دبیر انجمن سیمان تاکید کرد:

ورود سیمان به بورس حمایت از تولید و حقوق مصرف‌کننده است

عصر معدن- دبیر انجمن سیمان با تاکید بر تدبیر و نقش حمایتی وزارت صمت در ورود سیمان به بورس کالا، الزام عرضه سیمان صرفا در بورس کالا را یک تصمیم درست توصیف کرد که حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده را حمایت می‌کند.;

ورود سیمان به بورس حمایت از تولید و حقوق مصرف‌کننده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه که از ابتدای سال جاری و به دنبال پیگیری ها و رایزنی هایی که انجام شد و موافقت وزارت صمت به تدریج کارخانجات و واحدهای تولیدی سیمان به صورت داوطلبانه وارد بورس کالا شدند، گفت: به دلیل شفافیتی که با انجام این کار در قیمت‌ها ایجاد شد، تمایل واحدهای تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا با افزایش پیدا کرد به طوری که در حال حاضر حدود 85 درصد از واحدهای تولیدی سیمان محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کند.

    دبیر انجمن سیمان الزام واحد‌های تولیدی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا را تصمیم درستی توصیف کرد و افزود: عرضه صرفا بخشی از سیمان در بورس موجب چند نرخی شدن محصول و سوءاستفاده سودجویان و دلالان است.

    نقش حمایتی و تدبیر وزارت صمت در ورود سیمان به بورس

    وی با تقدیر از نقش حمایتی وزارت صمت در این خصوص، تصریح کرد: این موضوع برای وزارت صمت از دو جنبه بازرگانی و صنعتی قابل توجه است؛ از منظر صنعتی ورود سیمان به بورس یعنی حمایت از تولید و دادن ضمانت به تولیدکننده و فروش محصول، از جنبه بازرگانی نیز در کنار ایجاد دسترسی مصرف کننده به کالا، سایر اهداف بازرگانی و تجاری مورد نظر وزارتخانه تامین خواهد شد.

    شیخان با تاکید بر اینکه این تصمیم موجب افزایش شفافیت در بخش‌های مختلف بازار شده است و امکان رصد و پایش را برای دستگاه‌ها و نهادهای متولی و نظارتی فراهم کرده است، گفت: این تصمیم نه تنها قیمت‌ها را کنترل و آرامش بازار را تامین می‌کند، که در حوزه مالیاتی نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

    وی ادامه داد: البته هر تغییر روش با مقاومت‌هایی روبرو خواهد بود و در این مورد که قرار است یک روش عرضه با قدمت 88 سال، تغییر کند قطعا با مقاومت ها و چالش‌هایی روبرو خواهد شد اما در نهایت این تغییر به نفع تولید کننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

    تداوم آرامش بازار سیمان در صورت تامین برق و سوخت

    دبیر انجمن سیمان در ادامه به چالش های بازار سیمان و نوسانات قیمتی آن اشاره کرد و افزود: از نیمه تیرماه امسال به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی وزارت نیرو به واحد‌های تولیدی سیمان درخصوص تامین برق مصرفی اِعمال شد، فضای روانی سنگینی بر بازار سیمان حاکم شد.

    وی اطلاعیه وزارت نیرو درخصوص محدودیت تامین برق برای واحد‌های سیمانی و فولادی را دلیل اصلی کمبود و نوسانات قیمت سیمان در ماه‌های گذشته اعلام کرد و اظهار داشت: به دنبال اطلاعیه وزارت نیرو، افرادی که سیمان خریداری کرده بودند از عرضه سیمان خود به بازار جلوگیری کردند و این موضوع موجب ایجاد بازار سیاه سیمان شد.

    شیخان در ادامه افزود: در آن زمان چون تنها بخشی از سیمان در بورس عرضه می‌شد، با بالا رفتن قیمت در بازار آزاد، قیمت در بورس نیز افزایش پیدا کرد.

    طبق گفته‌های دبیر انجمن سیمان، با تامین برق واحد‌های تولیدی سیمان به صورت نیمه‌پایدار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، در حال حاضر آرامش نسبی در بازار شکل گرفته است که در صورت تداوم تامین برق و سوخت کارخانجات، این آرامش استمرار خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر