حجم معاملات بین 230 تا 240 هزار تن بودکه در بهار امسال به بیش از یک میلیون تن رسیده و از نظر ارزش معاملات نیز 5 برابر شده و از 800 میلیارد تومان به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ البته هدف گذاری شستا در معاملات بورس کالا 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است.

    مدیرعامل شستا تصریح کرد: در بخش سوم نیز تسهیل و روان سازی را در دستور کار داریم. برای مثال پیشنهاد شد در خصوص ضمانت نامه ها، توثیق سهام انجام شده و روند پذیرش و ورود شرکت ها به بورس تسهیل شود که این امر نیز به خوبی رقم خورده است.

    فروش خارج از بورس سیمان، ممنوع شد

    او گفت: عقیده ما این است که اگر کالایی را که می توان در بورس کالا عرضه و خریداری کرد امکان فروش خارج از بورس و دیگر بازارها برای آن مقدور نباشد که در خصوص سیمان همین رویه در حال انجام است. از مزایای این رویداد این است که دوره وصول مطالبات شرکت های شستا کم شده و محصولات را در بستری شفاف و با قیمت های رقابتی می فروشیم و از سوی دیگر، ریسک وصول مطالبات کاهش یافته است.

    به گفته وی، ورود شرکت های تولیدی به بورس کالا، جلوی فرار مالیاتی و پولشویی را می گیرد و از سوی دیگر فاصله تولید و مصرف را کم کرده و رانت را در اقتصاد حذف می گیرد؛ تمام اثرات مطلوب این رویه در تولید و اقتصاد کشور و مجموعه های مرتبط قابل مشاهده است.

    املاک و مستغلات شستا در راه بورس کالا

    وی اشاره به عرضه املاک شستا در بورس کالا گفت: در حوزه املاک و مستغلات علاقمند به حضور در بورس کالا و از پیشگامان این امر خواهیم بود. مجموعه املاک و مستغلات مازاد غیر مولد شستا را شناسایی کردیم و آماده هستیم به عنوان بازیگر اصلی و فعال حضور داشته باشیم.

    لزوم مقابله دستگاه قضا با عده ای مخالف شفافیت

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تجربه موفق عرضه محصولات در بورس کالا و دستاوردهای آن و همینطور مسیر شفاف معاملات برای همگان مشخص است، اما در کمال تعجب یک عده در این مسیر سنگ اندازی کرده و حرف خلاف واقع و قانون می زنند و حتی علاوه بر آن، مدیران بنگاه های اقتصادی را تهدید می کنند.

    مدیرعامل شستا خطاب به رییس سازمان بورس اعلام کرد که به اعتقاد بنده باید از دستگاه قضا بخواهیم در این امر ورود کند تا عده ای که با پول خرج کردن در تریبون های رسمی و غیر رسمی هیاهو ایجاد کرده و موضوعات خلافی را مطرح می کنند، طبق قانون با آن ها برخورد شود.

    رضوانی فر ادامه داد: لازم است همه کمک کنیم تا محصولاتی که قرار است به تازگی وارد بورس کالا عرضه شود از این دست مشکلات رهایی یابند و توسعه صادرات آن ها نیز اتفاق افتاده و روی ریل توسعه بیفتند؛ از این رو باید با کارشکنان اقتصادی از طریق ابزار قانونی برخورد شود تا اگر آن ها از شفافیت بازارها حمایت نمی کنند حداقل امکان سنگ اندازی نداشته باشند.

    وی در خاتمه سخنان خود به مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: مسیری که در حوزه شفاف سازی مبادلات کالایی زیر مجموعه شستا آغاز شده، برگشت نخواهد داشت و قطعی است؛ از این رو تلاش می کنیم تا معامله بیش از 30 میلیون تن سیمان هلدینگ های شستا را در بورس کالا انجام دهیم و علاوه بر ورود کامل سیمان، سایر محصولات گروه از جمله شرکت های قیر پاسارگاد و نفت ایرانول و کالاهایی نظیر تیشو، ام دی اف، کاغذ و ... را دنبال خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر