رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن:

پیگیری بورس کالا در واقعی سازی قیمت مواد معدنی جای حمایت دارد

عصر معدن- رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران می گوید امروز که پس از سال ها شاهد حذف دخالت های دولتی و برخی ذی نفوذان و کنار رفتن رویکرد عرضه محصولات با قیمت های یارانه ای هستیم و محصولات کل زنجیره فولاد از جمله معدن، راهی بورس شده است، بی انصافی است که بداخلاقی کرده و هر بخش به دلیل منافع کوتاه مدت خود، اعتراض کند؛ سیاست گذاران با عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس، حذف قیمت های دستوری و لغو سهمیه بندی های رانتی به دنبال برقرار کردن تعادل در زنجیره فولاد هستند. مهرداد اکبریان گفت: طی یک سال اخیر بورس کالا پیگیری های زیادی در خصوص عرضه محصولات معدنی به رغم افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازان انجام داده که این رویه که به نفع اقتصاد و صنعت است، جای حمایت دارد.;

پیگیری بورس کالا در واقعی سازی قیمت مواد معدنی جای حمایت دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، «توازن زنجیره فولاد» اصلاح و هدفی بزرگ در راستای رشد همزمان همه حلقه های زنجیره فولاد است که در دستور کار سیاست گذاران قرار دارد و از این رو به مرور شاهد عرضه کل محصولات این بخش در بورس کالا هستیم؛ اما این اصلاح بزرگ طی روزهای اخیر با برخی اقدامات ناخوشایند بخش های مختلف زنجیره روبه رو است به طوریکه هر بخش از زنجیره در زمان فروش محصول خود در نظام بازار، از مزایای این شیوه می گوید اما به محض آنکه مواد اولیه او قرار است با نرخی واقعی فروخته شود شروع به اعتراض و نامه نگاری می کند؛ این رویه که به اعتقاد کارشناسان ناشی از نگاهی صنفی و کوتاه مدت و نه ملی این دست از فعالان است، از آنجا نشات می گیرد که برخی حلقه ها سال ها با قیمت دستوری مواد اولیه خریده اند اما امروز در برابر واقعی شدن قیمت مواد اولیه خود و کل زنجیره، مقاومت می کنند. 

    پایان قیمت های یارانه ای

    در همین زمینه رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت: عرضه محصولات معدنی در حالی در بورس اتفاق افتاد که پیش از آن، این کالاها با قیمت های یارانه ای و بسیار ارزان در بازار عرضه می شد. لذا با عرضه کالاهای معدنی در بورس، قیمت آن نیز بر اساس ساز و کار بازار تعیین می شود و طبیعتا نسبت به گذشته افزایش یافته است.

    مهرداد اکبریان گفت: در دوره ای که قیمت های جهانی با نسبت 23 درصد تعیین می شد ما در کشور با نسبتی حدود 16 درصد این محصولات را می فروختیم و امروز که نسبت ها در جهان 10 درصد بیشتر شده و به 33 درصد رسیده؛ افزایش نسبت قیمت کنسانتره داخلی به 19 درصد رسیده است که باز هم با نسبت های جهانی فاصله دارد.

    اقدام شایسته بورس و عرضه مواد اولیه فولاد

    به گفته او اگرچه برخی افراد این نسبت را به بورس می دهند که به دلیل حضور فولادسازان در هیات مدیره، منافع این گروه را پیگیری می کند اما طی یک سال اخیر این بورس از عرضه محصولات معدنی به رغم افزایش قیمت مواد اولیه فولادسازان حمایت کرده است و این رویه که به نفع اقتصاد و صنعت است، جای حمایت دارد.

    اکبریان اظهار کرد: تمام خسارت هایی که طی سال های گذشته در اثر ارزان فروشی محصولات معدنی اتفاق افتاده، باعث فرار سرمایه گذاری، افت تولید و دور افتادن از بحث اکتشاف محصولات معدنی شده است.

    او با بیان اینکه حلقه های بعدی به دنبال سودهای مقطعی و کوتاه مدت بوده اند تاکید کرد: به این ترتیب با لحاظ منافع کوتاه مدت، نفع بلندمدت را در تمام حلقه ها از دست داده ایم.

    اکبریان با اشاره به اینکه عرضه محصولات معدنی در بورس کالا اتفاق خوبی است اذعان کرد: ما بورس را به عنوان بازاری شفاف و نظامند قبول داریم که می تواند تعادلی منطقی به عرضه و تقاضا بدهد.

    رئیس هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران معتقد است: در سال های گذشته با دخالت‌های دولتی و ذی نفوذان اجازه عرضه محصولات در بورس داده نمی شد و حتی اجازه فعالیت عادی به بورس را هم نمی دادند. امروز که ما توانستیم، عرضه محصولات در بورس را داشته باشیم و به یک رقابت سالم برسیم، بی انصافی است که بداخلاقی کرده و اعتراض کنند.

    به گفته او امروز به راحتی حاشیه سود صنایع در بخش های مختلف قابل مشاهده است. با نگاه به کدال می توان دریافت که حاشیه سود فولادسازان چقدر است و حاشیه سود معدنی ها حتی با همین افزایش های قیمت اخیر چقدر شده است؟

    اکبریان افزود: باید اجازه داد بورس وظیفه خود را به درستی انجام دهد و رقابت سالم ایجاد کند و نیز از همواره از عرضه های کالا در بورس حمایت می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر