معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

وزارت صمت از عرضه سیمان در بورس کالا استقبال می کند

عصر معدن- سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در صورتی که انجمن های مربوطه موافق با این اقدام یعنی عرضه مستمر سیمان در بورس کالا باشند وزارت صمت هم از اجرای آن استقبال می کند و هیچگونه مخالفتی با عرضه سیمان در بورس کالا نخواهد داشت.;

وزارت صمت از عرضه سیمان در بورس کالا استقبال می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: رویکرد کلی وزارت صمت، توصیه به صنایع برای استفاده از ظرفیت های بورس کالا است و هیچگونه مخالفتی را برای عرضه محصولات در این بازار نداریم؛ در زمینه محصولاتی که به تازگی راهی بورس می شوند، تشخیص کلی برای اجرای آن با نظر تولیدکنندگان و تشکل های مربوطه رقم می خورد و لذا این روزها شاهد عرضه سیمان در بورس کالا خواهیم بود.

    زرندی خاطرشان کرد: سیاست کلی وزارت صمت موافقت با ورود تولیدات  بیشتر به بورس کالا است تا از طریق عرضه محصولات در یک فضای شفاف، بتوان شاهد شفافیت در انجام معاملات و کشف نرخ منصفانه کالاها باشیم.

    معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: به طور طبیعی نمی توان گفت یک بازار هیچگونه ایرادی ندارد و بورس کالا نیز از این قاعده مستثنی نیست، به طوریکه اصلاح برخی فرآیندها که به بهبود جریان معاملات کمک کند می تواند در دستورکار قرار گیرد و به هموارشدن هر چه بیشتر مبادلات کالایی کمک کند؛ البته باید تاکید کرد که موجودیت بورس کالا به عنوان پدیده ای مبارک در اقتصاد کشور تلقی می شود و باید نهایت استفاده را از آن در خدمت به رشد و توسعه اقتصادی برد.

    به اعتقاد وی، عرضه محصولات در بورس کالا به عنوان فرصتی مناسب در کشور تلقی می شود که می توان شاهد مزایای آن در اقتصاد بود و فرصت های مناسبی را برای صنعت و تولید کشور فراهم کند.

    منافع ابزارهای مالی به همگان می رسد

    زرندی با بیان اینکه بورس کالا می تواند فضایی شفاف را فراهم کند تا طرفین عرضه و تقاضا بتوانند در یک محیط رقابتی و قانونمند و قابل نظارت ، محصولات را در آن معامله کنند، گفت: یکی از مزایای عرضه محصولات در بورس کالا این است که محصولات براساس ایجاد ابزارهای مالی می توانند از فرآیند قیمت گذاری مستثنی شوند، این موضوع از جمله مزایایی تلقی می شود که همه از طریق آن منتفع خواهند داشت.

    به گفته وی، در مجموع سیاست کلی وزارت صمت استفاده بیشتر از ظرفیت های بورس کالا است.

    زرندی خاطرنشان کرد: اکنون و در کوتاه ترین زمان ممکن کمک کردیم تا محصولات جدیدی وارد بورس کالا شوند که در این میان بورس هم باید با افزایش ظرفیت های خود و در صورت نیاز، اقدام به طراحی و معرفی ابزارهای جدید ، تلاش کند تا شاهد افزایش عمق معاملات در بورس کالا و کمک به صنایع باشیم.

    مخالفت با هر نوع قیمت گذاری دستوری

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: ما مخالف قیمت گذاری با هر شکلی هستیم، مگر مواردی که از یارانه های مستقیم مانند ارز ٤٢۰۰استفاده میکنند.

    زرندی گفت : هفته گذشته جلسه ای با مسوولان سازمان بورس و بورس کالا برگزار شد که در این جلسه هیچ مصداقی برای ورود وزارت صمت  به قیمت گذاری دستوری وجود نداشت.

    وی ادامه داد: مواردی هم که در گذشته در زمینه قیمت گذاری دستوری مطرح و اقدام شده بود توسط وزیر صمت منتفی و مسایل موجود در این زمینه مرتفع شد، لذا اکنون در وزارت صمت هیچ موضوعی برای قیمت گذاری دستوری وجود ندارد.

    زرندی خاطرنشان کرد: فقط موضوعی در زمینه قیمت گذاری  در حوزه خودرو وجود دارد که توسط بورس اوراق مطرح شد  که اختیار آن هم مربوط به بیرون از وزارتخانه و مربوط به شورای رقابت است، وزارت صمت اکنون چندان در قیمت گذاری خودرو دخیل نیست.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای لغو قیمت گذاری دستوری خودرو باید همه  پارامترهای لازم فراهم شود، گفت: در صورت قرار گرفتن همه شرایط بازار در کنار هم یعنی شکل گیری بازار رقابت کامل ، مخالف با هرگونه قیمت گذاری دستوری خودرو خواهیم بود. این نکته را هم تاکید داریم که وقتی می گوییم بازار رقابت کامل اجازه افزایش بی رویه قیمت هم داده نمی شود.

    وی در پایان با تاکید بر عرضه محصولات معدنی از جمله سنگ آهن در بورس کالا افزود: عرضه سنگ آهن در بورس کالا از هفته های قبل آغاز شده و به طور حتم این اقدام نیز همچون ورود سیمان به بورس ، کمک خواهد کرد تا قیمت ها منطقی تر شوند و انگیزه برای تولید افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر