عرضه ۸۲۰ هزار تنی فولاد هرمزگان در بورس کالا طی سال ۹۹

عصر معدن- فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه این شرکت در سال گذشته ۸۲۰ هزار تن فولاد در بورس کالا عرضه کرد گفت: این میزان عرضه حدود ۳۰ درصد بیش از دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.;

عرضه ۸۲۰ هزار تنی فولاد هرمزگان در بورس کالا طی سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، استان هرمزگان با تدبیر و حمایت دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانست ضمن چندین بار رکورد شکنی فولادی، 10 درصد تولید فولاد کشور را در اختیار بگیرد و به عنوان قطب سوم این ماده معدنی و ارزشمند مطرح شود.

    حرکت و پویایی واحدهای صنعتی بزرگ فولاد در هرمزگان نشان می‌دهد که دولت اجازه نداده چرخ این واحدها درشرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا از حرکت بازبماند و همچنان رونق تولید آن حکمفرماست و بطور حتم درسال 1400که به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، روند تولید و صادرات این ماده معدنی شدت می‌گیرد.

    فولادی‌ها در هرمزگان با وجود فراهم بودن شرایط  طبیعی برای توسعه این صنعت، فعالیت خود را سه دهه بعد از انقلاب شروع کردند و به نوعی موتور قطار توسعه فولاد در هرمزگان در مقایسه با برخی استان‌های برخوردار کشور دیر به حرکت درآمده است.

    اما با این وجود در یک دهه اخیر به ویژه درسال های اخیر فعالیت دولت تدبیر و امید، طرح‌های خوبی در جهت توسعه صنعت فولاد درهرمزگان به اجرا درآمده و هم اکنون طرح‌های توسعه تولید فولاد در این استان برای رسیدن به چشم انداز 10 میلیون تن تولید در این حوزه در دست انجام است و سوت طلایی برای تحقق این مهم به صدا درآمده است.

    هرمزگان از نظر زمین شناختی در حوزه برخورداری از معادن و کانی‌هایی همچون  کرومیت، آهن و منگنز کانی‌های فلزی و سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ‌های تزیینی و مصالح ساختمانی به طور طبیعی استانی پرظرفیت و مستعد به شمار می‌رود که تاکنون آنگونه که باید و شاید بخش‌های مربوطه نتوانسته‌اند با شکوفایی و بهره برداری بهینه از این ظرفیت، ثروت آفرینی کنند.

    امضای تفاهم نامه‌هایی برای تکمیل زنجیره فولاد در هرمزگان

    در سال 99 با حمایت خاص دولت تدبیر و امید از صنعت فولاد در استان هرمزگان پس از امضای تفاهم نامه تولید فولاد، در30 بهمن ماه با دستور رییس جمهوری فولاد مادکوش در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس بهره برداری شد تا اینکه زنجیره تولید در هرمزگان تکمیل کند.

    البته در تیرماه سال 99 نیز تفاهم‌ نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف سالانه 10 میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در استان هرمزگان با مشارکت بخش خصوصی به امضا رسید.

    با امضای تفاهم نامه همکاری و ایجاد کنسرسیوم توسعه بین ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران با گل گهر و شرکت‌های فولادی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس زمینه لازم برای توسعه و افزایش سالانه 10 میلیون تن فولاد در این منطقه فراهم شد.

    هم اکنون چهار شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد شامل «مجتمع فولاد هرمزگان»، «شرکت فولاد جنوب»، «مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش» و«شرکت صبا فولاد خلیج فارس» با ظرفیت هشت میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس فعالیت دارند .

    معافیت‌های گمرکی، مجاورت با آب‌های بین المللی خلیج فارس، اسکله اختصاصی منطقه با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 12میلیون تن مواد فله معدنی، دسترسی آسان به بندر شهید رجایی با فاصله کمتر از پنج کیلومتر، وجود راه آهن، فرودگاه بین المللی بندرعباس، خط لوله گاز، نیروگاه برق، وجود آب شیرین کن برای استحصال آب دریا، نزدیکی و همجواری با صنایع همگون و مولد انرژی از جمله مزیت‌های عمومی استقرار شرکت‌های فولادی در این مناطق است.

    نزدیکی به دریا و دسترسی به آب‌های بین المللی و همسایگی به سه کشور حوزه خلیج فارس از مزیت های راهبردی این استان جنوبی و اقتصادی کشور برای اجرای طرح‌های توسعه تولید فولاد است.

    ثبت رکورد شکنی فولاد هرمزگان در تولید

    فولاد هرمزگان به عنوان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب، سال گذشته موفق به ثبت رکوردشکنی‌های پی در پی تولید فولاد شد و از شهریور تا بهمن ماه 99 پنج رکورد شکنی متوالی داشت و در آخرین رکورد تولید ماهیانه در بهمن ماه، به تولید 142هزار و 273 تن تختال دست یافت.

    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این زمینه گفت: در 29 اسفند ماه 99 رکورد روزانه تولید تختال به میزان 6 هزار و 441 تن در واحد فولادسازی به ثبت رسید که این دستاورد سومین رکورد روزانه فولادسازی در طول سال گذشته بود.

    فرزاد ارزانی افزود: شرکت فولاد هرمزگان تا پایان سال 99 در تولید تختال از مرز ظرفیت اسمی یک و نیم میلیونی خود عبور کرد و با تولید یک میلیون  و 520 هزار تن تختال به بیش از چهار درصد افزایش تولید نسبت به سال 1398 دست یافت.

    وی درباره تختال به عنوان محصول اصلی فولاد هرمزگان اظهارداشت: این شرکت توانست  در واحد فولادسازی از مرز یک میلیون و 520 هزار تن تختال عبور کند و ظرفیت اسمی خود را محقق و نسبت به سال 98 به میزان چهار درصد ارتقا دهد.

    این مدیر صنعتی تصریح کرد: مسائلی مانند کمبود گاز، برق و توقف اضطراری کمپرسور واحد اکسیژن باعث شد سال گذشته درمجموع ، 47 هزار تن افت تولید داشته باشیم و اگر مسائلی نظیر کمبود انرژی و مشکلات آن نبود، رکورد تولید یک میلیون و 570 هزار تن تولید فولاد دراین شرکت محقق می‌شد.

    ارزانی یادآورشد: برنامه ریزی‌های انجام شده در سال 1400 بر پیشرفت و تکمیل پروژه‌های آغاز شده در سال گذشته تاکید دارد و امیدواریم این پروژه‌ها تا نیمه سال‌جاری به بهره برداری برسد.

    به گفته وی، با برنامه ریزی‌های زمان بندی شده در شرکت فولاد هرمزگان درصدد هستیم در سال 1400 از مرز تولید یک میلیون و 650 هزار تن فولاد عبور کنیم که درصورت تحقق 9 درصد افزایش نسبت به  سال 99 ثبت خواهد شد.

    مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه به رکوردهای حاصل شده در بخش فروش فولاد نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این شرکت توانست در اسفندماه سال گذشته به رکورد فروش ماهیانه بیش از 25 هزار میلیارد ریال دست پیدا کند و بیش از 850 هزار تن تختال در بازارهای داخلی که مورد تاکید فولاد هرمزگان می‌باشد، عرضه کند که  15 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

    وی افزود: همچنین شرکت فولاد هرمزگان توانست در سال گذشته از نظر درآمد در بازار داخلی به فروش 75 هزار میلیارد ریالی دست یابد که با رشد 159 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همراه بود.

    مدیرعامل فولاد هرمزگان، افزایش درآمد صادراتی شرکت در سال گذشته را بیش از 81 درصد اعلام و اضافه کرد:  در سال 99 حدود 133 هزار و 400 میلیارد ریال درآمد توسط این واحد تولیدی کسب شد و این درحالی است که در سال 98، این رقم 61 هزار و 150 میلیارد ریال بود.

    به گفته ارزانی، سال 99 در مجموع درآمد بازارهای داخلی و صادرات در فولاد هرمزگان با رشد 118 درصدی همراه بود و 820 هزار تن فولاد نیز در بورس کالا عرضه شد که حدود 30 درصد بیش از دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، لذا پیش بینی می‌شود این شرکت حدود 54 هزار میلیارد ریال سود ناخالص را به همراه داشته باشد.

    ارزانی، بندر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان را از جمله طرح‌های راهبردی برای توسعه غرب هرمزگان دانست و گفت: با توجه هدف گذاری تولید بیش از 14 میلیون تن محصولات پتروشیمی و چهار میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، بندر این منطقه نقش مهمی در تجارت و صادرات کالا خواهد داشت.

    افزایش ظرفیت فولاد مادکوش به هفت میلیون تن تولید

    مرحله نخست کارخانه گندله سازی فولاد مادکوش نیز که 30 بهمن 99 به صورت ویدئوکنفرانسی به دستور رییس جمهوری افتتاح شد، به میزان 2 و نیم میلیون تن بوده که در مرحله دوم به پنج میلیون تن می‌رسد و با افزایش ظرفیت‌های پیش بینی شده طبق اعلام مدیرعامل این شرکت تا هفت میلیون تن تولید را دارد.

    مدیرعامل شرکت فولاد مادکوش در بندرعباس گفت: مقرر بود که این شرکت فولادی توانست به پنج میلیون تن تولید دست یابد و در زنجیره خود حداقل 2 و نیم میلیون تن تولید کنسانتره درنظر گرفته بود اما بدلیل نداشتن اعتماد به بخش خصوصی در آن مقطع زمانی این فرصت را از ما گرفت.

    علیرضا صمدی یادآورشد: اکنون که توانستیم نشان دهیم بخش خصوصی می‌تواند در کنار دولت این گام را بردارد و امروز در مقابل اعتماد نظام به این بخش، کارنامه خوبی به جای گذاشته است

    وی با اشاره به هدف 55 میلیون تنی تولید فولاد در کشور ابرازداشت: هدف گذاری نهایی این کارخانه که در سال 92 آغاز شد، تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه صنایع انرژی بر معدنی و فلزی خلیج فارس است که نیازمند حمایت دولت از بخش خصوصی است.
    مدیرعامل شرکت فولاد مادکوش اظهارداشت: شرکت خصوصی مادکوش به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری ارزی با تسهیلات 157میلیون یورو و سه هزار میلیار ریالی دریافتی از صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن این طرح را تکمیل کرده است که یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است.

    صمدی بیان داشت: قرار گرفتن در مجاورت آب‌های آزاد، دسترسی به شبکه ریلی، اسکله تخلیه و بارگیری مواداولیه و محصولات صادراتی و کارخانه‌های مصرف کننده محصولات این طرح از مزیت‌های مهم این کارخانه است.

    وی اضافه کرد: این شرکت قصد دارد با حمایت‌ های ویژه دولت و توان جوانان متخصص داخلی کشور تا سه ساله آینده ظرفیت اشتغال در این کارخانه را به بیش از پنج هزار نفر برساند.

    این مسوول فولادی در هرمزگان افزود: در حال حاضر با تحقق 10 درصد این آرمان، از جوانان بومی و مستعد ایرانی امید دارد تا با حمایت‌های دولت این هدف را محقق نمایند.

    بهره برداری از مرحله دوم فولاد کاوه کیش در سال 1400

    همانطور که در این گزارش عنوان شد، صنعت فولاد درهرمزگان روی مدار توسعه است و در سالجاری به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از نزدیک شاهد بهره‌برداری از طرح‌های مهمی در این بخش از جمله مرحله دوم شرکت فولاد کاوه جنوب کیش خواهیم بود.

    شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه صنایع مادر است که از سال 1391 در زمینی به مساحت 170 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (بندرعباس) وارد مرحله اجرایی شده است.

    مهرماه سال 95 با حضور معاون اول رییس جمهوری بهره برداری رسمی از مرحله نخست طرح فولادسازی شرکت کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن فولاد در بندرعباس آغاز شد.

    این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با هدف تولید 5.5 میلیون تن فولاد با رویکرد تکمیل زنجیره کامل تولید فولاد تعریف شده که از نظر موقعیت مکانی نیز دارای مزیت‌های متعددی برای رقابت در بازار است.

    بنیاد مستضعفان در سال 1391 شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را به منظور ایجاد رقابت در جمع سه تولیدکننده برتر فولاد کشور با بکارگیری فن آوری روز دنیا و با انگیزه تولید مستمر و پایدار ایجاد کرد.

    تکمیل زنجیره تولید فولاد از معدن تا مقاطع مختلف مصرف، ایجاد واحدهای جانبی، پایین دستی و بالادستی در دستورکار این شرکت فولاد سازی در جنوب کشور است.

    رییس بنیاد مستضعفان که  پارسال به هرمزگان سفر کرده بود، گفت: مرحله دوم فولاد کاوه کیش در نیمه اول سال 99 به بهره برداری رسید و حدود 10 درصد نیاز کشور به فولاد در این کارخانه تامین می‌شود.

    سید پرویز فتاح در جریان بازدید از کارخانه فولاد کاوه جنوب کیش اظهارداشت: در کارخانه فولاد کاوه اثری از تحریم، محدودیت و ناتوانی را نمی‌بینیم  و این مجموعه نماد اقتصاد مقاومتی و کار و تلاش جوانان ایرانی است.

    وی با اشاره به اشتغالزایی این طرح در استان هرمزگان افزود: با تکمیل این کارخانه برای حدود 2 هزار و 500 نفر از اهالی بومی بصورت مستقیم و 20 هزار نفر بصورت غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود.

      رییس بنیاد مستضعفان یادآوری کرد: مرحله نخست مجموعه فولاد جنوب کیش در سال 95 به بهره برداری رسید و موجب  کاهش 24 درصدی بیکاری در استان هرمزگان شد و پیش بینی می‌شود که با راه اندازی مرحله دوم نیز نزدیک به همین نسبت نرخ بیکاری در این استان محروم کاهش یابد.

    رییس بنیاد مستضعفان در ادامه موقعیت فولاد کاوه در بحث صادرات را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: فولاد کاوه با توجه به موقعیت بی‌نظیر خود مازاد نیاز کشور به فولاد را به بازارهای جهانی صادر می‌کند که می‌تواند نقش مهمی در افزایش ارزآوری داشته باشد و البته در حال حاضر بیش از 70 درصد تولیدات فولاد کاوه صادر می‌شود که نقش بسزایی در ارزآوری دارد.

    صادرات محصولات فولاد کاوه جنوب کیش

    مدیر عامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز ظرفیت مرحله دوم این شرکت را  یک میلیون و 200 هزار تن عنوان کرد و گفت:  در سه ماه نخست پارسال حدود 300 هزار تن به ارزش 900 میلیون دلار صادرات صورت گرفته که درمقایسه با پارسال 19 درصد افزایش دارد.

    علی دهاقین افزود: محصولات فولاد شرکت فولاد کاوه جنوب به کشورهای آسیای جنوب شرقی و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و اکنون شمار افراد شاغل در شرکت یکهزار و 340 نفر است که با بهره برداری از مرحله دوم به بیش از 2 هزار نفر می‌رسد.

    تکمیل زنجیره تولید 10 میلیون تنی فولاد در هرمزگان

    استاندار هرمزگان نیز ضمن حمایت از طرح‌های فولادی با هدف ایجاد اشتغال و صادرات با بیان اینکه قرار است طبق هدف گذاری صورت گرفته 10 میلیون تن فولاد درهرمزگان تولید شود، گفت: در این راستا، زنجیره تولید فولاد در این استان درحال تکمیل است.

    فریدون همتی بهمن پارسال پس از افتتاح 2 طرح راهبردی کارخانه تولید گندله آهن مادکوش در بندرعباس و اسکله شماره پنج بندر انرژی بر پارسیان افزود: در این راستا بزودی واحدهای جدید تولید کنسانتره فولاد نیز درهرمزگان به بهره‌برداری خواهند رسید.

    وی بیان داشت: مرحله نخست کارخانه مادکوش به عنوان یکی از طرح‌های مهم در هرمزگان، با ظرفیت تولید 2 و نیم میلیون تن گندله آهن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

    استاندار هرمزگان اظهارداشت: برای احداث این مجموعه بالغ بر 23 هزار و 200 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته و این کارخانه صنعتی برای 360 نفر اشتغال‌زایی کرده است.

    همتی همچنین با اشاره به افتتاح اسکله شماره پنج بندر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، تصریح کرد: این بندر با سرمایه‌گذاری 16 هزار و 500 میلیارد ریال احداث شده که در این مرحله با بهره‌برداری از اسکله شماره پنج آن برای 200 نفر ایجاد اشتغال شده است.

    سال 99 تولید 30 میلیون تن فولاد در کشور رقم خورد

    سال 99 طبق گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، شاهد تولید 30 میلیون تن فولاد در کشور بودیم که از افزایش 10 درصدی نسبت به سال ماقبل آن برخوردار بوده است.

    معاون امور معادن وصنایع معدنی وزیر صنعت، معدن وتجارت آذرماه 99 در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان در این راستا گفت: باتوجه به اینکه در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان وهمچنین شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور هستیم اما زنجیره تولید فولاد کشور متوقف نشده وهمچنان ادامه دارد.

    داریوش اسماعیلی بیان داشت: در گذشته وارد کننده فولاد به کشور و درمقابل صادر کننده سنگ آهن خام بودیم، به طوری که در سال 92، صادرات سنگ آهن خام 26 میلیون تن بوده و امروز با همت کارشناسان داخلی تکنولوژی فرآوری و تبدیل به کنسانتره به کمتر از یک میلیون تن کاهش یافته است.

    این مسوول در وزارت صمت اظهارداشت: ایران و چین 2 کشوری هستند که تولید فولاد آن‌ها در جهان با وضعیت کنونی رشد داشته، هرچند کشور ما علاوه بر شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های ظالمانه را هم داشته است.

    اسماعیلی عنوان کرد: سیاست دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدد حمایت و تقویت از زنجیره فولاد کشور است که در این راستا مهم ‌ترین و محوری ترین بخش در این زنجیره، موضوع صادرات است که امید می رود با بالا بردن توان ظرفیتی و همچنین صادراتی کشور، خام فروشی را به صفر برسانیم.

    حرکت پرسرعت قطار توسعه فولاد

    در سند چشم انداز 1404، ظرفیت فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده  چرا که صنعت فولاد باتوجه به نقش آن در اشتغالزایی، توسعه و خودکفایی نسبت به سایر بخش‌های صنعتی کشور، از جمله مهم ترین ارکان حوزه اقتصاد محسوب می‌شود و از همین رو نیز برنامه ریزان نظام همواره توجه ویژه‌ای به این بخش دارند لذا هرمزگان با توجه به جایگاه سوم در کشور و فعالیت چند شرکت فولادی بطور حتم دراین حرکت پر سرعت نقش اساسی خواهد داشت.

    درحال حاضر با توجه به تامین مواد اولیه در استان ، شرکت های فولاد هرمزگان، کاوه کیش ، مادکوش و دو شرکت فولادی برنامه توسعه ای خود را در سالجاری تنظیم کرده که ظرفیت را تا سقف 10میلیون تن در سال برسانند تا از دیگر رقبا عقب نمانند.

    صنعت فولاد از مهم ترین موتورهای محرکه اقتصاد است و بنا براظهار کارشناسان اقتصادی و فعالان عرصه صنعت، تولیدات فولادی کشور هزینه تمام شده بسیاری از محصولات صنعتی را کاهش داده و به نوعی زمینه خودکفایی کشور را در این بخش فراهم کرده‌ است.

    البته ناگفته نماند که در مسیر توسعه صنعت فولاد، دست‌اندازها و چالش‌های بسیاری وجود دارد که بنابر اظهار فعالان این عرصه، این روند را به نسبت کند و با مشکل مواجه کرده است که امیدواریم با روی کار آمدن واحدهای صنعتی فولاد جدید ضمن ایجاد رقابت فرصتی برای توسعه، اشتغال و صادرات فراهم کند.

    در همایش عبور از بحران صنعت فولاد و متالورژی که شهریورماه سال99 به میزبانی اصفهان برگزار شد، طبق اعلام کارشناسان حاضر در این نشست از سال 92 طرح جامع فولاد برای رسیدن به سند جامع فولاد راه‌اندازی شد اما نیاز به واردات برای مواداولیه و دیگر مشکلات بر سر راه این سند وجود داشته است.

    اما با وجود همه مشکلات و نبود برخی حمایت‌ها به گفته کارشناسان، بازهم قطار توسعه فولاد در حال حرکت است و همگان امید بر حل بخشی از مشکلات حوزه صنعت با رسیدن به سرمنزل مقصود این قطار دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر