با عرضه های مستمر از خردادماه؛

حجم معاملات سیمان در بورس کالا از مرز ۱۵ میلیون تن گذشت

عصر معدن- از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالای ایران در تاریخ ۹ خرداد ماه تا پایان معاملات روز گذشته در مجموع ۱۹ میلیون و ۹۰۵ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که در پایان ۱۵ میلیون و ۸۴۹ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت و به گواه آمار با عرضه های مستمر و پرحجم شرکت های سیمانی در بورس کالا، شاهد ثبات قیمت این محصول در سراسر کشور هستیم.;

حجم معاملات سیمان در بورس کالا از مرز ۱۵ میلیون تن گذشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، عرضه رسمی و مستمر سیمان سرانجام پس از سال ها انتظار با ورود 10 شرکت سیمانی به رینگ معاملاتی بورس کالا و عرضه 83 هزار و 200 تن سیمان آغاز شد که در نهایت 21 هزار و 100 تن محصول در این روز مورد معامله قرار گرفت. در شرایطی که برخی افرادی که سال ها از غیرشفاف بودن این بازار به دنبال سنگ اندازی در مسیر بورسی شدن سیمان بودند، اما عزم جدی مسوولان و سیاست گذاران و همراهی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سیمان کشور باعث شد تا روزهای راه اندازی بورس فلزات تهران و رهایی صنایع فلزی کشور از قیمت گذاری دستوری و نفوذ پرقدرت دلالان، این بار در صنعت سیمان تداعی شود. از آن تاریخ به بعد تلاش های گسترده ای برای تسهیل روند پذیرش تولیدکنندگان و خریداران سیمان در بورس کالا به همت بخش های مختلف شکل گرفت تا اینکه با وجود ادامه فشارها علیه بورسی شدن سیمان و همزمانی این موضوع با قطعی برق کارخانه ها، شرایط را برای سیاست گذاران سخت تر کرد. در این میان اما ابلاغیه هشتم شهریور وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش سیمان خارج از بورس کالا، آب سردی بود بر پیکر واسطه های پر نفوذ بازار سیمان که همه تلاش های خود در جهت بازگشت صنعت سیمان به مسیر قیمت گذاری دستوری و فرآیندهای غیرشفاف گذشته را برباد رفته می دیدند. طی این ماه ها نیز با تلاش های فراوان و هم اندیشی با فعالان صنعت سیمان، مسیر ورود شرکت ها به بورس کالا آسان تر از گذشته شد به طوریکه امروز 72 شرکت سیمانی در بورس پذیرش شده و شمار زیادی خریدار هر هفته از تالار معاملات بورس کالا، تامین نیاز می کنند.

    گواهی سپرده برای خریداران خرد

    اما رونق معاملات سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا پایان کار نبود و از یکشنبه هفته گذشته 9 آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان راه اندازی شد تا امکان خرید برای مشتریان خرد و از طریق کد سهامداری آنان فراهم شود. در نخستین هفته راه اندازی این معاملات و پس از پذیرش 11 انبار شرکت های سیمانی درمجموع 476 هزار گواهی سپرده معادل 476 تن سیمان موجود در انبارها مورد معامله قرار گرفت که روند پذیرش انبارها ادامه دارد و هم اکنون 17 انبار درج نماد شده اند.

    ادامه ثبات بازار

    به گواه آمار، با عرضه های مستمر و بالای یک میلیون تنی سیمان طی هر هفته در بورس کالا، بازار این محصول به سرعت آرام گرفت و این موضوع بیانگر اهمیت توجه سیاست گذاران به نظام عرضه و تقاضا به جای دخالت در قیمت کالاهاست. از این رو دیروز شنبه 15 آبان ماه نیز عرضه یک میلیون و 151 هزار تن سیمان تیپ یک و دو از سوی 63 شرکت سیمانی در بورس انجام شد که در نهایت 876 هزار و 255 تن از این محموله ها به فروش رسید. از نکات مهم معاملات این هفته، رشد حجم عرضه در بازار بود به گونه ای که عرضه روز گذشته نسبت به هفته قبل تر افزایش 15 هزار و 500 تنی داشت تا برای چندمین هفته متوالی میانگین قیمت سیمان تیپ 2 در رقم 25 هزار تومان در هر کیسه معامله شود و شاهد ادامه ثبات نسبی در بازار این محصول باشیم.

    میانگین قیمت سیمان پاکتی روز گذشته 509 تومان در هر کیلوگرم بود که به این ترتیب هر کیسه سیمان 50 کیلوگرمی روی رقم 25 هزار و 470 تومان قرار گرفت.

    در معاملات دیروز سیمانی ها در بورس کالا 47 درصد سیمان پاکتی در قیمت پایه معامله شد و از مجموع یک میلیون و 48 هزار و 999 تن سیمان تیپ دو (فله و پاکتی) عرضه شده 305 هزار و 100 تن در قیمت پایه معامله شد. البته در کنار ثبات بخش عمده ای از معاملات به طور طبیعی محصول برخی شرکت ها با استقبال بیشتر خریداران مواجه می شود و رقابت در این معاملات نیز دیده می شود که همین موضوع بیانگر کشف عادلانه قیمت ها در مکانیسم عرضه و تقاضاست.

    گفتنی است امروز نیز 164 هزار و 380 تن سیمان تیپ 5، پوزولانی ویژه، سفید، مرکب، پوزولانی، پرتلند آهکی، تیپ 3 و همینطور سیمان بنایی از سوی 32 شرکت سیمانی روی تابلوی معاملات رفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر