مدیرعامل سرمایه گذاری سیمان تامین:

نتیجه قطعی برق، افت تولید و رشد قیمت سیمان است

توسعه و نوسازی صنعت با عرضه کل شرکت ها در بورس کالا محقق می شود

عصر معدن- مدیرعامل سرمایه گذاری سیمان تامین می گوید: چالش قطعی برق در کنار افزایش هزینه‌های ثابت و جاری شرکت‌های سیمانی منجر به کاهش تولید سیمان شده است، معضلی که نتیجه‌ای جز ضرر به شرکت‌ها و افزایش قیمت برای خریداران به دنبال نخواهد داشت. به گفته رضا جمارانیان عرضه سیمان در بورس کالا سبب متعادل شدن نرخ ها می شود و اگر کل صنعت سیمان در بورس کالا عرضه شود، این صنعت از معضل قیمت گذاری خارج می شود و بدین ترتیب شاهد توسعه و نوسازی صنعت سیمان خواهیم بود.;

نتیجه قطعی برق، افت تولید و رشد قیمت سیمان است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، رضا جمارانیان، مدیرعامل سرمایه گذاری «سیمان تامین» با بیان مطلب فوق و با اشاره به روند قیمت‌گذاری سیمان گفت: سال های زیادی است که سیمان درگیر قیمت گذاری دستوری بوده است. طی 10 سال اخیر قیمت این محصول حداقل، پایین تر از سطح تورم افزایش پیدا کرده، به طوریکه در سال گذشته با 15 درصد افزایش قیمت مواجه بوده است؛ در حالیکه حداقل میزان نرخ تورمی در سال 1399 حدود 40 درصد برآورد شده است.  

    وی افزود: امسال با ورود سیمان به بورس کالا، توافق شد که سیمان عرضه شده در بورس کالا خارج از قیمت گذاری دستوری باشد اما اگر شرکتی خارج از بورس کالا اقدام به فروش کرد، موظف است با قیمت مصوب شده به معامله بپردازد.

    عرضه در بورس کالا شامل قیمت‌گذاری دستوری نیست

    رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان تاکید کرد: اگر کل صنعت سیمان در بورس کالا عرضه شود، این صنعت از معضل قیمت گذاری خارج می شود. به این ترتیب، دیگر منابع موجود نیز می توانند با ورود به این بازار سبب توسعه و بهسازی ماشین آلات و دستگاه های شرکت های سیمانی شوند؛ زیرا بسیاری از شرکت های صنعت سیمان به جهت نبود نقدینگی لازم، نمی توانند بابت توسعه و نوسازی خود اقدامات لازم را انجام دهند و اگر این اتفاق رقم نخورد به طور قطع برخی از شرکت های سیمانی از مدار تولید خارج می شود.

    وی عرضه سیمان در بورس کالا را سبب متعادل شدن نرخ ها دانست و افزود: این بازار کمک می کند تا قیمت توسط مکانیزم عرضه و تقاضا و به طور واقعی تعیین شود، از طرفی دیگر مخاطبین صنعت سیمان بتوانند نقدینگی کسب شده از طریق این بازار را برای نوسازی ماشین آلات خود صرف کنند.

    رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان پیشنهاد کرد: بهتر بود خاموشی برق شرکت های سیمانی به طور دوره ای و نوبتی انجام می شد تا کل تولیدات این محصول با مشکل مواجه نشود، زیرا در صورت ادامه قطعی برق طی هفته های آتی به طور قطع شاهد افزایش قیمت این محصول خواهیم بود. 

    بیش از 70 درصد از صنعت سیمان وارد بورس کالا می‌شود

    جمارانیان تصریح کرد: در حال حاضر تنها هلدینگ «سیمان تامین» از مجموعه شستا کل محصول خود را صد درصد در بورس کالا عرضه می کند؛ البته دیگر هلدینگ ها نیز به مرور در حال پیوستن به این بازار هستند، اما هنوز به عرضه 100 درصدی محصول خود در بورس کالا نرسیدند. بخش خصوصی نیز هنوز محصول سیمان خود را وارد بورس کالا نکرده است، هرچند بسیاری شرکت ها در مسیر گرفتن پذیرش محصول خود در بورس کالا هستند. براین اساس، امیدواریم تا یک ماه آینده بیش از 70 درصد صنعت سیمان وارد بورس کالا شود. 

    وی در برآورد عرضه های کنونی سیمان در بورس کالا بیان کرد: در حال حاضر سیمان در بورس کالا به خوبی معامله می شود. هرچند باید در نظر داشت که خریداران این محصول به طور سنتی هنوز عادت به انجام معامله از طریق بورس کالا ندارند که البته این موضوع نیز به مرور زمان و با فرهنگ‌سازی بهتر از قبل خواهد شد.

    نقدینگی‌های سرگردان در بازار سیمان و افزایش قیمت

    کارشناسان معتقدند، به طور معمول ورود نقدینگی های سرگردان به هر بازار کالایی می تواند به افزایش قیمت در آن محصول منجر شود و این اتفاق در خصوص سیمان نیز وجود دارد.

    مدیرعامل سرمایه‌گذاری سیمان تامین در پاسخ به این پرسش که چه راهی برای جلوگیری از این افزایش قیمت سیمان وجود دارد، گفت: در خصوص سیمان این احتمال نزدیک به صفر است، زیرا سیمان کالای حجیمی است و شرایط نگهداری آن مانند شمش طلا به راحتی انجام پذیر نیست. در هفته های گذشته حضور سوداگران در بازار سیمان قابل مشاهده بود. این افراد با خرید سیمان، کالای خود را تحویل نمی گرفتند و در واقع با نگهداری سیمان در محل شرکت در انتظار افزایش قیمت می نشستند تا آن را به مشتری دیگری واگذار کنند.

    جمارانیان افزود: از طرفی دیگر به دلیل محدود بودن سیلوهای محل نگهداری شرکت های سیمانی، اشغال شدن آنها توسط خریداران منجر به افت تولید می‌شد، زیرا عمدتاً محل دیگری برای نگهداری این حجم سیمان وجود ندارد. براین اساس و برای حل این معضل از حدود 3 هفته پیش، هزینه سنگینی به طور روزانه برای انبارداری وضع شد تا از این طریق سوداگران از بازار خارج شوند. در چنین شرایطی، سوداگران دیگر توانایی نگهداری سیمان به امید افزایش قیمت نخواهند داشت و تنها مصرف‌کنندگان واقعی به خرید این محصول اقدام خواهند کرد. این روش در حال حاضر عملی شده است و به وضعیت مناسبتری نسبت به قبل دست یافته ایم.

    «گواهی سپرده» در شرایط متعادل بازار

    رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان در خصوص اوراق گواهی سپرده سیمان که اخیراً راه اندازی آن توسط مدیرعامل بورس کالا، نوید داده شده است، گفت: این ابزار در حال هماهنگی مسایل مالیات و دارایی توسط بورس کالا برای عملیاتی شدن است. اما در حال حاضر به نظر می رسد با توجه به مشکلاتی که قطعی برق برای تولید کارخانجات سیمان ایجاد کرده و با کاهش عرضه نسبت به تقاضا رو به رو هستیم، فضای مناسب برای عملیاتی شدن این ابزار، شرایظ متعادل بازار است.

    وی تاکید کرد: زمانی می توان از این ابزار استفاده مناسب کرد که در عرضه و تقاضا به تعادل مناسبی رسیده باشیم و یا اینکه حداقل میزان عرضه بیشتر از میزان تقاضا باشد. در چنین شرایط ابزار گواهی سپرده سیمان به تامین مالی شرکت های سیمانی کمک بسزایی خواهد داشت.

    بورس کالا؛ بازاری برای مصرف‌کننده نهایی

    جمارانیان بورس کالا را یاری رسان مصرف کننده نهایی دانست و افزود: پیش از این سیستم توزیع سیمان کاملا سنتی بود، به طوریکه کل محصول کشور توسط  حدود 30 واسطه خریداری می شد و با افزایش قیمت به مصرف‌کننده نهایی می رساندند.

    مدیرعامل سرمایه‌گذاری «سیمان تامین» اظهار کرد: در نظر داشته باشید که قیمت سیمان در زمستان گذشته به ازای هر پاکت حدود 16 هزار تومان بود در حالیکه این قیمت حدود 60 هزار تومان به دست مصرف کنده نهایی می‌رسید؛ یعنی چیزی حدود 45 هزار تومان به ازای هر پاکت سود به عوامل توزیع می رسید در حالیکه مصرف کننده نهایی با قیمت واقعی رو به رو نبود.

    وی ادامه داد: براین اساس، بورس کالا نه تنها سبب افزایش قیمت سیمان نشده است، بلکه موجب شده تا قیمت 16 هزار تومان به ازای هر پاکت سیمان به قیمت حدود 25 هزار تومان در بورس کالا و به طور مستقیم به دست مصرف کننده نهایی برسد. با این تفاوت که مصرف کننده نهایی نیازی به خرید از دلالان ندارد.

    جمارانیان تاکید کرد: ضروری است تا فرهنگ معاملات کالاها از طریق بورس های کالایی جا بیافتد تا مصرف کنندگان برای پروژه های عمرانی و صنایعی که مصرف سیمان بالایی دارند، سیمان مورد نیاز خود را از بورس کالا با قیمتی مناسب و به دور از دست دلالان تهیه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر