یک کارشناس بازارهای کالایی:

صنعت سیمان با خروج‌ از نظام قیمت گذاری متحول می شود

شفافیت و رقابت سالم، هدیه بورس کالا به سیمانی ها

عصر معدن- یک کارشناس بازارهای کالایی گفت: با ورود شرکت های سیمانی به بورس کالا و عرضه مستمر آن ها، این محصول از شمول قیمت‌گذاری خارج شده است که این اقدام مهم، آینده صنعت سیمان را متحول و شفافیت و رقابت سالم را برای بازار این محصول به ارمغان می آورد.;

صنعت سیمان با خروج‌ از نظام قیمت گذاری متحول می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، امیرمسعود پرور اظهار داشت: با توجه به آنکه با ورود سیمان به بورس کالا، سیاست قیمت‌گذاری این محصول لغو شده است، تولیدکنندگان زیادی در بورس پذیرش شده و درحال پذیرش هستند که این جریان با پیش‌قدمی شرکت های گروه «شستا» آغاز و به ‌تدریج سایر هلدینگ‌ها و شرکت ها نیز ورود کردند؛ همچنین خریداران زیادی نیز برای تأمین نیازهای خود وارد بورس کالا شده اند و بر شمار آن ها نیز اضافه خواهد شد.

    به گفته پرور در گذشته نیز بحث عرضه سیمان در مقاطع مختلف در بورس کالا مطرح شده بود اما هر بار که این محصول آماده عرضه می‌شد با بهانه‌هایی جلوی عرضه گرفته ‌شده و بحث ورود سیمان به بورس از دستور کار خارج می‌شد.

    مدیریت بهتر بازار سیمان

    مدیر کالای کارگزاری گنجینه سپهر پارت یادآور شد: طبق قاعده‌ای کلی در همه عرضه‌های بورسی، انجام معاملات در این بستر، شفافیت در معامله ایجاد می‌کند و طرفین معامله می‌توانند بازار را به نحو مطلوب‌تری مدیریت کنند؛ در مورد عرضه سیمان نیز این مهم در حال تحقق است و با وحدت رویه و همدلی فعالان بازار بدون شک شاهد مدیریت بهتر بازار سیمان خواهیم بود.

    پرور با تأکید بر اینکه حجم معاملات سیمان از 1.5 میلیون تن عبور کرده است، گفت: انتظار می‌رود با ورود عرضه‌کنندگان و متقاضیان بیشتر به بورس کالا شاهد ایجاد یک رقابت سالم در معاملات، رشد حجم دادوستدها در بورس و در نهایت کشف نرخ‌ بهینه تر در حضور شمار زیادی از خریداران و فروشندگان باشیم.

    پذیرش ها ادامه دارد

    این کارشناس بازارهای کالایی ادامه داد: هرچند شستا برای عرضه سیمان در بورس پیش‌قدم شده اما سایر هلدینگ‌ها و شرکت ها نیز پذیرش شده و برخی نیز در مرحله پذیرش هستند که با تمرکز عرضه ها در بورس، خریداران نیز همگی وارد روند شفاف معاملات بورسی می شوند؛ همه این تحولات به معنای ایجاد یک تحول مثبت در صنعت سیمان و تولد شفافیت آماری در مبادلات این محصول است.

    او در پاسخ به اینکه آیا امکان خرید برای همه متقاضیان فراهم است؟ گفت: محدودیتی برای خریداران وجود ندارد و هر فردی که درخواست خرید سیمان از بورس را داشته باشد می‌تواند پس از دریافت کد معاملاتی، خرید خود را انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر