پیشنهاد رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به وزیر صمت:

کلیه کالاهای صنعتی و معدنی راهی بورس کالا شود

عصر معدن- محمدرضا پورابراهیمی می گوید: پیشنهاد ما به دولت و وزارت صمت این است که کلیه محصولات صنعتی و معدنی ظرف بازه زمانی مشخص، فرآیند پذیرش را در بورس کالا انجام دهند و ابزارهایی نظیر گواهی سپرده و آتی بر روی آنها تعریف شوند، زیرا توسعه اقتصاد از این بسترهای بازار سرمایه به راحتی قابل انجام است.;

کلیه کالاهای صنعتی و معدنی راهی بورس کالا شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب بالا گفت: با حذف قیمت‌گذاری دستوری، عوامل تولید همچنان در قیمت گذاری تولیدات حضور دارند و در واقع در این فرآیند قیمت های واقعی دچار تغییر نمی شوند؛ در واقع حذف قیمت‌گذاری دستوری به معنی دو قیمتی نبودن قیمت ها است.

    محمدرضا پور ابراهیمی، افزود: بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دستوری رنج می برد و اثر آن در همه ابعاد نمایان است؛ این معضل اقتصاد را دچار مشکل کرده است به طوری که علاوه بر عدم انتفاع واقعی، ایجاد رانت در نظام اقتصادی کشور و ناکارآمدی بنگاه های اقتصادی را نیز به همراه دارد.

    وی ادامه داد: روح بازار سرمایه دخالت نکردن دولت و حذف دخالت دستوری در اقتصاد است؛ بنابراین لازم است نگاه دولت سیزدهم در این خصوص علمی و تخصصی بوده و از تجارب گذشته نیز در این راستا بهره‌مند شود.

    10 مصوبه دولت برای حمایت از بازارسرمایه؛ تمام ماجرا نیست

    پورابراهیمی با مثبت دانستن کلیات مصوبات 10 گانه دولت در جهت حمایت از بازار سرمایه گفت: این مصوبات مهر تأییدی بر حمایت واقعی و عملی دولت سیزدهم از بازار سرمایه است. هرچند که این تمام ماجرا نیست و به نظر من لازم است احکام جدیدی به موارد موجود اضافه شود؛ این موارد شامل مطالباتی چون اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری در کل بازار سرمایه است.

    وی توضیح داد: مقصود از مطالبات، بررسی این موضوع در بودجه و مطالب مرتبط با مطالبات دولت (مطالبات شرکت‌ها از دولت) است. در نظر داشته باشید که بخش عظیمی از ظرفیت اقتصادی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه کشور که لازم است از سوی سازمان بورس مطالبه شود، درگیر مطالبه از دولت است. حرکت این شرکت‌ها بسیار کند شده است.

    معاملات آتی خودرو؟

    پورابراهیمی تاکید کرد: ابزارهای مشتقه در دنیا کاربردهای بسیاری دارند و به کمک اقتصادها آمده اند، البته این حوزه هنوز در اقتصاد ایران به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است؛ از این رو از بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه انتظار داریم با سرعت در مسیر توسعه بازار مشتقه کالایی از جمله انجام مقدمات بازگشت معاملات طلا به این بازار حرکت کند.

    وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما به دولت و وزارت صمت این است که کلیه محصولات صنعتی و معدنی ظرف بازه زمانی مشخص، فرآیند پذیرش را در بورس کالا انجام دهند و ابزارهایی نظیر گواهی سپرده و آتی بر روی آنها تعریف شوند، زیرا توسعه اقتصاد از این بسترهای بازار سرمایه به راحتی قابل انجام است.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش در خصوص امکان ایجاد معاملات آتی خودرو گفت: در شرایطی که بتوانیم بازار نقدی خودرو را در بورس کالا ایجاد کنیم، به طور قطع می توانیم بازار آتی آن را هم تشکیل دهیم و از مزایای این ابزار در بازار خودرو بهره مند شویم.

    توصیه به سهامداران

    وی در توصیه به سهامدارن گفت: اگر تحلیل های بنیادی را مبنای معاملات خود قرار دهید، می‌توانید انتفاع خوبی از بازار بگیرید؛ در شرایط حاضر به دلیل وجود ریسک‌های زیاد به هیچ وجه استفاده از روش های تکنیکال در انجام معاملات سهام پیشنهاد نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر