کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

زیان سهامداران با تعیین دفعه‌ای عوارض صادرات

عصر معدن- کارشناس بازار سرمایه گفت: میلیون‌ها سهامدار در بازار سرمایه متاثر اثرات تعیین عوارض بر صادرات محصولات معدنی خواهند بود و بهتر این بود دولت پیش از این تصمیم با کارشناسان بازار سرمایه و سازمان بورس مشورت می‌کرد.;

زیان سهامداران با تعیین دفعه‌ای عوارض صادرات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، سیاوش وکیلی درباره اثرات منفی تعیین عوارض صادراتی برای مواد معدنی در بازار سرمایه با بیان اینکه این تصمیم یک اقدام ضدصادراتی است، تصریح کرد: کارشناسان مختلف درباره نرخ خوراک و صنایع پتروشیمی‌در بودجه هم هشدار دادند که اقدامات دولت در راستای تقویت بازار سرمایه نیست؛ بازار سرمایه امروز در زندگی میلیون‌ها سهامدار بویژه سهامداران عدالت اثرگذار است.

    وی ادامه داد: فارغ از اعداد و ارقام ریالی کاهش سود ناشی از اجرای چنین تصمیمی در تعیین عوارض صادراتی؛ مهمترین آسیبی که وارد می‌کند از بین رفتن اعتماد است، به هر صورت بازار سرمایه با فراز و نشیب‌ها و افت شاخص از ابتدای سال 1401 برای سهامدارانی که زیادن‌دیده و با بازار آشتی کرده بودند و نشانه اصلی آن هم افزایش معاملات و رسیدن به 9 هزار میلیارد تومان فارغ از حرکت شاخص بود، در مسیر خوبی قرار گرفت که به یکباره در 22 فروردین امسال شاهد بخشنامه عوارض بر صادرات بودیم بدون اینکه توضیحی داده شود یا از کارشناسان نظرخواهی‌ای صورت بگیرد.

    وکیلی تاکید کرد: ابلاغ چنین بخشنامه‌هایی که بدون بررسی و کار کارشناسی باشد می‌تواند تاثیر سویی بر بازار سرمایه و زندگی میلیون‌ها سرمایه‌گذار داشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در واکنش به اینکه مبنا در این تصمیم قیمت‌های هفته اول دی ماه 1400 درنظر گرفته شده است، اضافه کرد: شرکت‌ها سود‌های خود را در گزارش ماهانه بر مبنای مقررات موجود افشا کرده بودند و بر همین اساس قیمت در تابلو نمایش داده می‌شد که تناقض دیگری در این تصمیم به شمار می‌رود.

    وکیلی در پاسخ به این پرسش که مبنا قرار گرفتن دی ماه 1400 ممکن است باعث زیان‌دهی بیشتر شرکت‌ها شود، تصریح کرد: قطعا همینطور است چراکه باید تعدیل بدهند؛ حساب‌سازی نقدی نیست که پرداخت کنند، تعهدی است و این باعث می‌شود در گزارشات بعدی این اعداد بالاتر برود و از سودآوری شرکت‌ها بکاهد.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در مجموع این تصمیم به زیان شرکت‌های بورسی است و نمی‌توان هیچ مزیتی برای آن متصور بود. یکی از شعار‌هایی که بار‌ها داده شد پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد بود. با این وضعیت چگونه سرمایه‌گذار قادر به پیش‌بینی خواهند بود؟

    وی اضافه کرد: بهتر این بود که مسئولان پیش از ابلاغ این تصمیم، با کمک کارشناسان و سازمان بورس ابعاد این تصمیم را مورد بررسی قرار می‌داد. دولت در هر صورت بنا به ملاحظاتی ممکن است تصمیماتی را اتخاذ کند. این تصمیم باید برای اغنای افکار عمومی تشریح شود چراکه تاثیر آن در تک تک زندگی سهامداران بازار سرمایه خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر