معاون بازرگانی توسعه آهن و فولاد گل گهر اعلام کرد:

تجربه موفق فروش ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا

عصر معدن- روز گذشته ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برای نخستین بار در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.;

تجربه موفق فروش ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالا خبر، معاون بازرگانی این شرکت به بررسی نخستین تجربه فروش در بورس، معاملات آهن اسفنجی به شیوه قبلی، چرایی ورود کل زنجیره فولاد به بورس و همچنین روند پذیرش این شرکت پرداخته است. به گفته رضا تربتی، پذیرش شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در بورس کالا در روندی سهل و سریع و ظرف چند روز رقم خورد که نشان دهنده زیرساخت های مناسب بورس کالا برای پذیرش و ورود شرکت های بیشتر است.

    تربتی، معاون بازرگانی توسعه آهن و فولاد گل گهر، گفت: پس از ابلاغ شیوه نامه ساماندهی و تنظیم بازار زنجیره فولاد از سوی وزارت صمت، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر مترصد اولین فرصت برای پذیرش، عرضه و کشف قیمت از طریق بورس کالا بود که خوشبختانه عملیاتی شد.

    وی با بیان اینکه توسعه آهن و فولاد گل گهر به شدت از کشف قیمت واقعی زنجیره فولاد در بورس کالا استقبال می کند، افزود: به عقیده بنده بازار از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا بهتر از هر سازوکار دیگری اداره شده و می تواند بهای هر کالایی را تشخیص داده و کشف نماید در این میان عرضه روز گذشته 20 هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا با استقبال خوبی همراه شد و کل آن با قیمت 85هزار ریال به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

    تربتی اظهار داشت: بهای پایه تعیین شده برای آهن اسفنجی شامل هزینه تمام شده تولید آهن اسفنجی با احتساب ارزش افزوده مورد انتظار و در حد معقول بود.

    لزوم ورود همه زنجیره به بورس کالا

    وی ادامه داد: امیدواریم تمام تولیدکنندگان و در تمامی بخش های زنجیره به بورس کالا ورود پیدا کنند تا یک شفافیت مناسب در روند مبادلات کالایی به خصوص در حوزه فولاد شکل گیرد.

    معاون بازرگانی توسعه آهن و فولاد گل گهر در ادامه به مشکل خرید گندله به عنوان ماده اولیه این شرکت اشاره کرد و گفت: یکی از ایرادات موجود در خرید ماده اولیه این است که کماکان نرخ های کدال و به صورت علی الحساب برای گندله در خارج از بورس محاسبه می شود که این موضوع نیز در صورت ورود هماهنگ و همزمان کل زنجیره فولاد به بورس کالا برطرف می شود که انتظار ما این است با سیاست های وزارت صمت، این مهم به زودی برای همه رقم بخورد.

    به گفته تربتی، عرضه و خرید کل زنجیره فولاد در بورس کالا به شفاف سازی بازار کمک کرده و سبب می شود مصرف کننده نهایی با اطمینان خاطر بیشتری محصول خود را خریداری کند. علاوه بر این موجب حذف دلالان و واسطه ها و از بین رفتن بازار سیاه می شود و این عوامل به قرار گرفتن اقتصاد کشور روی ریل توسعه کمک می کند.

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: انتظار و تصور این است که تا پایان سال بسیاری از شرکت های زنجیره بالادست و پایین دست فولاد معاملات در بستر بورس کالا را به معاملات توافقی، مذاکره و چانه زنی ترجیح دهند و درصورت رقم خوردن این اتفاق شاهد اتفاقات خوشایندی در حوزه فولاد خواهیم بود.

    معاملات آهن اسفنجی قبل از ورود به بورس

    تربتی به روند معاملات آهن اسفنجی تا پیش از ورود به بورس کالا نیز اشاره داشت و گفت: تا پایان سال 99 در فروش ها بر اساس ضرایب قیمتی که از سوی وزارت صمت ابلاغ می شد عمل می‌کردیم. براساس این ابلاغیه ضریب فروش کنسانتره 16 درصد، گندله 23.5 درصد و آهن اسفنجی 50 درصد شمش فولاد خوزستان به صورت فصلی در کدال لحاظ می شد و نحوه فروش هم براساس سهمیه بندی بود که آن نیز از طرف وزارت صمت ابلاغ می شد؛ این روند، عمدتا شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان و سایر شرکت ها را در بر می‌گرفت.

    پذیرش سریع و آسان در بورس کالا

    وی در خاتمه به همکاری بورس کالا برای پذیرش سهل و سریع شرکت ها اشاره داشت و گفت: وقتی بر ورود شرکت های تولیدکننده زنجیره فولاد در بورس کالا تاکید می شود یک رویداد مثبت این است که زیرساخت های بورس کالا برای پذیرایی از شمار زیادی شرکت فراهم است به گونه ای پذیرش شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در بورس کالا در روندی عالی و طی چند روز رقم خورد که نشان دهنده فراهم بودن زیرساخت های بورس کالا برای پذیرش و ورود شرکت هاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر