مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مطرح کرد:

حمایت از تولیدکنندگان با عرضه سیمان در بورس کالا

عصر معدن- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا گفت: بورس کالا تاثیر مستقیمی بر بازار سیمان دارد و علاوه بر حذف واسطه ها، دست تولیدکننده را می‌گیرد و از او حمایت می‌کند.;

حمایت از تولیدکنندگان با عرضه سیمان در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، امیرعباس حسینی در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاری غدیر مسئله اوره بود، توضیح داد: در مورد مطالبات مربوط به اوره طی یک سال گذشته مکاتبات زیادی صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد. در حال حاضر در مرحله حسابرسی یارانه‌ای قرار داریم و امیدواریم مذاکرات با دولت برای مطالبات به نتیجه برسد.

    وی ادامه داد: مجموعه غدیر امسال تقریبا دو برابر نسبت به سال قبل در حوزه سودآوری رشد داشت.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با بیان اینکه سهم هلدینگ نفت و گاز پارسیان در غدیر حدود 70 درصد است، گفت:‌ طبق هدف‌گذاری انجام شده بخشی از این سهم باید به هلدینگ معدنی غدیر اختصاص پیدا کند، به طوری که سهم این هلدینگ به 40 درصد برسد تا پرتفو غدیر متنوع شود.

    حسینی در مورد پروژه‌های غدیر نیز توضیح داد:‌ سه پروژه تولید کنسانتره، پروژه گندله و فولاد نی‌ریز در دست انجام است، بنابراین زنجیره ارزش فولاد در غدیر تکمیل خواهد شد. همچنین تولید ورق و آهن فولاد ایرانیان در سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد.

    به گفته حسینی، عرضه محصولات در بورس کالا برای صنایع فلزی و سیمانی تکلیف بوده و همچنان این اتفاق ادامه دارد.

    جزئیات عرضه هلدینگ‌های زیرمجموعه غدیر در بورس

    وی در ادامه در مورد بورسی شدن زیرمجموعه‌های هلدینگ غدیر توضیح داد:‌ سیمان غدیر آماده عرضه است و ارزش‌گذاری اولیه آن صورت گرفته است. هر زمانی که سازمان اجازه دهد با نماد سغدیر عرضه خواهد شد.

    حسینی ادامه داد: هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر هم درج نماد و وارد فاز ارزش‌گذاری شده است. برآورد ارزش‌گذاری آن حدود 70 هزار میلیارد تومان بوده است. این هلدینگ نیز در سال جاری با نماد کغدیر عرضه خواهد شد.

    جزئیات تأمین مالی هلدینگ غدیر

    وی در مورد وضعیت تأمین مالی هلدینگ غدیر توضیح داد:‌ تأمین مالی هلدینگ با اعتبار 2000 میلیارد تومان اوراق تبعی و 700 میلیارد تومان اوراق اجاره هلدینگ معدنی صورت گرفته است. 4000 میلیارد تومان دیگر نیز از طریق هلدینگ صنعتی و معدنی و همچنین بهبود پرتفو غدیر صورت می‌گیرد تا تأمین مالی برای پروژه های غدیر به 6000 میلیارد تومان برسد.

    حسینی با اشاره به افتتاح نیروگاه خورشیدی کوشک گفت:‌ چالش تأمین گاز برای نیروگاه‌ها فراتر از کسری برق است و همه صنایع از جمله فولاد، پتروشیمی و سیمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    وی ادامه داد: یک روش برای تأمین نیاز، نیروگاه‌های مشترک است که برای این منظور دو نیروگاه برای هلدینگ معدنی هدف‌گذاری شده است. روش دیگر نیز توسعه نیروگاه‌های غیرحرارتی است. راه‌اندازی 800 مگاوات انرژی خورشیدی نیز به همین دلیل در برنامه قرار گرفته است.

    حسینی ادامه داد: ‌دو نیروگاه نیز برای تولید 10 هزار مگاوات برق برای صنایع در حال مناقصه است.

    بدهی 8000 میلیارد تومانی اوره‌ای دولت

    در ادامه مراسم، سیدبابک ابراهیمی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح نیز با تأکید بر اینکه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در حدود یک سال گذشته اقدامات موثری را در مورد چالش اوره یارانه‌ای کشاورزان انجام داده است، گفت:‌ بیش از 8000 میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم و هر چند که می‌دانیم دولت از نظر کسری بودجه در مضیقه قرار دارد اما در احقاق حقوق سهامداران در این راستا گام برداشته‌ایم.

    وی با بیان اینکه هلدینگ غدیر شرکت‌های سودده را آماده بورسی سازی کرده است،‌ گفت:‌ امید داریم وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال بهبود پیدا کند تا بتوانیم مجموعه‌ها را در شرایط بهتری در بازار عرضه کنیم.

    ابراهیمی در مورد طلب شرکت‌های اوره ساز توضیح داد: کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع تشکیل و اقداماتی انجام شده است. طبق مصوبه هیئت وزیران اوره باید با قیمت مصوبه دولتی فروخته شود اما سازمان برنامه و بودجه در بودجه این موضوع  را نمی‌دید. این موضوع در حال حاضر حسابرسی یارانه‌ای شده و عدد آن نیز مشخص شده است.

    وی ادامه داد: اما اینکه دولت چگونه این طلب را پرداخت کند یا باید در لایحه بودجه دیده شده و به صورت نقدی پرداخت شود یا دولت باید یک دارایی که در زنجیره ارزش ما قرار دارد را به ما بدهد. یک رایزنی هم در حوزه تهاتر با پول گاز در حال انجام است که از آنجایی که پول گاز صرف هدفمندسازی یارانه‌ها می‌شود از ظرافت زیادی برخوردار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر