کاهش سودآوری صادرات محورها با ارز تک نرخی

عصر معدن- مهدی میرزایی در یادداشتی برای «عصر معدن» درباره اتفاقات رخ داده در بازار نوشت:;

کاهش سودآوری صادرات محورها با ارز تک نرخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵:۰۰

    بازار این هفته تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی متعددی دچار تلاطم‌های احساسی زیادی بود. از رشد شدید دلار/ریال در بازار غیررسمی تا مرز 6000 تومان تا مصوبه ارزی دولت مبنی بر تک‌نرخی شدن ارز و فرمول پیشنهادی بورس کالا، صف‌آرایی غرب و شرق در سوریه و اخباری پیرامون طرح متمم برجام از سوی فرانسه، همه این عوامل باعث افت‌وخیزهای زیادی در روند کلی بازار شد؛ به‌طوری‌که هفته گذشته یکی از سخت‌ترین دوران بازار طی چند سال گذشته بود.
    در اوایل هفته، افزایش شدید ارز در بازار غیررسمی باعث توجه معامله گران به سهام صادرات محور شد. فردای آن روز مصوبه تک‌نرخی شدن دلار باعث صف های فروش در سهام دلاری و صف های خرید برای سهام خودرویی شد. تک‌نرخی شدن ارز باعث کاهش میزان سودآوری مورد انتظار از سهام صادرات محور شده است، زیرا پیش‌ از این بسیاری از تحلیل گران قابلیت تعدیل سود این شرکت‌ها را با دلار 5100 تومانی محاسبه کرده بودند. این در حالی است که بودجه سال 96 این شرکت‌ها بر اساس دلار 3700 تا 3800 تومانی بوده است. همچنین در سهام ارزبر نیز شاهد افزایش هزینه‌ها خواهیم بود؛ زیرا نرخ دلار برای واردات مواد اولیه یا کالاهای سرمایه‌ای در سال 96 در محدوده 3400 تومان بود و اکنون با افزایش آن به 4200 تومان باید منتظر تعدیل منفی در صنایع ارزبر باشیم (گروه خودرو و دارو)؛ بنابراین دلار 4200 تومانی برای همه صنایع بورسی نقش بازی دو سر باخت را دارد (در صنایع صادراتی باعث کاهش درآمد و سود و در صنایع وارداتی باعث افزایش هزینه می شود). بازار آتی سکه نیز به مصوبه ارزی واکنش شدیداً منفی نشان داد و با افت 10% همه خریداران روزهای قبل از مصوبه را «کال مارجین» کرد. در بازار فلزات نیز شاهد عرضه ورق نورد گرم فولاد روی سقف قیمتی بودیم که نشان می‌دهد خریداران و فروشندگان به فرمول پیشنهادی دولت بی‌اعتنا خواهند بود.
    در انتهای هفته، وتو کردن لایحه آمریکا در شورای امنیت از جانب روسیه و وتوی متقابل آمریکا در کنار آرایش نظامی در دریای مدیترانه، فعالان بازار سهام را نگران کرد. حرکت ناو هواپیمابر آمریکایی به سمت آب‌های سوریه و حمله موشکی اسرائیل به حمص نگرانی‌ها از شروع یک جنگ همه‌جانبه در خاک سوریه را بالابرده و باعث افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار شده است. این روزها بیشتر معامله گران در حال فروش سهام و تبدیل سرمایه خود به پول نقد یا اوراق خزانه دولتی «اخزا» هستند. به سرمایه‌گذاران در بورس توصیه می‌شود در تله ذهنی فاجعه سازی یا درشت‌نمائی نیافتند و به استراتژی خود در بازار به‌دوراز رفتارهای احساسی پایبند باشند. متأسفانه علی‌رغم آنکه در خبرگزاری‌های غربی همه‌چیز عادی است، بسیاری در فضای مجازی در ایران در حال خلق فاجعه و درشت‌نمایی این موضوع هستند. علی‌رغم آنکه شروع مجدد تنش‌ها در سوریه امنیت ملی ما را تهدید می‌کند، اما این مسئله نمی‌تواند تأثیری میان‌مدتی بر روند بازار سهام داشته باشد و به نظر یک وقفه کوتاه‌مدتی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر