دیروز در بورس کالا به ثبت رسید؛

معامله ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار گواهی سپرده سیمان

عصر معدن- مشتریان خرد سیمان دیروز (دوشنبه ۱۵ آذر ماه) ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۳۷۹۵ تن محصول متعلق به انبار کارخانه های سیمان ماهان کرمان، فارس نو، فارس، شاهرود، خزر، صوفیان، دورود، تهران، غرب آسیا، ساوه، غرب، ارومیه، زاوه تربت و بجنورد را در بازار مالی بورس کالای ایران معامله کردند.;

معامله ۳ میلیون و ۷۹۵ هزار گواهی سپرده سیمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، از مجموع  21 انبار سیمانی پذیرش شده در بورس کالا روز گذشته در 14 نماد شاهد انجام معاملات خرد سیمان به صورت آنلاین و با کد سهامداری در قالب معاملات کواهی سپرده کالایی بودیم. البته شمار انبار شرکت های سیمانی که تاکنون در سامانه معاملات TSETMC ثبت شده، با احتساب انبار شرکت سیمان کردستان به 22 انبار رسیده است.

    همانطور که اشاره شد در جریان معاملات دیروز بازار مالی بورس کالای ایران با استقبال خریداران خرد، 3 میلیون و 795 هزار گواهی سپرده معادل 3795 تن سیمان به ارزشی بیش از 20.3 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم معاملات به ترتیب به انبار شرکت سیمان ماهان کرمان با معامله 780 هزار گواهی سپرده اختصاص داشت و انبار شرکت های سیمان فارس نو با 510 هزار، فارس با 479 هزار، شاهرود با 447 هزار، خزر با 317 هزار، صوفیان با 282 هزار، دورود با 246 هزار، تهران با 229 هزار، غرب آسیا با 130 هزار، ساوه با 105 هزار، غرب با 100 هزار، ارومیه با 75 هزار، زاوه تربت با 50 هزار و بجنورد با 45 هزار گواهی سپرده سیمان در جایگاه های بعدی قرار دارند.

    بررسی های آماری نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به تاریخ 9 آبان ماه تا روز قبل در مجموع 21 میلیون و 785 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 21 هزار و 785 تن مورد معامله قرار گرفت.

    جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان

    برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید 10 تا 100 تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل 10 هزار گواهی معادل 10 تن سیمان و حداکثر 100 هزار گواهی معادل 100 تن سیمان تیپ 2 پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از 100 تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

    مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی 3 درصد در بازار گواهی کشف می شود.

    معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

    خریداران باید بدانند که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده های کالایی که معاملات در آنها به صورت پیوسته است، نمی باشد و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند. سیمان در نظر گرفته شده در این روش از نوع تیپ 2 و در بسته بندی های 50 کیلوگرمی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر