انبار یک شرکت سیمانی جدید پذیرش شد

تعداد انبارهای سیمانی در بورس کالا

عصر معدن- انبار سیمان کاوان بوکان در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا به عنوان چهارمین انبار سیمانی در سال ۱۴۰۱ پذیرش شد و نماد آن از دوشنبه هفته آینده ۲۸ شهریور گشایش می یابد.;

تعداد انبارهای سیمانی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، با پذیرش انبار شرکت سیمان کاوان بوکان در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا، مشتریان خُرد از دوشنبه هفته آینده (28 شهریور 1401) امکان خرید سیمان با کد سهامداری و به صورت آنلاین را برای موجودی انبار 40 شرکت سیمانی دارند.

    براساس اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالا، انبار این شرکت در شهرستان آذربایجان غربی فعال شده و نماد معاملاتی آن جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی از روز دوشنبه 28 شهریور گشایش یافته و آماده انجام معاملات می شود.

    پیش از این و تا پایان سال 1400 انبارها و نمادهای معاملاتی سیمان تیپ 2 (کیسه 50 کیلوگرمی) 35 شرکت شامل شرکت های سیمان شمال، منددشتی، صنایع سیمان دشتستان، فارس، صوفیان، ارومیه، فارس نو، زنجان، خاش، شاهرود، تهران، خوزستان، غرب، دورود، خزر، بجنورد، ساوه، قاین، شرق، ماهان کرمان، سامان غرب، غرب آسیا، کویر کاشان، زاوه تربت، کردستان، فراز فیروزکوه، هگمتان، نهاوند، آبیک، سپاهان، فیروزکوه، کرمان، گیلان سبز، هرمزگان، ساروج بوشهر و ممتازان کرمان جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده سیمان در بورس کالا پذیرش شده بودند. در سال 1401 نیز انبار شرکت های سیمان مازندران، لار سبزوار و عمران انارک در بورس کالا پذیرش شده بودند.

    براساس آمار، از ابتدای سال 1401 تا پایان هفته منتهی به 18 شهریور، در مجموع 309 میلیون و 71 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 309 هزار و 71 تن سیمان دست به دست شد و ارزش نزدیک 219 میلیارد و 885 میلیون تومان را رقم زد.

    استقبال خریداران از اوراق سیمانی
    بررسی های آماری نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان در 9 آبان 1400 تا پایان اسفند سال گذشته، در مجموع 155 میلیون و 776 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 155 هزار و 776 تن محصول به ارزش 90 میلیارد و 287 میلیون تومان دست به دست شد.

    جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان
    برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید 10 تا 100 تن بود و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل 10 هزار گواهی معادل 10 تن سیمان و حداکثر 100 هزار گواهی معادل 100 تن سیمان تیپ 2 پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از 100 تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

    مبنای قیمت در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی 5 درصد در بازار گواهی کشف می شود.

    معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می شود؛ به این معنا که خریدار در دو هفته مهلت دارد، محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

    خریداران باید بدانند گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده های کالایی که معاملات در آنها به صورت پیوسته است، نیست و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند، حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر