رئیس کمیسیون ویژه جهش و ورنق تولید مجلس مطرح کرد:

تشکیل کمیته‌ای برای عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس

ضرورت هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت برای تقویت تولید سیمان

عصر معدن- رئیس کمیسیون ویژه جهش و ورنق تولید مجلس گفت: هرچند کوره‌های سیمان کارخانه‌های سیمان می‌توانند با ٣۰ درصد کاهش مصرف برق هم به تولید ادامه دهند اما برق آن باید مستمر دایر باشد که وزارتخانه‌های نیرو و صمت باید روی این موضوع به توافق برسند.;

تشکیل کمیته‌ای برای عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از خانه ملت، سیدشمس الدین حسینی در تشریح نشست روز گذشته (دوشنبه 28 تیر ماه) کمیسیون ویژه جهش و رورنق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 مجلس، به حضور معاون معدنی وزیر صمت، رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده، نمایندگانی از بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان سیمان، مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات در این جلسه اشاره کرد.

    نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسه امروز درباره رسیدگی به مشکل کمبود سیمان در کشور و افزایش قیمت این محصول بود، گفت: واحدهای تولیدکننده سیمان در ماه‌های گذشته با قطعی مکرر برق روبه‌رو شدند که این امر موجب کاهش عرضه سیمان و افزایش قیمت این محصول شده است.

    وی اضافه کرد: در این نشست مسائل متعددی مطرح شد؛ مانند اینکه دلیل گرانی سیمان، عرضه کم این محصول در بورس کالا است. همچنین به زعم برخی علت افزایش قیمت سیمان احتکار کلینکر و سیمان است که براساس گزارش سازمان حمایت از مصرف کننده سیمان و کلینکر دپو شده در کشور نداریم.

    در 2 هفته گذشته به دلیل قطعی برق، سیمانی تولید نشده است

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در 2 هفته گذشته به دلیل قطعی برق، سیمانی تولید نشده است، تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان سیمان معتقد بود که به دلیل شرایط فنی با قطعی برق، راه‌اندازی مجدد کوره با سهولت انجام نمی‌شود.

    رئیس کمیسیون ویژه جهش و ورنق تولید مجلس ادامه داد: هرچند کوره‌های سیمان کارخانه‌های سیمان می‌توانند با ٣۰ درصد کاهش مصرف برق هم به تولید ادامه دهند اما برق آن باید مستمر دایر باشد که وزارتخانه‌های نیرو و صمت باید روی این موضوع به توافق برسند.

    حسینی اظهار کرد: مقرر شد کمیته ای چندجانبه متشکل از وزارت صمت با محوریت سازمان حمایت از مصرف کننده، وزارت اقتصاد و دارایی با محوریت سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس کالا و انجمن تولیدکنندگان سیمان تشکیل شود تا چارچوب رگلاتوری برای نحوه عرضه سیمان تعیین تکلیف شود.

    وی با بیان اینکه مقرر شد حداکثر عرضه سیمان در بورس کالا انجام شود، افزود: در حال حاضر محصول سیمان در بورس پذیرفته شده اما برخی از شرکت‌های تولیدکننده سیمان در بورس پذیرفته نشدند. مقرر شد ظرف 48 ساعت آینده شرکت بورس کالا با همکاری انجمن تولیدکنندگان سیمان و پشتیبانی وزارت صمت پذیرش همه را انجام دهد.

    رئیس کمیسیون ویژه جهش و ورنق تولید مجلس گفت: همچنین باید میزان حداقل معامله سیمان در بورس به گونه ای باشد که حتی مصرف کنندگان و توزیع کنندگان در مقیاس پایین نیز امکان خرید داشته باشند که در حال حاضر این عدد حدود 10 تن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر