عرضه ۵۶۲ هزار تن مس کاتد و وکیوم باتوم در بورس کالا

عصر معدن- امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۲ هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران و ۵۵۰ هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت اصفهان به صورت قرارداد‌های کشف پریمیوم در بورس کالا امروز عرضه می‌شود.;

عرضه ۵۶۲ هزار تن مس کاتد و وکیوم باتوم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن» به نقل از کالاخبر، این عرضه‌ها در قالب 22 قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالای ایران عرضه می‌شود که زمان معامله نهایی این قرارداد‌ها هم از 28 خرداد آغاز و تا 12 شهریور ادامه دارد؛ به این ترتیب یک قرارداد در خرداد و 4 قرارداد در تیر، 5 قرارداد در مرداد و 2 قرارداد در شهریور نهایی می‌شوند.
    موعد تحویل نخستین قرارداد کشف پریمیوم مس کاتد نیز 5 تیر و تحویل سایر قرارداد‌ها 20 شهریور خواهد بود.
    تسویه معامله نهایی، نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم 3 روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده و طبق روال سایر عرضه‌ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود.
    مرجع قیمت مبنا در معاملات مس کاتد، میانگین موزون هفتگی معاملات 3 هفته آخر مس کاتد در بورس کالا قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است. همچنین متقاضی خرید باید دارای پروانه بهره برداری مجاز و معتبر واحد تولیدی شمش فولادی باشد و تحویل کالا به خریداران فاقد پروانه مقدور نیست.
    این قرارداد‌ها در دو حجم حداقلی 10 هزار تن و 90 هزار تنی عرضه شده و تاریخ معامله نهایی قرارداد‌ها از 24 اردیبهشت تا 22 شهریور سال جاری ادامه دارد.
    براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم وکیوم باتوم، در هر ماه 2 قرارداد نهایی و تحویل می‌شود؛ به طوریکه در هر ماه از سال 1401 تا شهریور یک قرارداد 10 هزار تنی و یک قرارداد 90 هزار تنی نهایی و تحویل می‌شود.
    همچنین تاریخ تحویل نخستین قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم، 31 اردیبهشت امسال اعلام شده و تحویل در سایر قرارداد‌ها تا 31 شهریور ادامه می‌یابد.
    نوع تسویه معاملات به دو صورت نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم 3 روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده است و فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا که 95 درصد میانگین موزون وکیوم باتوم کل 2 هفته قبل معاملات نهایی به اضافه پریمیوم خواهد بود.
    کل معاملات پریمیوم در سال 1400 در بورس کالا، معامله نزدیک 237 هزار تن محصول به ارزش 3 هزار و 239 همت (هزار میلیارد تومان) بود که 215 هزار تن آن به ارزش 2 هزار و 957 همت مربوط به شمش بلوم بود. البته برای تختال هم معاملات کشف پریمیوم درنظر گرفته شد که در سال 1400 معامله‌ای برای آن صورت نگرفت.
    کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرف‌های متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند.
    خریدار بخشی از بهای معامله را در زمان توافق به فروشنده پرداخت کرده و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص میشود.
    سازوکار این قرارداد به گونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرف‌های معامله باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند.
    ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳی در این قرارداد‌ها از فرمول توافق شده بین طرفین و پریمیوم کشف شده در تالار قابل محاسبه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر