دبیر انجمن سیمان با اشاره به عرضه سیمان در تالار داخلی بورس:

برنامه بعدی سیمانی ها، صادرات از بورس کالاست

عصر معدن- عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ورود سیمان به بورس کالا را نقطع عطفی برای این صنعت ۸۸ ساله خواند و گفت: بالاخره صنعت سیمان به‌سمتی حرکت خواهد کرد که قیمت آن، شفاف‌شده و آزاد باشد. وی اظهار داشت: عرضه در بورس به قیمت‌گذاری‌های دستوری پایان می دهد و برنامه بعدی ما ورود صادرات سیمان به بورس کالا است.;

برنامه بعدی سیمانی ها، صادرات از بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از بازار و بورس، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره عرضه سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان در بورس کالا اقدامی بود که در سال‌های گذشته انجمن پیگیر آن بوده و تلاش کرده بود که سیمان وارد بورس کالا شود. این تلاش هم، برای رفع مشکل قیمت سیمان بود؛ چرا که به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری، نرخ سیمان بسیار پایین‌ بود و درآمد حاصل از آن، پاسخگوی نیاز کارخانه‌ها نبود. برای رهایی از این معضل، اقدام‌هایی انجام شد که به‌دلیل فشارهایی که برای قیمت‌گذاری وارد می‌شد، عملا ورود این محصول به بورس کالا، غیرفعال شد. اخیرا شرایطی که ایجاد شد، شرکت‌ها را ترغیب کرد که محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. این ورود که دیروز اتفاق افتاد، نقطه عطفی برای صنعت سیمان است؛ صنعتی که 88 سال سابقه فعالیت دارد.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، درباره مزایای ورود این محصول به بورس کالا، توضیح داد: با این اقدام، بالاخره صنعت سیمان به‌سمتی حرکت می‌کند که قیمت آن، شفاف‌شده و آزاد باشد. در واقع پیش‌بینی می‌شود که عرضه سیمان در بورس کالا، به قیمت‌گذاری‌های دستوری پایان دهد. نکته قابل‌توجه هم این است که از دیروز، در مواردی شاهد معاملاتی بودیم که بالاتر از قیمت پایه‌ای که سیمانی‌ها انجام شد و این موضوع، پالس مثبتی برای صنعت سیمان به‌شمار می‌رود.

    او با اشاره به اینکه در زمان‌هایی مانند فصل تابستان، نیاز به تولید سیمان افزایش می‌یابد، مطرح کرد: در این ایام که دوره ساخت‌وساز است و نیاز جامعه نیز افزایش می‌یابد، این امکان وجود دارد که با فروش بالاتر و بازگشت درآمد به تولیدکنندگان، نوسازی و ارتقای تجهیزات مورد نیاز کارخانجات سیمان، با سرعت بهتری انجام شود. این اتفاق، باعث می‌شود که با وجود تحریم‌ها، حیات کارخانه‌ها تاحدودی تمدید شود.

    شیخان، درباره تأثیر ورود سیمان به بورس کالا بر صادرات، گفت: براساس تجربه‌ای که داریم، اگر قیمت فروش داخلی مناسب شود، قیمت‌های صادراتی هم به‌تبع آن بهتر خواهد شد. اقدام بعدی ما، در ماه‌های آینده و پس از بررسی‌های کارشناسی دقیق، احتمالا تقاضای ورود صادرات سیمان در بورس کالا را داشته باشیم.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، اظهار امیدواری کرد که این اقدام و مزایای آن، منجر به ترغیب کارخانه‌های دیگر برای ورود به بورس کالا شود. او در این مورد توضیح داد: اگر سایر کارخانه‌های سیمانی برای ورود به بورس کالا، اقبال نشان دهند، شاهد شفافیت قیمت خواهیم بود. قطعا بخشی از این صنعت که در بورس کالا معامله می‌شود، از قیمت‌گذاری دستوری خارج است اما آن بخشی که مستقیم از طرف کارخانه‌ها به‌فروش می‌رسد، براساس قیمت‌های مصوب تأیید شده و ابلاغی است. شرط بهبود قیمت آن محصولات نیز، ورود به بورس کالا خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر