ایجاد شفافیت در قیمت با ورود سیمان به بورس کالا

عصر معدن- کارشناس صنعت سیمان گفت: زمانی که سیمان وارد بورس کالا شود قیمت‌ها شفاف‌تر می‌شود همچنین کسانی که خرید می‌کنند باید کد بگیرند و مالیات پرداخت کنند بنابراین مشخص می‌شود از چه مبنایی سیمان خریداری‌شده و در چه مقصدی فروخته‌اند.;

ایجاد شفافیت در قیمت با ورود سیمان به بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از میزان، علی محمد بُد درباره وضعیت صنعت سیمان و علت افزایش قیمت سیمان گفت: کل ظرفیت سیمان 90 میلیون تُن و ظرفیت بالقوه تولید حدود 70 میلیون تُن است که در حال حاضر به علت قطعی برق ممکن است مقداری کمتر شود میزان صادرات در سال 12 میلیون تُن و مصرف داخلی 58 میلیون تُن است.

    کارشناس صنعت سیمان گفت: قیمت سیمان صادراتی در بازار داخل بالاتر است و 150 تومان در تُن بوده به‌عنوان‌مثال کیسه سیمان داخلی 22 تومان باشد اگر به 30 تومان برسد به علت اینکه صادرات مشکلاتی، چون وصول پول، حمل‌ونقل و گرفتن کشتی را دارد بنابراین تولیدکننده  سعی می‌کند به بازار داخلی سیمان عرضه کند.

    وی افزود: علت افزایش قیمت سیمان در اصل قطع برق است و به علت قطع برق و کمبود میزان برق نتوانستند تولیدات را تحویل دهند و دومین علت این است که وقتی از روش سنتی گذشته و وارد بورس کالا می‌شویم زمان طول می‌کشد تا افراد خود را تطبیق دهند کد اقتصادی بگیرند و در بورس وارد شوند همچنین خیلی‌ها دوست ندارند وارد شبکه شفاف‌سازی شوند این دو مسئله با یکدیگر تلاقی پیداکرده و بازار مقداری دچار تلاطم شده است.

    بُد بیان کرد: به علت قطعی برق و کمبود تولید برخی در بازار از این شرایط سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش دادند و باعث کمبود جنس به‌ظاهر می‌شوند این کمبود باعث کاهش تحویل داخل و کمبود صادرات شده و بازار مثل سابق با یک قیمت تثبیتی نمی‌تواند عمل کند، زیرا کرایه حمل سیمان نقش اساسی دارد و در برخی مناطق کارخانجات سیمان زیادتری داریم و عرضه نیز بیشتر از تقاضا است، ولی در مقابل در برخی از مناطق تقاضا بیشتر از عرضه است این تفاوت قیمت در سابق به‌صورت تخفیف و کرایه عمل می‌شد و در حال حاضر حذف‌شده و قیمت در منطقه‌ای که بازار کمتر است مقدار بیشتر عرضه می‌شود.


    وی اظهار کرد: گرفتاری که به خاطر قطع برق به وجود آمده برای رفع آن مدت زمانی طول می‌کشد و اگر عرضه کمتر از تقاضا باشد قیمت مقداری بالاتر است و زمانی که مازاد داشته باشیم سیمان را کیسه‌ای 25 هزار تومان می‌توانیم تأمین کنیم بنابراین وقتی این نظم برقرار شود دیگر مشکلی در صنعت سیمان برای 30 روز آینده نخواهیم داشت.

    این کارشناس درباره ورود سیمان به بورس کالا گفت: ورود سیمان به بورس کالا باید از قبل نیز انجام می‌شد اگر قبلاً هم وارد بازار بورس شده بودیم هم‌اکنون دیگر گرفتاری نداشتیم زمانی که سیمان وارد بورس کالا شود قیمت‌ها شفاف‌تر می‌شود همچنین کسانی که خرید می‌کنند باید کد بگیرند و مالیات پرداخت کنند بنابراین مشخص می‌شود از چه مبدائی سیمان خریداری کردند و در چه مقصدی فروخته‌اند، زیرا باید اظهارنامه مالیاتی بدهند و در سابق رانت‌های زیادی داشتیم، زیرا مشخص نبود چه کسی خریداری کرده است.

    وی افزود: در حال حاضر در مسیری که 40 سال گذشته راه دیگری قرار داده‌شده که با مقاومت همراه می‌شود و کسانی نمی‌خواهند این کار را انجام دهند و زمانی طول می‌کشد تا این شرایط به حالت اولیه برگردد ورود به بورس قیمت‌ها را شفاف می‌کند و واقعی می‌شود.

    بُد اذعان کرد: زمانی که کالایی تقریباً در عرضه و تقاضا تعادل دارد به‌راحتی می‌تواند خود را تطبیق دهد و خودکنترلی داشته باشد همچنین می‌تواند بهترین زمان برای ورود به بورس کالا باشد.

    این کارشناس بیان کرد: اگر قیمت برق واقعی بود امروز خاموشی نداشتیم و زمانی که قیمت‌گذاری بی‌منطق باشد ممکن است در مقطعی به نفع باشد و در بلندمدت مملکت را دچار اشکال می‌کند.

    وی گفت: صنعت سیمان 90 میلیون تن ظرفیت دارد اگر قیمت واقعی شود به‌راحتی می‌توانیم 20 میلیون تومان را نیز تولید کنیم یا سیمان را باقیمت تمام‌شده کمتری عرضه کنیم که به نفع مملکت باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر