یک کارگزار کالایی مطرح کرد:

مزایای ورود اسلب به بورس کالا

رشد عرضه ها، لازمه بازار فولاد است

عصر معدن- براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، از مردادماه امسال عرضه اسلب در بورس کالا آغاز می شود که یک کارگزار کالایی این اتفاق را راهکاری برای افزایش گزینه خرید برای مصرف کنندگان ورق فولادی و شفاف شدن معاملات آن دانست.;

مزایای ورود اسلب به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، مهدی مهدوی در خصوص ورود اسلب به بورس کالا از مرداد ماه جاری گفت: در شرایطی که اسلب در بازار خارج از بورس معامله می شود، سازوکار معاملاتی مشخصی ندارد و از شفافیت لازم برخوردار نیست. اما با عرضه آن در بورس می توان شفافیت موردنیاز را در معاملات و قیمت این محصول فولادی ایجاد کرد.

    وی افزود: دومین نکته این است که با عرضه اسلب در بورس لازم است خریداران این محصول مورد پایش قرار گرفته و از فیلترهای نظارتی عبور کنند که این امر می تواند با شناسایی تقاضای واقعی، به کنترل بهتر قیمت ها و کشف قیمت های واقعی تر در بازار کمک کند.

    این کارگزار کالایی تاکید کرد: عرضه اسلب در بورس به عنوان ماده اولیه تولید ورق های فولادی و الزام خریداران به فروش ورق های تولیدی خود در تالار نقره ای، می تواند به مصرف کنندگان ورق این اطمینان خاطر را بدهد که علاوه بر فولاد مبارکه به عنوان تنها عرضه کننده فعلی ورق در بازار، از این پس عرضه کنندگان جدیدی نیز اقدام به عرضه ورق در بورس کرده و گزینه های دیگری برای انتخاب و خرید برای آنها وجود خواهد داشت.

    تعادل بیشتر قیمت ها با رشد عرضه ها

    به گفته مهدوی، با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار، خریداران اسلب به عرضه ورق های تولیدی در بورس ملزم شده اند تا با افزایش تعداد عرضه کنندگان معاملات از حالت تک بُعدی در سمت عرضه خارج شده و عرضه ها در بازار تا حدی افزایش یابد. به طوری که باید عرضه کنندگان متعدد با تناژهای مناسب و شرایط مختلف محصولاتشان را روی تابلوی بورس عرضه کنند تا متعادل ترین قیمت در معاملات کشف شود.

    این کارگزار کالایی در خصوص شرایط کلی بازار فولاد طی روزهای اخیر نیز گفت: در هفته های اخیر بازار محصولات فولادی در حالی تحت تاثیر نوسانات دلار و کاهش عرضه ها تحت تاثیر عدم نظارت وزارت صمت بر رعایت کف عرضه از سوی تولیدکنندگان، با نوسان مواجه شد که با توجه به کاهش نسبی بهای دلار در بازار آزاد، افزایش عرضه ها در بورس می تواند خیال خریداران را راحت تر کرده و آرامش نسبی و تعدیل قیمت ها را به همراه داشته باشد.

    مهدوی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که با نظارت بیشتر بر عرضه ها و افزایش آن در بازار، قیمت متعادل تری کشف می شود؛ این در حالی است که در شرایط کمبود عرضه، رقابت خریداران موجب افزایش کاذب قیمت ها شده و همین عامل موجب می شود تولیدکننده برای عرضه های کمتر و با قیمت های بالاتر ترغیب شود. چراکه در شرایط تورمی اقتصاد کشور و روند بهای ارز خریداران مجبور هستند کالای مصرفی خود را به هر قیمت خریداری کنند که این امر به افزایش میزان رقابت ها دامن می زند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر