سهم یک درصدی ایران از تولید و صادرات سرب و روی در جهان

عصر معدن- کارشناس بازار سرمایه گفت: ایران با وجود دارا بودن سهم ۹ درصدی از ذخایر روی و سرب در جهان، تنها یک درصد از این ذخایر را در جهان داراست.;

سهم یک درصدی ایران از تولید و صادرات سرب و روی در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، توحیدولادتی تصریح کرد: قیمت روی و سرب مانند سایر کامودیتی‌ها تا اوایل سال 2022، تحت تاثیر افزایش فعالیت‌های اقتصادی دنیا، بعد از دوران کرونا و همچنین شروع جنگ میان روسیه و اوکراین، افزایش قابل توجهی داشتند، به گونه‌ای که سرب تا محدوده 2500 دلار و روی تا محدوده 4500 دلار افزایش قیمت داشتند.

    وی افزود:، اما در چند ماه گذشته با کاهش نرخ تورم و کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده روی و سرب، شاهد افزایش تقاضا در قیمت این فلزات بودیم.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: کشور ما از نظر ذخایر، سرب و روی بسیار غنی هست، ایران با حدود 220 میلیون تن ذخایر قطعی روی و سرب، سهم 9 درصدی جهان را به خود اختصاص داده است.

    وی در ادامه گفت:، اما متاسفانه با وجود این ذخایر عظیم، تنها یک درصد از کل تولیدات و صادرات جهانی این فلزات را در جهان دارا هستیم.

    ولادتی گفت: این در حالی است که وجود شرکت‌های بزرگ در این حوزه از نقاط قوت ما به حساب می‌آید، به گونه‌ای که در بازار سرمایه حدود 11 شرکت در این حوزه فعال هستند.

    کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این وجود ذخایر عظیم معدنی به عنوان یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت کشور ما در این صنعت به شمار می‌آید. ایران حدود 80 درصد معدن سرب و روی در کشور وجود دارد.

    این کارشناس توسعه نیافتن زنجیره تولید روی و سرب و پایین بودن عیار خام معادن کشور را از دلایل اصلی موانع توسعه این فلزات در صنعت کشور دانست و گفت: با این موارد عملا کشور، آن ارزش افزوده را که می‌توانست این فلزات برای کشور ایجاد کند، از دست داده ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر