با استقبال خریداران خرد در سراسر کشور؛

حجم معاملات گواهی سپرده سیمان رو به افزایش است

عصر معدن- در جریان معاملات امروز بازار مالی بورس کالای ایران با استقبال خوب خریداران خرد سیمان، ۳۴۵ هزار گواهی سپرده معادل ۳۴۵ تن سیمان تیپ ۲ کیسه ای متعلق به محصول انبار ۷ کارخانه سیمانی به ارزش ۱۹۲۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.;

حجم معاملات گواهی سپرده سیمان رو به افزایش است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، این معاملات متعلق به انبار کارخانه های سیمان صوفیان 120 هزار گواهی سپرده، سیمان فارس 90 هزار گواهی سپرده، سیمان فارس نو 60 هزار گواهی سپرده، سیمان تهران 30 هزار گواهی سپرده، سیمان ارومیه 20 هزار گواهی سپرده، سیمان غرب معادل 15 هزار گواهی سپرده و سیمان شاهرود معادل 10 هزار گواهی سپرده است.

    گفتنی است، در نخستین روز راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان در بورس کالا که به 9 آبان ماه بر می گردد، معامله 131 هزار گواهی سپرده معادل 131 تن سیمان انبار کارخانه های سیمان غرب، فارس، خاش و دورود به ثبت رسیده بود.

    جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان

    برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید 10 تا 100 تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل 10 هزار گواهی معادل 10 تن سیمان و حداکثر 100 هزار گواهی معادل 100 تن سیمان تیپ 2 پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از 100 تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

    مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی 3 درصد در بازار گواهی کشف می شود.

    معاملات از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

    خریداران باید بدانند که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده های کالایی که معاملات در آنها به صورت پیوسته است، نمی باشد و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند. سیمان در نظر گرفته شده در این روش از نوع تیپ 2 و در بسته بندی های 50 کیلوگرمی است.

    خریداران خرد چه روزهایی از بورس سیمان بخرند؟

    به گزارش «کالاخبر»؛ مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در اطلاعیه ای به کارگزاران و فعالان بازار سرمایه تغییر روزهای معاملاتی گواهی سپرده سیمان را اطلاع رسانی کرد؛ براین اساس پیرو گشایش انبارها و نمادهای معاملاتی سیمان تیپ2 (کیسه 50 کیلوگرمی) جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی، فعالان بازار می توانند از روز سه شنبه 11 آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان را تا اطلاع ثانوی در روزهای دوشنبه و سه شنبه هر هفته انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر