دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مطرح کرد:

با عرضه سیمان در بورس کالا، التهاب ها از بین رفت

عصر معدن- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شد، معاملات در شرایط شفاف و مستقیم میان تولیدکننده و مصرف کننده انجام گرفت و بازار سیمان متعادل بود. مگر در زمان‌هایی که صنعت سیمان متاثر از محدودیت‌های برق و گاز، با کاهش تولید و متناسب آن کاهش عرضه مواجه شد.;

با عرضه سیمان در بورس کالا، التهاب ها از بین رفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، در حال حاضر 1.2 تا 1.5 میلیون تن سیمان در هفته با میانگین قیمت هر پاکت 28 هزار تومان در بورس کالا عرضه می‌شود. این عرضه‌ها توانسته ارتباط مستقیمی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی برقرار کرده و واسطه‌ها را حذف کند. به همین دلیل التهابات بازار سیمان از بین رفته است.

    عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در همین باره گفته است: از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شد و فرهنگ‌سازی لازم برای فعالان بازار سیمان صورت گرفت و فعالان توانستند از طریق کارگزاری‌ها معاملات را انجام دهند و عملاً بازار بدون التهاب پیش رفت. مگر در زمان‌هایی که با محدودیت‌های برق و گاز مواجه می‌شویم.

    او بیان کرد: محدودیت‌هایی که دولت گاهی و در دوره‌های مختلف برای تأمین برق و گاز صنایع ایجاد می‌کند؛ می‌تواند روی میزان تولید و در نتیجه میزان عرضه اثر بگذارد و تقاضای بازار را به‌خوبی پوشش ندهد. اما در عین‌ حال، قیمت‌های پایه ثابت خواهد بود و براساس سیستم تعریف‌شده تعیین می‌شود.
    به گفته شیخان، در سال جاری، تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌هایی روبه‌رو بودند و به همین دلیل، رایزنی‌هایی برای تغییر قیمت پایه در حال انجام است.

    او با اشاره اینکه هر هفته یک‌میلیون و 200 تا یک‌میلیون و 500 هزار تن سیمان در بورس کالا معامله می‌شود، گفت: قیمت پایه هر پاکت سیمان 50 کیلویی در شرایط فعلی در محدوده 28 هزار تومان، درب کارخانه است که به این عدد مالیات بر ارزش‌افزوده، کرایه حمل، سود عامل و هزینه تخلیه و بارگیری هم اضافه می‌شود.

    التهاب بازار با ورود کامل به بورس کالا فروکش کرد
    شیخان متذکر شد: در حال حاضر، حدود 76 تولیدکننده سیمان در کشور در حال فعالیت هستند که تمامی این تولیدکنندگان، تولیدات خود را از طریق بورس کالا به بازار عرضه می‌کنند و خارج از بورس کالا امکان عرضه نخواهند داشت.

    دبیر انجمن سیمان عنوان کرد: در 89 سالی که از تولید سیمان در کشور می‌گذرد؛ بازار این کالا همواره یک بازار سنتی بوده و فرد عامل، اعم از مصرف‌کننده و یا واسطه از کارخانه‌ها مستقیم خرید می‌کردند. اما در این بازار سنتی به دلیل رکودهای دوره‌ای که در ساخت‌وسازها اتفاق می‌افتاد و درعین‌حال، ظرفیت بالای تولید سیمان که همواره وجود داشت؛ دلالی در این صنعت افزایش یافته بود که آسیب‌های زیادی به صنعت می‌زد.

    دبیر انجمن سیمان تأکید کرد: خوشبختانه با عرضه سیمان در بورس، بخش دلالی کمرنگ شد و با روند فعلی از منافع این بازار، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده نهایی نفع می‌برند. ازاین‌رو، هرچند، آشنایی با معاملات بورس برای فعالان این بازار در ابتدا سختی‌هایی داشت اما بعد از فرهنگ‌سازی صورت گرفته، امروز معاملات به‌خوبی و با استقبال زیاد در حال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر