عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:

راه اندازی قرارداد آتی مس، رویدادی بزرگ و مثبت در بازار سرمایه

عصر معدن- میرفیض فلاح شمس عضو شورای عالی بورس با مثبت ارزیابی کردن راه اندازی قراردادهای آتی مس در بورس کالا گفت: معاملات آتی مس کاتد به عنوان رویدادی مثبت و جذاب، هفته آینده راه اندازی می شود که از اثرات مثبت این معاملات می توان به کشف روزانه و بهتر قیمت مس به همراه امکان پوشش ریسک قیمتی برای فعالان بازار این محصول اشاره کرد.;

راه اندازی قرارداد آتی مس، رویدادی بزرگ و مثبت در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، میرفیض فلاح شمس عضو شورای عالی بورس گفت: یکی از کارکردهای اصلی بورس کالا، کشف قیمت صحیح کالاها و مواد اولیه است به طوریکه در این مکانیزم، کشف قیمت واقعی کالاها در تقابل عرضه و تقاضا کشف می شود و منافع حاصل از آن محصولات و خدمات نیز به جای واسطه ها به تولیدکنندگان می رسد.

    وی در خصوص ابزارهای مالی بورس کالای ایران اظهار داشت: راه اندازی قراردادهای آتی مس در بورس کالا رویدادی مثبت برای بازار سرمایه و بازار مس کشور است، چراکه این اقدام باعث کشف بهتر قیمت ها به صورت ذاتی، واقعی و منطبق با نیاز مشتری، پوشش ریسک های قیمتی در آینده و کوتاه شدن دست واسطه های زاید می شود.

    این عضو شورای عالی بورس به ورود زعفران به بازار مالی بورس کالا اشاره کرد و گفت: در زعفران مشاهده شد که تا قبل از ورود این محصول به بورس کالا، کشاورزان در تولید زعفران منافع چندانی نداشتند و قیمت فروش آن ها بسیار کم بود ولی در حال حاضر با ابزارهایی نظیر گواهی سپرده زعفران، تولیدکننده مستقیما می تواند با تحویل زعفران به انبار پذیرش شده در بورس کالا، محصول خود را به قیمت روز بفروشد. همین موضوع سبب شده زعفران در بازار به قیمت واقعی خود برسد و در سایر محصولات نیز شرایط مشابه حاکم است.

    فلاح شمش ادامه داد: لذا یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین نقش های بورس کالا در اقتصاد، بحث واقعی شدن قیمت کالا و خدمات است. در عین حال بورس کالا با حذف دست واسطه ها یک انسجام و نظم در معاملات کالاها ایجاد می کند در نتیجه باعث می شود محصولات با قیمت تمام شده پایین تری به دست مصرف کننده نهایی برسد. علاوه بر موارد ذکر شده، بورس کالا در تخصیص بهینه منابع نیز نقش مهمی ایفا می کند.

    این عضو شورای عالی بورس در پایان یادآور شد: اگر بخواهیم در یک جمله یکی از نقش های اصلی بورس کالا در اقتصاد را بررسی کنیم باید بگوییم فلسفه وجودی بورس کالا واقعی شدن قیمت ها و از این طریق ایجاد بهره وری در صنایع است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر