رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

بازگشت رانت دلالان با خروج سیمان از بورس کالا

عصر معدن- محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با قطعی برق و توقف تولید سیمان در هفته های گذشته، قیمت این محصول در بازار آزاد به شدت افزایش یافت و در این بین عده ای که تا پیش از این از رانت قابل توجه حوزه سیمان استفاده می کردند این موضوع انحرافی را در فضای جامعه منتشر کردند که بورس کالا باعث گرانی سیمان شده است؛ در این میان بررسی بازار سیمان قبل از ورود به بورس بیانگر اجحاف در حق تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده سیمان با قیمت گذاری دستوری است.;

بازگشت رانت دلالان با خروج سیمان از بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه «عصر اقتصاد» رادیو اقتصاد به عرضه سیمان در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: در حوزه سیمان باید شرایط قبل و بعد از عرضه سیمان در بورس کالا مورد بررسی قرار گیرد تا تغییر و بهبود رویه ها به خوبی نمایان شود. تا پیش از ورود سیمان به بورس کالا قیمت گذاری روی محصولات تولیدی، مطلوب شرکت های سیمانی نبود و امکان سرمایه گذاری مجدد یا تعمیر و بازسازی دستگاه ها و خطوط تولید به دلیل روند قیمت گذاری غیر منطقی وجود نداشته است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این قیمت به صورت دستوری و از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعیین می شد که موضوع مورد توجه این بود که با وجود قیمت گذاری، سیمان با قیمت دولتی به دست مصرف کننده نیز نمی رسید. به عبارت دیگر در حالی که هر پاکت سیمان 17 هزار تومان در بازار آزاد قیمت گذاری شده بود، مصرف کننده آن را بالای 30 هزار تومان خریداری می کرد و در واقع سیمان به دست افراد محدودی توزیع می شد؛ به عبارت دیگر، قیمت های موجود در بازار رانت قابل توجهی را نصیب دلالان می کرد.

    دهقان دهنوی اظهار داشت: زمانی که بحث ورود سیمان به بورس کالا مطرح شد یک مرحله و تا 21 هزار تومان تا قبل از ورود به بورس کالا، افزایش قیمت مصوب شده بود و بعد از آن نیز در بورس کالا به بهای 25 هزار تومان معامله شد که نکته حائز اهمیت این بود که سیمان با همین نرخ نیز به دست مصرف کننده نهایی رسید.

    تعداد خریداران از 20 نفر به 1395 نفر رسیده است

    وی ادامه داد: با ورود سیمان به بورس به جای آنکه 10 تا 20 نفر خریدار سیمان از شرکت های سیمانی باشند، 1395 نفر تا به امروز خریدار مستقیم سیمان از 10 تن تا مقادیر بالاتر از بورس کالا بودند و از سوی دیگر 4 هزار نفر هم کد دریافت کرده اند و امکان خرید برای آنها فراهم است.

    رئیس سازمان بورس یاداور شد: این اتفاق به معنای آن است که دست واسطه ها و دلالان از بازار سیمان کوتاه شده و بسیاری از مصرف کنندگان قادرند مستقیما از طرق بورس کالا از کارخانجات خرید کنند.

    به گفته دهقان دهنوی، ورود سیمان به بورس کالا نه تنها برای سهامداران شرکت های سیمانی مطلوب است بلکه برای شرکت های سیمانی هم سودآوری خوبی ایجاد می کند و سیمان نیز با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده می رسد؛ تمامی این مزایا سبب شد این رویداد مورد تایید و حمایت همه از جمله سیاست گذاران و قانون گذاران باشد.

    قطعی برق و کاهش تولید و عرضه

    وی ادامه داد: اتفاقی که در چند هفته اخیر رخ داد، این بود که قطعی برق موجب توقف تولید کارخانجات سیمان شد. از آنجایی که تکنولوژی و روش تولید کارخانجات سیمان بدین ترتیب است که امکان کاهش تولید را ندارند و ناچار به توقف و به صفر رساندن تولید هستند، لذا زمانی که برق قطع شد به ناچار تولید آن ها متوقف شد.

    رئیس سازمان بورس گفت: لذا توقف تولید، قیمت ها را در بازار آزاد به شدت افزایش یافت. در این بین عده ای که تا پیش از این از رانت حوزه سیمان استفاده می کردند این موضوع انحرافی را در فضای جامعه منتشر کردند که بورس کالا باعث گرانی سیمان شده است؛ اما مراجع سیاست گذار و قانون گذار متوجه موضوع از جوانب مختلف شدند و تاکید آنها این بود که اتفاقا راه حل التهاب بازار سیمان، عرضه کامل محصول در بورس کالا است.

    به گفته دهقان دهنوی زمانی که تولید کاهش یافت، بازار از توقف تولید مطلع و موجودی انبارها کم شد و برخی با پیش بینی طولانی شدن این روند، به دنبال انبار کردن سیمان بر آمدند.

    او گفت: به عقیده بنده همه باید بر عرضه کل سیمان در بورس کالا تاکید کنند و درخواست ما از رسانه ها این است که این موضوع را دنبال کرده تا همه شرکت های سیمانی اقدام به ورود و عرضه در بورس کنند.

    رئیس سازمان بورس در پایان گفت: قیمت هایی که در بورس کالا کشف می شود به مراتب پایین تر از بازار آزاد است و این به معنای حمایت از مصرف کنندگان است؛ در این میان با قول مساعد مسئولان وزارت نیرو، مشکل برق این کارخانجات نیز حل خواهد شد و عملا مشکل کمبود سیمان نخواهیم داشت چراکه ظرفیت تولید سیمان کشور به مراتب از میزان مصرف بالاتر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر