راهکار بورسی برای حل مشکل سیمان

عصر معدن- بحران برق در کشور طی یک ماه اخیر برخی صنایع از جمله سیمان را با مشکل مواجه کرده و باعث شده میزان عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا به یک سوم برسد، در این راستا بورس کالا عرضه سلف سیمان را به عنوان راهکاری برای مدیریت این بحران معرفی کرده است که از هفته جاری آغاز خواهد شد.;

راهکار بورسی برای حل مشکل سیمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، وزارت نیرو صنایع را سپر بلای بخش خانگی کرد تا میزان قطعی برق های پی در پی را کاهش دهد. در این راستا برق صنایع فولادی و سیمانی قطع و یا محدود شد و سرانجام این ماجرا به کمبود و گرانی سیمان انجامید. به طوریکه به دنبال کاهش 90 درصدی برق کارخانجات، قیمت سیمان در تهران به پاکتی 70 هزار تومان رسید و شنیده‌ها از برخی شهرستانها حکایت از سیمان 100 هزار تومانی دارد.

    چهار پیشنهاد بورس کالا برای مدیریت بازار سیمان

    در این راستا چندی پیش حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در نامه ای به اسداله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که به دلیل اجرای برنامه های وزارت نیرو در خصوص قطع یا ایجاد محدودیت در برق مورد نیاز صنایع فولاد و سیمان، تولید شرکت های فعال در این دو صنعت به شدت کاهش یافته و به تبع آن عرضه محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا به کمتر از یک سوم حالت عادی رسیده است و این کاهش عرضه سبب بروز التهابات جدی در بازار این محصول شده است.

    یکی دیگر از دلایل ایجاد التهاب در بازار سیمان، دوگانگی در فروش محصولات است به نحوی که بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان کماکان محصولات خود را با قیمت های مصوب درب کارخانه می فروشند که به دلیل شکاف قیمت قابل توجه بین قیمت درب کارخانه و قیمت کف بازار، سود هنگفتی نصیب خریداران می شود. از طرف دیگر دوگانگی کانال فروش باعث شده است بخش اندکی از فروش صنعت (تقریبا 20 درصد) از طریق بورس انجام شود و به دلیل این عرضه اندک، رقابت شدیدی در بازار شکل بگیرد؛ در حالی که در صورت عرضه کامل محصول در یک بازار امکان کشف قیمت منصفانه و منطقی فراهم خواهد شد.

    سلطانی نژاد چهار پیشنهاد را برای مدیریت بازار سیمان ارائه کرد که شامل  پیگیری تامین برق صنایع فولاد و سیمان به ویژه سیمان حداقل تا سطح 50 درصد و افزایش تولید، اعلام ممنوعیت فروش خارج از بورس جهت کشف قیمت منصفانه، تجمیع عرضه ها و انجام عرضه هر دو هفته یکبار و عرضه سلف سیمان (با موعد تحویل بیش از یک ماه) میشود.

    عرضه سلف سیمان از هفته جاری

    در این راستا، سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفت و گو با ایسنا، درمورد عرضه سلف سیمان توضیح داد:  عرضه های سلف عرضه هایی است که تحویل آن  در اینده صورت میگیرد و به افرادی کمک میکند که قرار است پروژه هایشان در آینده اجرا شود و نیاز به سیمان دارند. این افراد میتوانند سیمان خود را پیشاپیش خریداری کنند و  اطمینان داشته باشند که میتوانند در زمان مقرر کالا را تحویل بگیرند.

    وی ادامه داد: درواقع پول را اکنون و به قیمت روز پرداخت میکنند اما مطمئن هستند که کالا را تحویل خواهند گرفت. سلف سیمان میتواند بخشی از تقاضا در بازار را کنترل و در نهایت قیمت را تعدیل کند.

    به گفته جهرمی شرکت ها درحال برنامه ریزی عرضه سلف سیمان هستند و این عرضه از هفته جاری صورت میگیرد و سررسید آن بین یک تا سه ماه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر