تشریح جزییات عرضه سیمان در بورس

کاهش تولید سیمان ارتباطی به بورس ندارد

عصر معدن- یک کارشناس بورس کالا اظهار داشت: خریداران سیمان در بورس کالا کاملا مشخص است که چه کسانی هستند تمام این افراد کد بورسی دریافت می‌کنند و ضمن اینکه اسامی خریداران طبق روال بورس به تمام دستگاه‌های نظارتی ارایه می‌شود. سازمان حمایت، سازمان امور مالیاتی و ... تمام این افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند. بنابراین اینکه گفته می‌شود ۷۰ درصد عرضه سیمان در بورس کالا به یک عده خاص تعلق می‌گیرد ادعای عجیبی است.;

کاهش تولید سیمان ارتباطی به بورس ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، مجید عشقی درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه عامل افزایش قیمت سیمان عرضه آن در بورس کالا بوده، اظهار داشت: در سال‌های گذشته تجربه کمبود سیمان در کشور را نداشتیم و همواره کارخانه های سیمان با 70 درصد ظرفیت خود مشغول به کار بودند؛ در حال حاضر هم تولید سیمان کشور از مصرف آن بیشتر است.

    وی ادامه داد: نکته مهم این است که تقریبا تمام کارخانه‌های سیمان تعطیل شده و موجودی کارخانه‌ها به صفر رسیده است. این کمبود سیمان باعث شده قیمت سیمان بالا برود که این اتفاقات در تولید سیمان با عرضه آن در بورس کالا و ورود شرکت‌های سیمانی به بورس مصادف شد یعنی این یک همزمانی تصادفی بوده است.

    قائم مقام سابق بورس کالا در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود عمده سیمان در بورس کالا به یک عده خاص عرضه می‌شود، تاکید کرد: یک عده هم همواره مترصد این هستند که مخالفت خود را با عرضه در بورس اعلام کنند و به دنبال این هستند؛ این‌گونه القا کنند که افزایش نرخ سیمان به دلیل عرضه آن در بورس کالا است در حالی که کاهش تولید سیمان هیچ ارتباطی به بورس ندارد و دلیل کاهش تولید، قطعی برق است.

    وی افزود: اگر برق واحدهای سیمانی وصل شود، تولید به میزان و روال گذشته بر می‌گردد و التهابات بازار سیمان کاهش پیدا می‌کند.

    عشقی گفت: خریداران سیمان در بورس کالا کاملا مشخص است که چه کسانی هستند تمام این افراد کد بورسی دریافت می‌کنند و ضمن اینکه اسامی خریداران طبق روال بورس به تمام دستگاه‌های نظارتی ارایه می‌شود. سازمان حمایت،  سازمان امور مالیاتی و ... تمام این افراد را مورد بررسی قرار می دهد. بنابراین اینکه گفته می‌شود 70 درصد عرضه سیمان در بورس کالا به یک عده خاص تعلق می‌گیرد ادعای عجیبی است.

    وی ادامه داد: پیش از این مشتریان سیمان یک عده کاملا محدودی بودند. اما در حال حاضر چندین هزار نفر سیمان خریداری می‌کنند و هر کسی که نیاز داشته باشد می‌تواند سیمان مورد نیاز را خریداری کند و حداقل درخواست سیمان از بورس کالا باید تا 10 تن باشد و میزان سقف درخواست هم بستگی به عرضه شرکت‌های سیمانی دارد.

    این کارشناس بورس کالا در پاسخ به این سوال که می‌توان خریداران سیمان در بورس را غربال کرد و فیلتری برای شناسایی خریدار واقعی از دلال گذاشت، گفت: یک بحث محدودیت تقاضا داریم به این معنا که برای خریداران یک فیلتری داشته باشیم و این اقدام در حال حاضر در بخش پتروشیمی در حال انجام است و سهمیه بهین یاب تخصیص می‌شود.  اجرای این اقدام برای بورس کالا امکان دارد اما در بخش سیمان اساسا نیازی به اجرای این اقدام نیست چراکه در بخش سیمان مشتری‌های متعددی حضور دارند. یک عده هستند که برای پروژه خود سیمان مورد نیاز را تامین می‌کنند اما عده‌ای هم عاملین توزیع سیمان در بازار هستند. یکسری شرکت‌ها مشتری سیمان در بورس کالا هستند که سیمان را عمده خریداری و به صورت خرد در بازار توزیع می‌کنند.

    وی با بیان اینکه عاملین توزیع را نمی‌توان دلال دانست، اظهار داشت: در بازار سنتی سیمان هم به همین شکل بود و مصرف کنندگان خرد که در درب کارخانه خرید را انجام نمی‌دهند بلکه در بازار از عاملین توزیع خریداری می‌کردند و در گذشته هم عاملین توزیع کار فروش خرد را انجام می‌دادند. از سوی دیگر نمی‌توان به یکباره تمام کانال‌های را بست و گفت در بورس کالا فقط به مصرف کننده نهایی سیمان عرضه می‌شود چراکه مصرف کننده نهایی شاید به اندازه 10 پاکت سیمان نیاز داشته باشد.

    عشقی تاکید کرد: معتقدم همین اقدام که خریداران را غربال کنیم به معنای امضای طلایی است و نباید در سیمان دوباره این موضوع تکرار شود.

    وی گفت: در حال حاضر 70 درصد سیمان در بورس پذیرش شده و مابقی شرکت‌ها در حال پذیرش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر