در دو روز کاری هفته جاری انجام شد؛

معامله ۹ میلیون گواهی سپرده سیمان در بورس کالا

عصر معدن- در دو روز کاری هفته جاری، ۹ میلیون و ۱۶۸ هزار گواهی سپرده سیمان (معادل ۹ هزار و ۱۶۸ تن سیمان) در بازار مالی بورس کالا دادوستد شد که ارزش بیش از ۵۱ میلیارد ریال را به ثبت رساند.;

معامله ۹ میلیون گواهی سپرده سیمان در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، در معاملات امروز (19 بهمن)، 4 میلیون و 637 هزار گواهی سپرده سیمان با ارزش 26 میلیارد ریال و در معاملات دیروز (18 بهمن)، 4 میلیون و 531 هزار گواهی سپرده سیمان با ارزش نزدیک 25 میلیارد ریال دادوستد شد.

    در دو هفته گذشته، استقبال خریداران خُرد از معاملات گواهی سپرده سیمان به نسبت هفته های ابتدای راه اندازی آن بیشتر بوده است.

    بررسی های آماری نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان (9 آبان امسال) تا پایان معاملات امروز، در مجموع 80 میلیون و 220 هزار گواهی سپرده سیمان (معادل 80 هزار و 220 تن سیمان) با ارزش نزدیک 422 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

    جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان
    برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید 10 تا 100 تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل 10 هزار گواهی معادل 10 تن سیمان و حداکثر 100 هزار گواهی معادل 100 تن سیمان تیپ 2 پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از 100 تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

    مبنای قیمت در معاملات گواهی سپرده، قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی 5 درصد در بازار گواهی کشف می شود.

    معاملات گواهی سپرده سیمان در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود. بدین ترتیب معاملات گواهی سپرده در روزهای کاری اعلام شده از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می شود؛ به این معنی که خریدار تا دو هفته مهلت دارد محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

    خریداران همچنین باید بدانند گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده های کالایی که معاملات در آنها به صورت پیوسته است، نیست. در واقع کسانی که خرید سیمان انجام داده اند، باید نسبت به تحویل محصول از فروشنده و حمل آن اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر