رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم تاکید کرد:

استمرار عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا عامل ایجاد تعادل در بازار

عصر معدن- رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم استمرار عرضه حداقل ۵ هزارتن شمش آلومینیوم در بورس کالا را عامل ایجاد تعادل در بازار می داند.;

استمرار عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا عامل ایجاد تعادل در بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش «عصر معدن» به نقل از اخبار فولاد، هوشنگ گودرزی رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران معتقد است: افزایش قیمت شمش در بورس کالا به علت کاهش عرضه و ایجاد کمبود در بازار است لذا استمرار عرضه حداقل ٥ هزار تن در هفته موجب متعادل شدن عرضه و تقاضا و در نتیجه متعادل بودن قیمت خواهد بود به عبارتی حضور همه اسملترها در عرضه شمش کمک می کند تا مصرف کنندگان پائین دستی با کمبود شمش مواجه نباشند و از طرفی هم عرضه عمدا برای افزایش قیمت به نفع صنایع بالا دستی، مهندسی و کم نشود.

    رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران با بیان این که نرخ گذاری چهارماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نکرده است گفت: معمولا نرخ گذاری و صادرات این محصول در پایان شهریورماه هرسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    به گفته وی، صادرات مواد اولیه و یا همان شمش که در چهار ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نمی تواند تغییرات قابل توجهی داشته باشد چرا که این صادرات طبیعتا در ماه چهارم و پنجم شروع شده و اثرات افزایش این صادرات را در  پایان شهریور ماه می توان مشاهده کرد.

    وی با اشاره به این که نرخ پایه شمش در بورس کالا بر مبنای ده درصد بالای نرخ LME است ادامه داد: اگر نرخ بورس لندن حدودا 1700 دلار باشد پریمیوم آن 170 دلار خواهد بود این در حالی است که تولیدکنندگان، شمش صادراتی خود را با نرخ  LME  منفی 25 دلار تا حدکثر 40 دلار صادر می کنند در نتیجه فروش در بازارهای داخلی برای تولیدکنندگان شمش جذاب تر است.

    وی با بیان اینکه، با این قیمت در تابلوی بورس رقابت می شود گفت: گاهی پریمیوم تا بالای 400 دلار هم می رسد بنابراین تولیدکنندگان شمش ترجیح می دهند شمش را با سود بیشتر در بازار داخلی به فروش برسانند. مشروط بر این که ارز مورد نیاز آنها برای واردات آلومینیوم و سایر ملزومات تولید از محل ارز صادراتی دیگران تامین شود.

    رئیس هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ایران با بیان این که تامین ارز تولیدکنندگان (شمش) در سال گذشته از محل صادرات فولاد، مس و روی انجام می شد خاطرنشان کرد: اما در سال جاری به علت محدود شدن ارز و نیاز سایر تولیدکنندگان از جمله خودروسازان به ارز، وزارت صمت اعلام کرد تولیدکنندگان آلومینیوم باید 50 درصد ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات شمش آلومینیوم تامین کرده  و 50 درصد مابقی را وزارت صمت تامین می کند. لذا این تصیمیم گیری همراه با توقف عرضه در بورس موجب شد تا نرخ شمش  آلومینیوم از حدود 29 هزار تومان به بیش از 51 هزار تومان در هر کیلو افزایش یابد.

    گودرزی در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد: بنابراین عرضه مستمر شمش در طول سال اطمینان صنایع پایئن دستی را برای تامین مواد اولیه جلب می کند و همچنین استمرار عرضه، دست سفته بازان را که از این بازار آشفته سو استفاده می کنند را کوتاه میکند

    وی به واگذاری شرکت المهدی و هرمزال به مپنا و وضعیت عرضه مجدد این دو شرکت در بورس گفت: بعد از واگذار شدن شرکت المهدی به مپنا، در سال جاری تدریجا شرکت المهدی و هرمزال مجددا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند  اگرچه هنوز هم از نظر کیفی و راه اندازی دیگ ها، هنوز نتوانستند به استانداردهای مورد نظر دست یابند اما آخرین عرضه ها از ارتقاء کیفیت محصولات این شرکت از  99.2 به 99.5 درصد خبر می دهد و به احتمال زیاد تا دو ماه آینده و اوایل مهر به استاندارد 99.7 خواهد رسید.که این اتفاق می تواند بخش قابل توجهی از بازارهای داخلی را تامین و مابقی مواد اولیه را صادر کند.

    به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن آلومینیوم ایران، با توجه به اینکه در سال گذشته، سالکو در بورس عرضه نشده است طبیعتا امسال، حضور و کمک سالکو در بورس کالا می تواند تعادل مناسبی از لحاظ قیمت در بازار داخلی ایجاد کند.

    وی با بیان این که بازارهای صادراتی این محصول به علت تحریم ها، بازار بسیار محرومی است افزود: به رغم این که پریمیوم شمش در خارج از کشور بین 100 تا 110 دلار است اما صادرات مواد اولیه شمش ما عمدتا LME منفی 25 دلار تا حدکثر 40 است و معمولا بازارهای هدف ما شامل ترکیه و چین است.

    به گفته گودرزی وقتی مواد اولیه توسط ترکیه ارزان تر از بازارهای بین المللی خریداری می شود بنابراین بازارهای هدف صادرات محصولات پایین دستی برای ترکیه بسیار راحت تر و قابل رقابت تر خواهد بود به طور مثال بازار پروفیل، فویل یا بازار سیم و کابل  کشورهای همسایه ما مثل عراق و افغانستان در اختیار ترکیه قرارخواهد گرفت چرا که آنها شمش را با نرخی پایین تر از قیمت بین المللی خریداری می کنند  و از طرفی هم بازار داخلی هم دویست دلار شمش را بالاتر، از ترک ها خریداری خواهند کرد در نتیجه محصولاتشان قابل رقابت نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر