جزئیات جدید خرید سیمان از بورس کالا اعلام شد

عصر معدن- مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: میزان خرید سیمان در روش گواهی سپرده کالایی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۰۰ تن در هر جلسه معاملاتی در هر نماد خواهد بود.;

جزئیات جدید خرید سیمان از بورس کالا اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از باشگاه خبرنگاران، جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا در رابطه با راه‌اندازی روش جدید فروش سیمان در بورس کالا اظهار کرد: معاملات سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا از خرداد ماه سال جاری آغاز به کار کرده بود  و اکنون بیش از 70 شرکت سیمانی در حال عرضه محصول سیمان خود هستند. در بازار فیزیکی روشی که افراد می‌توانند سیمان خریداری کنند نیازمند این است که کد اختصاصی بورس کالا داشته باشند و نمی‌توانند به صورت آنلاین سفارش ثبت کنند. این موضوع برای خریداران خرد که نیازمند یک بار خرید سیمان از بورس کالا هستند چندان مناسب نبود، برای همین چند روز قبل روش گواهی سپرده کالایی سیمان راه اندازی شد.

    این مقام مسئول گفت: یکشنبه 9 آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان با حضور 11 شرکت سیمانی آغاز شد. معاملات گواهی سپرده سیمان قرار است دو روز در هفته در روز‌های دوشنبه و سه شنبه انجام شود. برای این معاملات سیمان تیپ دو با کیسه‌های پنجاه کیلو در نظر گرفته شده است. در این روش افراد می‌توانند با همان کد سهامداری خودشان در همان سامانه‌های سهام به صورت آنلاین سیمان مد نظر خود را خریداری کنند یعنی پول را به حساب کارگزار واریز کنند که شامل قیمت سیمان، مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد معاملات است.

    فلاح در ادامه اظهار کرد:معاملات ساعت 12:45 تا ساعت 13:30 در قالب دوره پیش‌گشایش باز می‌شود، یعنی افراد می‌توانند در این بازه سفارش خود را ثبت یا ویراش کنند و راس ساعت 13:30 معامله به روش حراج ناپیوسته تک قیمتی انجام خواهد شد. کسانی که از این روش سیمان را خریداری می‌کنند تا روز شنبه دومین هفته پس از خرید زمان دارند که سیمان خود را از کارخانه تحویل بگیرند. اگر این مهلت به اتمام رسید و فرد سیمان را تحویل نگرفت روزی نیم درصد قیمت سیمان به عنوان هزینه انبارداری از وی دریافت خواهد شد. نکته بعد این که معاملات سیمان بازار ثانویه ندارد یعنی فردی که سیمان را خریداری کرده است دیگر نمی‌تواند سیمان را در بورس به فروش برساند.

    این مقام مسئول در ادامه افزود: حداقل 10 و حداکثر 100 تن سیمان از طریق این روش قابل خریداری است. تنها در بازار فیزیکی بورس کالا و معاملات عمده بیش از 100 تن صورت خواهد گرفت. قیمتی هم که برای سیمان در بازار گواهی کشف می‌شود همان میانگین قیمتی است که در بازار فیزیکی برای شرکت سیمانی مورد نظر در روز شنبه کشف شده و روز دوشنبه و سه شنبه که معاملات گواهی انجام می شود،مثبت و منفی 3 درصد قیمت مذکور، مبنای کشف نرخ قیمت در بازار گواهی سپرده کالایی سیمان خواهد بود.

    فلاح گفت: افراد هیچ محدویتی برای خرید ندارند و می‌توانند در هر دو روز از هر 11 شرکت خرید داشته باشند، اما میزان آن از 100 تن در هر جلسه معاملاتی در هر نماد بیشتر نخواهد بود. در حال حاضر نماد 11 شرکت برای عرضه سیمان به صورت گواهی سپرده وجود دارد و به مرور تعداد این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

    این مقام مسئول بیان کرد: تفاوت عمده این گواهی تسهیل در دسترسی به بازار است و افراد بدون ثبت نام جدید به راحتی با همان کد بورسی و به صورت آنلاین می‌توانند سفارش بگذارند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز برخلاف معاملات بازار فیزیکی همراه با ضمن معامله پرداخت می‌شود و لازم نیست مشتری برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام دیگری انجام دهد؛ لذا در این روش خریداران خرد می‌توانند به صورت مستقیم و بدون واسطه از تولیدکننده خرید داشته باشند.

    این مقام مسئول در رابطه با علت تعیین میزان 10 تن به عنوان حداقل خرید سیمان بیان کرد: شرکت‌های سیمانی مکانیسم بسته بندی و بارگیری که دارند ماشین‌های زیر 10 تن امکان بارگیری در این شرکت‌ها را ندارند، زیرا ارتفاع ماشین‌های زیر 10 تن از وسیله بارگیری زیاد می‌شود و کیسه‌های سیمان آسیب می‌ببیند. بنابراین امکان بارگیری زیر 10 تن در کارخانجات سیمان وجود ندارد.

    فلاح در رابطه با فرآیند دریافت سیمان گفت: بعد از اینکه خرید صورت گرفت مشتری باید اطلاعات نماینده حمل (شرکتی که قرار است این بار را حمل کند و آدرسی که بار قرار است به آن جا حمل شود) را به کارگزار خود اعلام کند، کارگزار این اطلاعات را به کارگزار فروشنده می‌دهد و کارگزار فروشنده این اطلاعات را به فروشنده اعلام می‌کند. همچنین خریدار باید با فروشنده برای تحویل بار با شماره‌هایی که در اطلاعیه گشایش نماد اعلام شده و در سایت بورس کالای ایران به آدرس WWW.IME.CO.IR در بخش اعلانات بازار مالی در دسترس می‌باشد، تماس بگیرد تا نسبت به برنامه حمل هماهنگی لازم را با فروشنده انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر