رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا:

۶۰۰۰ میلیارد تومان از جیب دلالان سیمان رفت

اثر مثبت بورسی شدن سیمان بر رشد سود خالص تولیدکنندگان

عصر معدن- سایه قیمت‌گذاری دستوری از سر صنعت سیمان برداشته و باعث شد قیمت این محصول در بستر بورس کالا کشف شود؛ اتفاقی که رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نتیجه آن را تقسیم فاصله ۶۰۰۰ میلیارد تومانی قیمت‌گذاری دستوری تا قیمت مصوب به سه بخش و در نهایت تاثیرگذاری روی سود خالص تولیدکننده عنوان کرد.;

۶۰۰۰ میلیارد تومان از جیب دلالان سیمان رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، زمزمه‌های خروج صنعت سیمان از قیمت‌گذاری دستوری اردیبهشت امسال با پذیرش یک شرکت سیمانی در بورس کالا به گوش رسید و زمینه‌ساز پذیرش شرکت‌های سیمانی دیگر در این بازار شد.

    بر این اساس، بررسی روند معاملات سیمان در بورس نشان می‌دهد سیمانی‌ها از تاریخ 9 خرداد عرضه‌های خود را در بورس آغاز کردند و در هفته نخست این عرضه‌ها (منتهی به 14 خرداد ماه) در مجموع 36 هزار و 600 تن سیمان مورد معامله قرار گرفت.

    در هفته منتهی به 21 خرداد ماه، حجم فروش به 45 هزار و 930 تن رسید و در نهایت تا 25 خردادماه 176 هزار تن در مقابل نام شرکت‌های سیمانی در جدول معاملات بورس کالا حک شد.

    همچنین براساس آمار، در سال جاری 19 شرکت سیمانی در بورس کالای ایران پذیرش شدند.

    در این راستا، رضا جمارانیان - رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان - با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا اظهار کرد: این اتفاق باعث شد قیمت سیمان با قیمت های رقابتی متناسب و قیمت‌گذاری دستوری برطرف شود. در واقع 6000 میلیارد تومان فاصله قیمت دستوری تا قیمت مصوب مصرف کننده بود که درحال حاضر این مبلغ به سه بخش تقسیم شده است.

    به گفته وی، بخشی از این فاصله به تولیدکننده برگشت. یک بخش در قالب کاهش قیمت خرید مصرف‌کننده بوده و بخشی هم بابت هزینه توزیع و فروش است. در واقع فاصله مذکور سه بازیگر پیدا کرد، فاصله‌ای که قبلا فقط متعلق به سیستم توزیع بود اکنون به تولیدکننده برگشته و روی سود خالص تولیدکننده تاثیر می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر