رئیس انجمن سیمان مطرح کرد:

حذف رانت ۷ هزار میلیارد تومانی دلالان دلیل هجمه ها به بورسی شدن سیمان

عصر معدن- رئیس انجمن سیمان گفت: قبل از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را پاکتی ۲۲ هزار تومان از درب کارخانه می‌خریدند و ۶۰ هزار تومان در بازار می‌فروختند، پس هجمه وارد شده به بورسى شدن سیمان اصلا جاى تعجب ندارد.;

حذف رانت ۷ هزار میلیارد تومانی دلالان دلیل هجمه ها به بورسی شدن سیمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، رئیس انجمن سیمان گفت: قبل از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را پاکتی 22 هزار تومان از درب کارخانه می‌خریدند و 60 هزار تومان در بازار می‌فروختند، پس هجمه وارد شده به بورسى شدن سیمان اصلا جاى تعجب ندارد؛ اما سوال مهم این است که چرا قبل از عرضه سیمان در بورس و گرانى شدید و زیان مردم، هیچ‌کس درباره این مشکلات سخن نمی‌گفت و صداوسیما، برنامه‌ای درباره رانت موجود در بازار سیمان پخش نکرد؟

    درحالی‌که طی هفته‌های اخیر، بازار سیمان به دلیل قطع برق کارخانه‌های سیمان و توقف تولید ملتهب و با رشد قیمت مواجه شده است، برخی افراد همانند گذشته با دادن آدرس غلط سعی می‌کنند تا رانتی که پیش از ورود سیمان به بورس کالا به جیب می‌زدند را زنده کنند؛ در این میان حمایت وزارت صمت از شفاف سازى بازار از اهمیت ویژه اى برخوردار است.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به هجمه‌هایی که به ورود سیمان به بورس کالا می‌شود به ... گفت: به دو دلیل عمده ورود سیمان در بورس هیچ ارتباطی به افزایش قیمت این محصول در بازار ندارد.

    او توضیح داد: سیمان 9 اردیبهشت‌ماه سال جاری وارد بورس شد درحالی‌که برق صنعت سیمان از 14 تیرماه قطع شد. بررسی رقابت‌ها در بورس کالا و قیمت سیمان تا پیش از قطع برق نشان‌دهنده ثبات قیمت‌هاست. به‌طوری‌که پیش از قطعی برق، پس از رقابت خریداران در بورس، قیمت هر پاکت سیمان بین 24 تا 25 هزار تومان بود.

    وی با تأکید بر اینکه ورود سیمان به بورس باعث افزایش قیمت نشد، ادامه داد: قبل از بورسی شدن سیمان، قیمت هر پاکت این محصول در بازار 60 هزار تومان بود که این نرخ با ورود به بورس کالا به 33 تا 34 هزار تومان در بازار کاهش یافت. اما اگر خریداری به‌طور مستقیم سیمان را از بورس کالا خریداری می‌کرد، می‌توانست به بهای 24 تا 25 هزار تومان نیاز خود را تأمین کند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، گفت: قبل از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را پاکتی 22 هزار تومان از درب کارخانه می‌خریدند و 60 هزار تومان در بازار می‌فروختند پس هجمه وارد شده به بورسى شدن سیمان اصلا جاى تعجب ندارد؛ بنابراین، پذیرش سیمان در بورس باعث کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها شد.

    این مقام صنفی در خصوص دلیل دومی که نشان می‌دهد ورود سیمان در بورس هیچ ربطی به افزایش قیمت ندارد، اضافه کرد: در زمستان سال گذشته واحدهای تولیدکننده طبق قیمت دستوری تعیین‌شده، هر پاکت سیمان را درب کارخانه 16 هزار تومان عرضه می‌کردند، اما با حضور دلالان این محصول در بازار 60 هزار تومان عرضه می‌شد.

    به گفته وی، این در حالی است که در زمستان سال گذشته، سیمان وارد بورس نشده بود و پرسش اساسی این است که چرا قیمت از کارخانه تا بازار چندین برابر می‌شد؟

    30 دلال شناخته‌شده، عامل گرانی سیمان
    رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: 15 سال است که سیمان مشمول قیمت‌گذاری دستوری است و 30 دلال شناخته‌شده دراین بازار فعال‌اند و باعث افزایش چند برابری قیمت‌ها می‌شوند.

    وی افزود: اگر فاصله قیمت 16 هزار تومان درب کارخانه تا 60 هزار تومان بازار را در ظرفیت کل صنعت ضرب کنیم، این 30 دلال، سالانه 6 تا 7 هزار میلیارد تومان سود ناروا می‌بردند اما نکته مهم این است که چرا در آن زمان هیچ‌کس درباره این مشکلات سخن نمی‌گفت و صداوسیما، برنامه‌ای درباره رانت موجود در بازار سیمان پخش نکرد؟

    جمارانیان با اشاره به اینکه این تعداد دلال، طی 15 سال گذشته، شیره صنعت سیمان را مکیدند و اکنون که با ورود سیمان به بورس رانت آن‌ها قطع شده، هجمه‌های خود را آغاز کرده‌اند. حال سؤال این است که چرا دستگاه‌های نظارتی و متولی برای برخورد با این تعداد دلال اقدامی نکرده‌اند؟ کسانی که دلیل اصلی افزایش چند برابری قیمت سیمان بوده‌اند.

    نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین در پایان یادآور شد: تنها دلیل رشد قیمت سیمان طی هفته‌های اخیر این است که به علت قطع برق سیمان تولید نمی‌شود. به‌طور طبیعی هر کالایی که در بازار کمبود عرضه داشته باشد با رشد قیمت مواجه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر